نگاهی به اولین گوشی هوشمند با دوربین سه‌گانه و بررسی این تکنولوژی جدید

چشم سوم تلفن همراه

هنوز به دوربین‌های دوگانه عادت نکرده‌ایم که حالا یک مد جدید برای گوشی‌های هوشمند روی کار آمده است؛ دوربین‌های سه‌گانه.
کد خبر: ۱۱۶۹۷۷۹

شاید به نظر شما این یک زیادهروی بیتاثیر باشد، اما واقعیت این است که گوشیهای هوشمند پرچمدار از سال آینده قطعا به این قابلیت مجهز خواهند شد. شرکت هوآوی اولین شرکتی است که سراغ این فناوری رفته است. چند ماه پیش شایعه استفاده از سه دوربین در مورد پرچمدار هوآوی روی زبانها آمد، اما با رونمایی از هوآوی P20 پرو مشخص شد این شایعه به واقعیترین شکل ممکن اتفاق افتاده و خیلی زود موجی از شرکتهای تولیدکننده گوشی هوشمند با آن همراه خواهند شد. حالا بعد از رونمایی دو گوشی هوآوی P20 و ال جی V40 باید منتظر گوشی های دیگری مانند گلکسی S10 سامسونگ و حتی آیفون نسل بعد با دوربین سهگانه باشیم. اما این دوربین سوم به چه کار میآید؟ چه کاری بیشتر از آن چیزی که در دوربینهای دوگانه بر عهده دوربین دوم بود؟

گوشیهای سه دوربینه چگونه کار میکنند؟

استفاده از فناوری دوربین سهگانه در گوشیهای هوشمند تا پیش از این به سهدسته کلی تقسیم میشد. به صورتی که باید بین این سه حالت یکی از آنها را انتخاب کنند. حالا با اضافه شدن دوربین سوم گوشیهای هوشمند میتوانند تمام این قابلیتها را کنار هم داشته باشند.

وایدتر از همیشه

اولین بار شرکت الجی از دوربین دوم برای یک تصویر اولترا واید استفاده کرد. دوربین دوم هیچ نقشی در کیفیت تصویر نداشت، اما زاویه دید را به شکل چشمگیری افزایش میداد.

بیشترین جذب نور

حتما دوربینهای دوگانهای را دیدهاید که یک سنسور دو مگاپیکسلی کنار یک دوربین 12 مگاپیکسلی قرار میگیرد. در این حالت سنسور کوچکتر فقط وظیفه جذب نور محیط را دارد، مانند یک دوربین حرفهای که دریچه دیافراگمش تا انتها باز شده است. این قابلیت امکان عکاسی در شب و نور کم را بهبود میبخشد.

برآیند پیکسلها

در این حالت دو سنسور با پیکسل برابر یا نزدیک به هم کنار یکدیگر قرار میگیرند. این قابلیت، برآیند پیکسلها را در یک تصویر ایجاد میکند، به شکلی که کیفیت تصویر را دو برابر میکند. در این حالت معمولا یک سنسور وظیفه گرفتن عکس سیاه و سفید و دیگری وظیفه ثبت نور را به عهده دارد.

قابلیتهای دیگر

زوم قدرتمند

این قابلیتی است که اپل در گوشیهای پلاس خود از آن استفاده کرد. گوشیهای هوشمند اپل که دوربین دوگانه دارند از زوم اپتیکال دو برابر استفاده میکنند. حالا با دوربین سهگانه همه گوشیهای سه دوربینه میتوانند این توانایی را نیز داشته باشند.

تصاویر اچدیآر حرفهای تر

اگر از ساز و کار عکسهای HDR خبر داشته باشید، میدانید که این عکسها از ترکیب سه عکس با سهحالت نوری مختلف ساخته میشود. با دانستن چنین موضوعی خیلی راحت میتوان به این نتیجه رسید که دوربین سهگانه چه نقشی در آن بازی خواهد کرد.

سه دوربین و فراتر از آن

همان طور که دیدید، دوربین سهگانه میتواند نقشهای بیشتری را نسبت به دوربین دوگانه بازی و سناریوهای متنوعتری اجرا کند، اما باز هم برای اجرای همه سناریوها به دوربینهای بیشتری نیاز است. حالا به نظر شما این روند افزایش دوربینها در پشت گوشی هوشمند، باز هم ادامه خواهد داشت و باید منتظر دوربین چهارم و پنجم هم باشیم؟

آرش جهانگیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها