رهبر انقلاب در تقریظ کتاب تحسین شده دفاع مقدسی تاکید کردند

بانو فرنگیس را باید بزرگ داشت

نقش زنان در دوران دفاع مقدس، موضوع هفتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت بود و در همین مراسم تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «فرنگیس» منتشر شد؛ کتابی که روایت دلیری فرنگیس حیدرپور را در دوران دفاع مقدس روایت می‌کند و ما روز گذشته مصاحبه‌ای با نویسنده این کتاب داشتیم. در این مراسم، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیرازی، مسؤول نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس سپاه، مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و مقاومت حوزه هنری و عضو شورای سیاست‌گذاری معاونت هنری حوزه هنری، محسن مومنی رئیس حوزه هنری و جمعی از نویسندگان دفاع مقدس حضور داشتند. از جمله معصومه آباد نویسنده کتاب «من زنده‌ام»، معصومه سپهری، نویسنده کتاب‌های «نورالدین پسر ایران» و «لشکر خوبان» و مهناز فتحی نویسنده کتاب فرنگیس به همراه فرنگیس حیدرپور.
کد خبر: ۱۱۶۷۴۸۵

فرنگیس، نماد زن انقلاب است

حجتالاسلام والمسلمین علی شیرازی، خاطرات زنان در جنگ تحمیلی و نگارش را مهم برشمرد و در سخنانش به شهید چمران اشاره کرده که میگفت: شیپور جنگ که زده میشود، مرد از نامرد تشخیص داده میشود. مسؤول نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس سپاه اضافه کرد: در میدان نبرد هشت ساله ما کسانی که ادامهدهنده راه حضرتزینب(س) هستند، حماسهها آفریدند که یکی از این بزرگواران خانم حیدرپور است. او نمادی از ایشان و زنان انقلاب اسلامی در «فرنگیس» نشان داده شده است. این نقش باید هم در ایران و هم در جهان تبیین شود. تدوین کتابهایی چون «فرنگیس» از نگاه حجتالاسلام والمسلمین علی شیرازی یک حماسه است. او این حماسه را شایسته تقدیر دانست.

انجمن زنان راوی جنگ

مهناز فتاحی نویسنده کتاب فرنگیس در مراسم هفتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت، از خوشحالی فرنگیس حیدرپور خبر داد و از همه کسانی که یاریاش کردند تا کتابش را بنویسد، قدردانی کرد و گفت که با همه وجودش به داشتن چنین همراهانی افتخار میکند. فتاحی با این مقدمه اضافه کرد: به این فکر میکنم که قلم من و تبر فرنگیس یکی است. اگر او روزی با تبرش سرباز عراقی را کشته است امروز قلم من هم همان رسالت را دارد. فرنگیس راضی به روایت خاطراتش نبود تا اینکه من ماجرای زندگی و خاطرات پدرم را برایش گفتم، از اینکه خود فرزند جنگم، از خندههای کودکانهام به صدای خمسهخمسهها و میگها، از اینکه قبل از شروع جنگ بدن پدرم را پر از ترکش دیدهام. انگار سرنوشت باید من و او را به هم میرساند. فتاحی افزود: مردم کرمانشاه هنوز سختی بسیاری را تحمل میکنند. آنها نیاز به توجه دارند. راویان زندهای از جنگ هستند که حتی بسیاری از آنها پرونده جانبازی هم ندارند. امیدوارم انجمنی از زنان راوی و روایتگر خاطرات هشت سال دفاع مقدس ایجاد شود. فرنگیس حیدرپور نیز در این مراسم با بیانی از خاطرات خود از سالهای دفاع مقدس از اتفاقی که برای این کتاب شکل گرفته است ابراز تشکر و خوشحالی کرد.

فرنگیس برما آیت است

معصومه سپهری، نویسنده کتابهای «نورالدین پسر ایران» و «لشکر خوبان» در این مراسم به رنجها، شادیها و غمهای فرنگیس حیدرپور اشاره کرد و گفت: . من معتقدم خانم حیدرپور و تمام کسانی که رنج جنگ بر تنشان مانده است، آیتی برای ما هستند. او درباره نویسنده کتاب هم گفت: اگر نویسندگانی مانند خانم فتاحی نبودند این رنجها گفته نمیشد. کاش با کتابهای خاطرات دفاع مقدس درست برخورد کنیم تا نویسندگان راغب شوند بیشتر در این حوزه کار کنند. این فقط مسئله مالی نیست. ما به دلیل برخی مسائل تمرکزمان را از این حوزه از دست دادهایم؛ در حالی که دوست داریم در حوزه دفاع مقدس کار کنیم.

یادداشت رهبر انقلاب بر کتاب فرنگیس

بسم ا... الرّحمن الرّحیم

بخش ناگفته و بااهمیتی از حوادث دوران دفاع را به مناسبت شرح حال این بانوی شجاع و فداکار، در این کتاب میتوان دید. بانو فرنگیس دلاور با همان روحیّه استوار و پُرقدرت، و با زبان صادق و صمیمی یک روستایی، و با عواطف و احساسات رقیق و لطیف یک زن، با ما سخن گفته و منطقه ناشناخته و مهمّی از جغرافیای جنگ تحمیلی را با جزئیاتش به ما نشان داده است. ما از روستاهای مرزی در دوران جنگ و مصائب فراوان آنان و آوارگیها و گرسنگیها و خسارتهای مادی و ویرانیها و داغ عزیزان آنها، هرگز به این وضوح و تفصیلی که در این روایت صادقانه آمده است، خبر نداشتیم؛ و نیز از فداکاری جوانان آنان که در شمار اولین شتابندگان به مقابله با دشمن مهاجم بودند. ماجرای قتل و اسارت دشمن به دست این بانوی دلاور هم که خود یک داستان مستقل و استثنائی است که نظیر آن فقط در سوسنگرد، در همان اوان، اتفاق افتاده بود. بانو فرنگیس را باید بزرگ داشت و از نویسنده کتاب -خانم فتّاحی- بهخاطر قلم روان و شیوا و هنر مصاحبهگیری و خاطرهنویسی، باید بسیار تشکر کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها