از سرقت تا فروش اموال سرقتی در سایت‌های تبلیغات رایگان

یادگاری مجرمان روی «دیوار»

مدتی است سایت‌های دیوار و شیپور به محلی برای جولان مجرمان تبدیل شده و مجرمان سنتی به جای بالا رفتن از دیوار خانه‌ها اموال مدنظرشان را در این سایت‌ها شناسایی کرده و با یک تلفن و قرار صوری به آن دست پیدا می‌کنند.فعالیت در این سایت ریسک شناسایی شدن و دستگیری برای مجرمان را کاهش داده و باعث شده پاتوق خوبی برای مجرمان شود. دیگر نیازی نیست اگر مالی سرقت شد به بازار سیداسماعیل و شوش و... بروی، کافی است مدتی آگهی‌های فروش سایت‌های اینترنتی مثل شیپور و دیوار را بررسی کنی تا بتوانی آن را پیدا کنی. مدتی است عدم نظارت بر آگهی‌ها باعث شده این سایت‌ها گاهی محلی برای تبلیغ و فروش اموال ممنوعه شود.
کد خبر: ۱۱۶۹۳۹۸

افزایش جرایم در دیوار و شیپور باعث شده، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا درباره جرایم رخ داده در این سایتها هشدار دهد.

هشدار پلیس فتا

سرهنگ نیکنفس گفت: متاسفانه در ماههای اخیر در مجموعه نیروی انتظامی، پلیس آگاهی و پلیس فتا پروندههای زیادی درخصوص کلاهبرداری با منشأ مشترک از طریق این دست سایتها تشکیل شده است. کالاهای فراوانی در اینگونه سایتها برای فروش گذاشته میشود که یا وجود خارجی ندارد یا سرقتی و قاچاق است و مجرمان سایبری با قیمتهای نازل در اینگونه آگهیها به دنبال به دام انداختن شهروندان هستند.

فروش جنسی که وجود نداشت

چندی قبل ماموران کلانتری گلبرگ تهران، دو مجرم را دستگیر کردند که با فروش اجناسی که وجود خارجی نداشت در سایت دیوار و شیپور به درآمد خوبی رسیده بودند. این افراد با فریب مرد کبابی شماره حساب او را به مشتریان میدادند و هر روز بعد از چند مورد کلاهبرداری آگهی را پاک کرده و آگهی جدیدی منتشر میکردند. ماموران پلیس پس از شکایتهای مشابه از این متهمان، با ردیابی حساب بانکی، مرد کبابی را دستگیر کردند که با کمک او، وقتی دو کلاهبردار برای گرفتن پول به مغازه آمدند آنها را هم بازداشت کردند.

کلاهبرداری میلیاردی در دیوار

همچنین ماموران یک مجرم اینترنتی را که با شگردی عجیب طعمههای خود را در سایت دیوار شکار و از آنها کلاهبرداری میکرد دستگیر کردند. این مجرم با این شیوه به ثروت میلیاردی رسیده بود. متهم پس از توافق با فروشنده به بهانه این که نمیتواند حضوری بیاید، از صاحب کالا میخواست آن را با پیک یا آژانس بفرستد و شماره راننده را نیز برای هماهنگی میگرفت. در میانه راه پس از چند بار تغییر آدرس به بهانههای مختلف، پیک را به منطقه موردنظرش کشانده و از او میخواست همانجا بماند. چند لحظه بعد متهم از شماره دیگری با راننده تماس گرفته و با تغییر صدا، خود را فروشنده معرفی کرده و اطمینان میدهد پول را گرفته است. بعد از این تماس خریدار جوان سر قرار رسیده و کالا را تحویل میگرفت و فرار میکرد.

شناسایی سارقان با ردیابی آگهی

در پروندهای دیگر مجرمانی که پس از شکار طعمه در سایت دیوار، اموال سرقتی را در همین سایت میفروختند هم دستگیر شدند. چندی قبل، پروندهای با موضوع سرقت خانه از کلانتری ۱۴۶ حکیمیه به پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ ارجاع شد که طی آن سارق یا سارقان اقدام به سرقت ۸۰ میلیون تومان پول و طلاجات کرده بودند. همزمان با وقوع این سرقت، کارآگاهان به شباهت سرقت اخیر با سرقت منزل دیگری مظنون شده و در بررسی هر دو سرقت اطلاع پیدا کردند مالباختگانِ هر دو پرونده نسبت به تعویض ویترین و کابینت منازل خود اقدام کرده و سرقتها نیز در فاصله زمانی حضور کابینت ساز در منازل آنها صورت گرفته است.

ماموران دریافتند، سارقان از طریق سایت دیوار قصد فروش عتیقه جات متعلق به یکی از شکات را دارند. پس از شناسایی محل تردد سارقان در محدوده خیابان پیروزی، متهمان دستگیر شدند. آنها در همان تحقیقات اولیه به سرقت در پوشش انتشار آگهی به بهانه نصب ویترین و کابینت در منازل و شرکتها اعتراف صریح کردند.

به آثار باستانی هم رحم نکردند

در حالی که خرید و فروش اشیای عتیقه بدون اطلاع و مجوز دولتی جرم است، سایت دیوار بخشی را برای معامله عتیقه در نظر گرفته است و این اقدام باعث شد چندی قبل فردی یک پایه ستون آتشکده احتمالا مربوط به دوره ساسانی را در این سایت آگهی کند. فرد آگهیدهنده مدعی بود این آثار را در منطقه برازجان بوشهر کشف کرده و پس از آگهی یگان حفاظت میراث فرهنگی اقدام به ضبط آثار کرد.

سرستون دوره ساسانیان نیز از دیگر اجناس آگهیهای عجیب این سایت است. البته مجرمان جرایم اخلاقی هم به این سایتها ورود کردهاند و با کمی تامل بر روی آگهی آنها به راحتی پی به نیتشان میتوان برد.

آگهیهای عجیب

در یکی از تبلیغات شرمآور این سایت آمده است که به یک خانم جوان بدون همسر برای مسافرت با کامیون به خارج از کشور نیازمندیم. آگهیدهنده قید کرده که وی همسر نداشته باشد، جوان باشد و محدودیتی برای رفتن به سفر هم نداشته باشد و در حد معمول هم آشپزی بلد باشد.

در آگهی دیگری آمده است، 19 سال سن دارم و ماساژور هستم. افرادی که نیاز به ماساژ دارند و پول ندارند به خودم زنگ بزنند تا بیایم....

برخی کاربران نیز از این ضعف استفاده کرده و آگهیهایی که بیشتر جنبه طنز دارد را منتشر میکنند. این اواخر در یکی از این سایتها آگهی شده بود؛ یک دست دندان مصنوعی کاملا نو تمیز فقط یک هفته استفاده شده آن هم فقط با آن سوپ خورده شده. خودتان ببینید متوجه میشوید اصلا جرم ندارد.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی نیز با اشاره به جرایم رخ داده در این سایتها میگوید: متاسفانه این روزها افراد سودجو و شیاد از فضای دیوار و شیپور برای دستیابی به مقاصد شوم خود استفاده میکنند.

برای نمونه فروشنده که یک سارق حرفهای است تصویر موتورسیکلت یا حتی خودروی سرقتی را با پلاکی که پوشانده شده در سایت دیوار یا شیپور قرار میدهد. خریدار با توجه به رقم پایین پیشنهادشده از سوی فروشنده ترغیب میشود که این کالا را خریداری کند و حتی حاضر میشود بخشی از پول را بپردازد و مابقی را به روز تعویض پلاک موکول کند فارغ از اینکه وسیله فروختهشده سرقتی است. در برخی موارد دیده شده یک کالایی در این دو سایت تبلیغ شده و خریدار برای آنکه آن کالا را از دست ندهد بخشی از پول را به عنوان بیعانه به فروشنده پرداخت کرده اما بعد از آن دیگر گوشی تلفن خاموش شده و پاسخگویی نداشته است.

با توجه به نظارت ضعیف بر آگهیهای این سایت و تشکیل پروندههای زیادی در رابطه با آگهیهای آن، به نظر میرسد بهترین کار توجه به توصیههای پلیس است و شهروندان باید هنگام خرید و فروش در این سایت خودشان مراقب باشند تا باد کلاهشان را نبرد.

انتقام مرد آرایشگر از رقیب کاری

در آخرین پرونده که دیروز در دادسرای ویژه سرقت تهران رسیدگی شد، فروش اموال سرقتی در سایت دیوار سارقان را گرفتار کرد. یک ماه و نیم پیش مرد 30 سالهای با حضور در شعبه دوم بازپرسی دادسرای ناحیه 34 تهران از چهارمرد به اتهام سرقت لوازم و وسایل آرایشی از شرکتش شکایت کرد. با دستور بازپرس بهشتی، تحقیقات برای رازگشایی از این پرونده به پلیس آگاهی تهران ارسال شد .

شاکی به افسر تحقیق گفت: شرکتی دارم که در آن لوازم و وسایل آرایشی مربوط به آرایشگاههای مردانه را میفروشم. چندی قبل مردی در تلگرام به من پیام داد و بعد از آن زنگ زد. او درخواست کرد تا وسایلی را برای آرایشگاهش ارسال کنم و پول را به حسابم واریز کند که به او اعتماد نکردم و خواستم حضوری به شرکتم بیاید.

روز حادثه همراه سه مرد به شرکتم آمد. آنها درباره وسایل آرایشگری تبحری نداشتند همین باعث شک من شد. خواستم از شرکت بیرون بروم و نگهبان را صدا بزنم که در را قفل کردند و مرا بشدت کتک زدند. آنها از کیفشان طناب و پارچه در آوردند، چشمان، دستان و پاهایم را بستند. گفتم آسم دارم که دست از کتک زدنم برداشتند. چشمانم سیاهی رفت و بیهوش شدم، زمانی که چشم بازکردم در مرکز درمانی بودم و خواهرم بالای سرم بود. همان جا فهمیدم سارقان وسایل داخل شرکت به ارزش 150 میلیون تومان را دزدیدهاند.

در این مرحله ماموران دوربین شرکت را بازبینی کردندکه معلوم شد، سارقان چهار مرد بودند که گونی بردوش داشتند و از ساختمان خارج و با سوار شدن به خودروی مدل بالایی فرار کردهاند. سرانجام دو هفته پیش شاکی به پلیس آگاهی آمد و گفت که مردی در سایت دیوار آگهی فروش اموال سرقتی مرا داده است. فروشنده مدعی بود که باید بخشی از پول را واریز کنم و بعد از آن در قرار ملاقات بقیه پول را دریافت و اموال را تحویل میدهد.

ماموران از شاکی خواستند مبلغی از پول را واریز کندو سر قرار حاضر شود . شاکی به یکی از محلههای جنوبی تهران رفت و ماموران آنجا را محاصره کردند. ساعاتی بعد فروشنده که سر قرار آمد، بازداشت شد.

وی در بازجویی پلیسی مدعی شد که این اموال را از فردی خریده و از دزدی بودن آن خبرنداشته است. در جریان تحقیقات عکس فروشنده اموال به دست آمد. شاکی به محض دیدن عکس فروشنده را شناخت و گفت که این آرایشگر از دوستان صمیمیاش بوده و باورش نمیشود او دستور سرقت را به سارقان داده باشد. امیر که در حال فروش بخشی دیگر از اموال سرقتی بود شناسایی و بازداشت شد .

امیر به افسر تحقیق گفت: من و شاکی از پنج سال پیش با هم آشنا شدیم.کار او خوب بود و همه از مغازه اش خرید می کردند و من مشتری هایم را از دست دادم. به همین خاطر تصمیم به انتقام گرفتم. چهارجوینده کار را برای اجرای این سرقت اجیر کردم. آن روز آنها را مقابل شرکت شاکی رساندم. آنها وارد شدند و بعد از سرقت و بستن دست و پا و چشمان شاکی اموال را به من دادند. بعد از طی مسافتی آنها را پیاده کردم و بخشی از اموال را بابت پول به آنها دادم. این افراد اموال را در سایت دیوار برای فروش گذاشتند و بخشی را فروختند. برخی را هم خودم در سایت دیوار به قیمت پایینتر فروختم و بخشی را هم دست به دست در تهران، کرج و نظرآباد میان آرایشگران فروختم.

با اعتراف وی، چهار جوان که برای سرقت اجیر شده بودند نیز بازداشت و در مواجهه حضوری با سرکرده باند اعتراف کردند که با دستور او به سرقت خشن از شرکت شاکی دست زدهاند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها