نگاهی به وضعیت کالاهای فرهنگی کودکان

پر از هیچ

بسیاری از کارشناسان بر این باورند هرم جمعیتی ایران در ابتدای دهه 60 تاثیر مستقیمی در تولید محتوای فرهنگی برای کودکان داشته است. البته نمی‌توان به آسانی از تاثیر افزایش یکباره هشت میلیونی جمعیت ایران در دهه 60 گذشت، اما به گواه مرکز آمار ایران 23 درصد از جمعیت ایران را افراد زیر 15 سال تشکیل می‌دهند این آمار به این مفهوم است که بیش از 18 میلیون از جمعیت ایران را در حال حاضر افراد زیر 15 سال تشکیل می‌دهند. با توجه به این آمار اما وضعیت تولید محتوای فرهنگی مناسب یکی از دغدغه‌های مسؤولان فرهنگی است. آن هم با آوار فضای مجازی بر سر کودکان ایرانی، آواری که باعث شده است رویای بازی در کوچه به نوستالژی پدران آنها محدود شده باشد. البته که افزایش خانواده‌های تک‌فرزند هم در رغبت این کودکان به سمت فضای مجازی بی‌تاثیر نیست. اما در این میان سیاستگذاران فرهنگی هم آن‌طور که از وضعیت مشخص است نتوانسته‌اند آن‌طور که باید خوراک فرهنگی مناسبی برای این جمعیت 18 میلیونی مهیا کنند.
کد خبر: ۱۱۶۸۵۳۴

سینما؛ هر سال دریغ از پارسال

سالهاست سینمای کودک یکی از دغدغهمندترین موضوعات برای همه بوده است. اینکه چرا سهم کودکان از سینما و اکران فیلمهایی درباره آنها و برای آنها کم است موضوعی است که تقریبا همه، سالی یکبار و آن هم در زمان برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان به آن میپردازیم، اما متاسفانه با تمام شدن آن از یادمان میرود. چند سالی است که از شورای پروانه نمایش، سینماداران و پخشکنندهها این توقع میرود که با شروع فصل تعطیلات و فرارسیدن تابستان فیلمهای بیشتری را در حوزه کودکان و نوجوان اکران کنند، اما هر سال دریغ از سال گذشته!

تئاتر؛ در بر همان پاشنه میچرخد

اگر سینما دوره پر رونقی برای مخاطب کودک خود داشته در تئاتر همین وضعیت هم وجود نداشته است و مدتهاست روند رو به افولی را طی کرده است. با نگاهی گذرا به آنچه در کشورمان در طول سال به نام تئاتر کودک و نوجوان برگزار میشود متوجه میشویم که آنچه بر صحنه میرود به غیر از تعدادی محدود، آن هم به لطف بزرگان این عرصه، فقط نامی از آن را یدک میکشد. با وجود اینکه تئاتر، تاثیر بیشتری نسبت به سایر رسانهها بر کودک و نوجوان دارد حتی تفکیک این دو به درستی در این عرصه صورت نگرفته و اغلب شاهد تئاتری برای هر دو هستیم، البته ناگفته نماند که سینما توجه بیشتری به این تفکیک نشان داده است.

کتاب؛ مشتریان بیکالا

در حوزه کتاب با وضعیت متفاوتی روبهرو هستیم. در حالی که تعداد عناوین کتاب کودک در ایران بیشتر از بزرگسال است، اما به شکل عجیبی سهم بسیار کمی در ویترین کتابفروشیها دارد و و عمده کتابفروشیها چندان رغبتی برای عرضه و فروش این گونه کتابها ندارند. این وضعیت متناقض را میشود در آمار نمایشگاه بینالمللی کتاب در هر سال هم به چشم دید. در حالی که سالنها و غرفههای عرضه کتاب کودکان و نوجوانان همواره یکی از پر بازدیدترین بخشهای نمایشگاه است. در ظاهر به نظر میرسد استقبال گرم مردم از این بخشها نشانی از رونق بازار کتاب کودک و نوجوان و سرانه بالای مطالعه در میان این قشر باشد، اما نگاهی به آمار و ارقام عنوانها و شمارگان کتابهای کودک و نوجوان خلاف این باور را اثبات میکند. کارشناسان از سکه افتادن رونق کتاب کودک و نوجوان در سالهای گذشته را ناشی ازعوامل متعددی میدانند؛ عواملی چون کاهش سرانه مطالعه، کم بودن تقاضا در بازار، مشکلات اقتصادی، متنوع شدن کالاهای فرهنگی رقیب کتاب و... که بخشهای مختلف جامعه چون خانوادهها، نویسندهها، ناشران و مدیران کلان فرهنگی کشور در ایجاد آن دخیل بودهاند و رفع آن نیازمند همکاری همه بخشهای یاد شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها