مروری بر ویدئوهایی از مسؤولان که این روزها دستمایه طنز کاربران قرار گرفته است

مردم ایران یادتان هست؟

شبکه اجتماعی و گسترش آن مفاهیم جدید به زیست و فضای زندگی انسان‌ها بخشیده است. آنقدر این فضاها حضور پررنگی در مناسبات روزانه افراد دارد که تبدیل به بخش پررنگی در زندگی افراد شده و شاید تصور زندگی بدون شبکه اجتماعی به خصوص برای نسل‌های جدیدتر امر دشواری باشد. اگر بودن شبکه اجتماعی را به مثابه سبکی از زندگی تلقی کنیم، به همین خاطر نمی‌توانیم بگوییم شبکه‌های اجتماعی بخشی زائد در زندگی امروز است. کاربران شبکه‌های اجتماعی در این محیط‌ها بیدار می‌شوند، کار می‌کنند، غذا می‌خورند، لباس می‌پوشند و می‌خوابند و بخش زیادی از زندگی و حتی اندیشه‌ها، باورها و افکار خود را در آنجا به معرض نمایش می‌گذارند.
کد خبر: ۱۱۶۷۹۱۰

طبیعی است که تحولات سیاسی و اجتماعی هم بخشی از فعالیت روزانه کاربران در شبکههای اجتماعی باشد. به همین خاطر انتشار محتوای مرتبط با اتفاقات و تغییرات بخشی از محتوای این محیطها را تشکیل میدهد و کاربران هرکس به فراخور شخصیتی که از خود در فضای مجازی ساخته دست به انتشار مطالبی با محتوا و ژانر مختلف میزند. یکی از این ژانرها بازخوانی فیلمها و اظهاراتی است که به مرور زمان کارکرد اصلی خود را از دست داده و تبدیل به یک موضوع خندهدار برای کاربران شده است. فیلمها یا صوتهایی که کاربران منتشر میکنند بیشتر بیانگر حالات آنها است. وقتی گرانی فشار میآورد یک نوع، وقتی شاد میشوند نوع دیگر و همه اینها در مجموعه زندگی مجازی کاربران شبکههای اجتماعی معنا پیدا میکند. از این رو و با توجه به بازنشر زیاد برخی از ویدئوها طی هفتههای اخیر، برخی از مشهورترین ویدئوهای فضای مجازی را مرور کردهایم.

شاید وقتی قرار باشد که مروری بر ویدئوها داشته باشیم بسیاری از کاربران غیرجدی فضای مجازی این ویدئوها برایشان مشهور نباشد، اما باید گفت آنهایی که در این گزارش به آنها اشاره شده از مشهورترین ویدئوهایی است که در فضای مجازی اعم از سایتها و شبکههای اجتماعی، بازنشر میشود. در هر صورت بازنشر این ویدئوها با کارکرد طنز و سرگرمی از سوی کاربران شبکه اجتماعی صورت میگیرد و تا حدودی از مسیر اصلی و کارکردی که در ابتدا داشته خارج شده است. کاربران با نگاه سرگرمی به این ویدئوها نگاه میکنند و هدفی از بازنشر و انتشار آنها، مگر موضوعات سرگرمی و طنز ندارند.

خدایا بسه دیگه!

«خدایا بســــــه دیگه... خسته شدیم دیگه» این دو جمله کوتاه از زبان علیاکبر رائفیپور
یکی از پرکاربردترین فیلمهایی است که در شبکههای اجتماعی به تناسب منتشر میشود. حتی هشتگ «خدایا بسه دیگه» هم در ارتباط با این موضوع در صفحات مجازی منتشر میشود. در شرایط فعلی هم که دلار و سکه و محصولات مصرفی قیمتهایشان روی پا بند نمیشوند این فیلم در شبکههای اجتماعی دست به دست میشود و اعتراض طنزآمیزی به وضعیت فعلی است.

بذارین برم...

«من دارم به قهقهرا میرم، فقط بذارین برم»، جمله از زبان نقی معمولی که محسن تنابنده آن را بیان میکند دیگر ویدئویی است که در شبکههای اجتماعی بارها بازنشر و استفاده شده است. در این تکه فیلم نقی معمولی پس از شکست در مسابقه کشتی لب به شکایت باز میکند و از وضعیتی که در آن گرفتار شده گلایه دارد. این فیلم هم بیشتر درباره آنهایی که همیشه شکایت دارند بازنشر میشود و میگویند «فقط بذارین برم». این فیلم هم در هفتههای جاری بارها بازنشر و از سوی کاربران دستمایه طنز و خنده شده است.

چه خبرتونه؟

«چه خبرتونه؟ چــــه خبــــــرتــــونه؟» هم یکی از فیلمهای کوتاه مشهور این روزها در میان کاربران شبکههای اجتماعی است. فیلمی که در واکنش به بخشی از تصمیمات در کشور از سوی محمود احمدینژاد بیان میشود و از زمان انتشار این فیلم تا امروز میلیونها بار در شبکههای اجتماعی دیده و به تکه کلامی میان عموم مردم تبدیل شده است.

مردم عزیز یادتان میآید؟

«مردم عزیز یادتان میآید وضع اقتصادی ما چه بود؟ دارو پیدا نمیشد، کره، شیر و شیرخشک پیدا نمیشد؟» این بخشی از سخنان اسحاق جهانگیری کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم است که در مناظرههای تلویزیونی بیان شد و پس از آن دست به دست شد و تبدیل به یکی از فیلمهای پربیننده شبکههای اجتماعی شد. این فیلم با توجه به کمیاب شدن برخی کالاها از قبیل پوشک و دیگر محصولات سلولزی و همچنین برخی مواد اولیه مصرفی بارها طی هفتههای اخیر بازنشر و منتشر شده است.

آنچنان رونق اقتصادی...

«آنچنان رونقی اقتصادی درست کنیم، که مردم به این 45 تومان نیازی نداشته باشند»، این سخنان هم از صحبتهای حسن روحانی در یکی از برنامههای تبلیغاتیاش در تلویزیون بریده شده و هرجا حرف از وضع اقتصادی شود، باز نشر میشود.

در این فیلم روحانی میگوید دولتی که قرار است روی کار بیاید میخواهد رونق اقتصادی ایجاد کند و با اطمینان میگوید که مردم نیازی به یارانه پیدا نخواهند کرد. اما شرایط چیز دیگری میگوید و به همین خاطر مردم و کاربران شبکههای اجتماعی بارها با انتشار این فیلم درصدد یادآوری وعدههایی هستند که از سوی رئیسجمهور فعلی داده شده، ولی عملیاتی نشده است. لحن مطمئن روحانی در این فیلم در این روزگار زمینه خندیدن کاربران را فراهم کرده است و طی هفتههای اخیر بارها بازنشر شده است. حتی کاربران شبکههای اجتماعی توییتی از حسن روحانی را بازنشر میکنند که در آن ذکر شده به سالهای 84 تا 92 باز نخواهیم گشت.

دعوتنامه با مرسی اَه

«مرسی اَه» هم ترجیعبند روزگار نه خیلی دور فضای مجازی بود. خانمی در پستی ویدئویی از کاربران پسر بدتیپ خواسته بود وارد صفحهاش نشوند و در پایان با عبارات «مرسی اَه» ویدئوی خود را به پایان برده بود. این عبارت و ویدئو هم دستمایه شوخی و خنده کاربران بسیاری بود و به مناسبت از این عبارت در محتواهایی که به صورت متنی منتشر میکردند استفاده میشد. حتی برخی این ویدئو را بازنشر میدادند و زمینه خنده و شوخی را باز میکردند.

این ویدئوها که تنها نمونه بسیاری از ویدئوهای پرتکرار است، از سوی برخی صفحات دیگر به صورت دابسمش یا انیمیشن بازتولید میشوند و علاوه بر اینکه نسبت به آن ویدئو واکنش نشان میدهند سعی میکنند با استفاده از تواناییهای هنریشان کاربران را به صفحات خود دعوت کنند. این در واقع اتفاقی است که در بسیاری از صفحات شبکههای اجتماعی شاهد آن هستیم که کاربران سعی دارند فضای خنده و شوخی را تسری دهند.

حسام آبنوس

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها