علی‌رغم آنکه هنوز چین اقدامی برای اعمال محدودیت واردات نفت از آمریکا انجام نداده است، اما اداره آمار دولتی آمریکا اعلام کرد این کشور برای نخستین بار از سال ۲۰۱۶ خرید نفت از واشنگتن را به صفر رسانده است.
کد خبر: ۱۱۷۰۳۴۱
چین واقعا به نفت آمریکا پشت کرد

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، علی‌رغم آنکه چین در راستای تشدید جنگ تجاری با آمریکا هنوز اقدامی علیه واردات نفت از این کشور انجام نداده است، اما شرکت‌های نفتی چینی خرید نفت از واشنگتن را به طور کامل متوقف کرده‌اند.

اطلاعات ارائه‌شده از سوی اداره آمار دولتی آمریکا نشان می‌دهد چین برای نخستین بار از سال ۲۰۱۶ خرید نفت از آمریکا را به طور کامل متوقف کرده است.

پس از آنکه ممنوعیت صادرات نفت آمریکا در سال ۲۰۱۵ لغو شد، چین مقادیر زیادی نفت از این کشور وارد کرد و حتی در برخی موارد از کانادا به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت آمریکا سبقت گرفت.

در سال ۲۰۱۷ چین ۲۳ درصد کل صادرات نفت آمریکا را وارد کرد و در سال ۲۰۱۸ نیز تا پیش از ماه آگوست ۲۲ درصد نفت صادراتی نفت این کشور را خرید.

به نظر می‌رسد روند پیشتاز بودن چین در خرید نفت از آمریکا پایان یافته است؛ چراکه آمریکا اخیراً مناقشه تجاری با چین را گسترش داده و بر واردات ۲۰۰ میلیارد دلار کالا از این کشور تعرفه گمرکی اعمال کرده است.

چین همچنین تهدید کرده بود بر واردات نفت از آمریکا تعرفه ۲۵ درصدی اعمال می‌کند. چین این تهدید را در پاسخ به تهدید آمریکا بر اعمال تعرفه بر واردات ۵۰ میلیارد دلار کالای چینی ابراز کرده بود. برخی کارشناسان در شرایط کنونی بر این باورند جنگ تجاری چین با آمریکا ادامه خواهد یافت و شاید با آغاز تحریم‌ها علیه ایران حتی شدیدتر شود.

دولت ترامپ می‌گوید که قصد دارد که صادرات نفت ایران را به صفر برساند اما این هدف دولت ترامپ به احتمال زیاد با ادامه خرید نفت ایران توسط چین ادامه نخواهد یافت.

چین اعلام کرده است که به تحریم‌های یکجانبه آمریکا در توقف خرید نفت از ایران نمی‌پیوند.

استفن برونوک، کارشناس نفتی مؤسسه PVM OIL می‌گوید: من فکر نمی‌کنم که با توجه به بدتر شدن روابط چین با آمریکا، پکن به درخواست آمریکا اعتنا کند.

چین تنها کشوری نیست که با تحریم نفتی ایران مخالف است؛ چراکه درواقع تمام واردکنندگان نفت ایران با متوقف کردن واردات نفت از این کشور مخالف هستند.

چینی‌ها در ادامه خرید نفت از ایران و تشدید تنش با آمریکا چیز زیادی از دست نمی‌دهند. در عین حال هر دو کشور تمایل دارند تا روابط خود را بهبود بخشند؛ چراکه چین دوست دارد نزدیک به آمریکا باقی بماند و آمریکا نیز می‌خواهد از این طریق از شوک افزایش قیمت جلوگیری کند.

علی‌رغم این رویکرد اما با توجه به نزدیک شدن زمان اعمال تحریم‌ها علیه ایران و زمان کم باقی‌مانده برای اقدامات دیپلماتیک نمی‌توان پیش‌بینی کرد که دو کشور به چه سمتی پیش می‌روند. فارغ از آنچه پیش خواهد آمد اما عواقب جنگ تجاری با چین در حال وقوع هستند و باید دید از دست رفتن یک مشتری بزرگ چه تأثیری بر صنعت نفت آمریکا خواهد گذاشت. می‌توان مطمئن بود این تأثیر برای آمریکا بسیار حائز اهمیت و چشمگیر است.

تاکنون اظهارنظرهای زیادی درباره تأثیر جنگ تجاری بر اقتصاد دو کشور ارائه شده است اما ورود تحریم‌های ایران به این معادله می‌تواند شرایط را بیش از پیش دستخوش تغییر کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها