زمین‌لرزه 7/5 ریشتری و سونامی در جزیره سولاوسی کشور اندونزی به مرگ 400 نفر و مصدومیت بیش از 500 نفر منجر شد.
کد خبر: ۱۱۶۷۲۷۰

به گزارش جامجم، ساعت 18 و 2دقیقه عصر جمعه به وقت محلی زمینلرزهای به بزرگی 5/7ریشتر با امواج سهمگین حدود دومتری سونامی در شهر پالو، جزیره سولاوسی در شمال کشور اندونزی را لرزاند. این زمینلرزه در عمق ده کیلومتری زمین رخ داد. بعد از وقوع این زمینلرزه بود که مقامات مرکز مدیریت بحران اندونزی اعلام احتمال سونامی را صادر کردند و از مردمی که در حوالی این جزیره زندگی میکردند، خواستند آنجا را ترک کنند. اما شدت زمینلرزه به حدی بود که باعث وقوع سونامی در این جزیره شد. مردم وحشتزده بودند و هر کدام از ساکنان جزیره و اطراف آن سعی میکردند خود و اعضای خانواده را نجات دهند که تلاشهایشان بینتیجه بود. بعد از این زمینلرزه بود که چند پسلرزه دیگر جزیره سولاوسی را لرزاند. با وقوع احتمال کشته و مصدوم شدن افراد حاضر در جزیره و اطراف، گروههای امدادی، آتشنشانی و گروههای نجات برای امدادرسانی به آسیبدیدگان در آنجا حاضر شدند. آنها با حضور در جزیره مشاهده کردند که ساختمانهای بسیاری تخریب شده است. تعدادی از مردم هنگام فرار از ساختمانها زیر آوار گیر کردهاند. برخی فوت کرده وبرخی مصدوم بودند. امدادگران تلاش برای نجات ساکنان جزیره را آغاز کردند. آنها اجساد و برخی مصدومان را توانستند از زیر آوار ساختمانها و مغازهها خارج کنند.

400 کشته در زلزله و سونامی

در همین موقع برخی امدادگران متوجه شدند برخی افراد برای فرار از حادثه زلزله و سونامی به بالای درختان رفتهاند. در ادامه آنها را از بالای درختان به پایین آورده و نجات دادند و همراه بقیه مصدومان به مکانی امن منتقل کردند. خسارتهای به جا مانده از وقوع این زلزله آنقدر گسترده بود که باعث شد هزاران خانه، بیمارستان، فروشگاه و هتل تخریب شود و خسارتهای مالی فراوانی برجای بگذارد. این در حالی بود که بررسی امدادگران نشان میداد که شمار تلفات حادثه زمینلرزه و سونامی به 400 نفر رسیده است.

این در حالی بود که با گذشت یک روز از ماجرا، هنوز برتعداد کشتهشدگان این زلزله افزوده میشود؛ علاوه بر آنکه بیش از 500 نفر تاکنون در پی این حادثه مصدوم شدهاند.

مقامهای اندونزیایی روز شنبه و با گذشت یک روز از این زمینلرزه مرگبار اعلام کردندکه نخستین پسلرزه با قدرت 1/6 ریشتر در ۵۵کیلومتری شمال غرب پالو، پسلرزه دوم با قدرت 4/5 ریشتر در ۷۷ کیلومتری شمال شرق پالو، پسلرزه سوم با شدت 9/4 ریشتر و چهارمین پسلرزه نیز پیش از ظهر شنبه رخ داد. با وقوع این چهار پسلرزه احتمال وقوع پسلرزههای دیگری هم وجود دارد.

جوکو ویدودو، رئیسجمهور اندونزی بعد از وقوع این زمینلرزهها به مردم این کشور اطمینان داد، در حال رصد اوضاع و تدارکات برای کمک به مناطق زلزلهزده است.

وقوع زلزله و امواج سونامی به صورت همزمان سبب شده بسیاری از ساختمانهای این شهر، اعم از مراکز مسکونی، خرید، مدارس و مراکز درمانی فرو ریخته و در امواج پرقدرت آبهای اقیانوسی گرفتار شوند.

فرودگاه پالو در مرکز سولاوسی پس از این زلزله بود که بسته شد و برخی از ساکنان این مناطق در شبکههای اجتماعی نوشتهاند که قادر به برقراری ارتباط با خانواده و بستگان خود نیستند.

با توجه به اینکه امدادگران در تلاش برای نجات آسیبدیدگان هستند مقامات محلی در اندونزی اعلام کردهاند که هنوز افراد بسیاری در پی این زمینلرزه ناپدید شدهاند و تلاشها برای یافتن آنها ادامه دارد.

منابع خبری گزارش کردند، شهر دانگالا در نزدیک پالو نیز که 25 کیلومتر با مرکز زلزله فاصله داشت شاهد شدیدترین صدمات و تلفات ناشی از زلزله و امواج حاصل از سونامی بوده است.

فیلمهای ویدئویی منتشر شده از صحنه رسیدن امواج سونامی به شهر در حالی که مردم مشغول کارهای عادی خود بودند حاکی از وقوع فاجعهای مهیب در این منطقه است.

امدادگران در تلاش برای یافتن ناپدیدشدگان

سوتپو پوروو نوگروه، سخنگوی بلایا و حوادث طبیعی اندونزی نیز اعلام کرد: بنا به گزارشهای دریافتی امواج سونامی بسیاری از خانهها را با اهالی آن کاملا با خود برده و خانوادههای بسیاری مفقود شدهاند. این منطقه همچنان با پسلرزههای متعدد زلزله مواجه است. نیروهای امداد و نجات از طریق بالگرد و کشتیهای امداد رسان درحال کمک رسانی به منطقه هستند.

سیل در سولاوسی منجر به تخریب هزاران ساختمان شده و باعث گرفتار شدن هزاران نفر در بین آوار در شرایطی بسیار وخیم شده است. به علت احتمال وقوع زمینلرزههای بیشتر مقامات از مردم خواستهاند از ورود به خانههای خود خودداری و شب را در مناطق باز سپری کنند.

بیش از 350 نفر از مصدومان در چند بیمارستان محلی در پالو بستری شدهاند. پس از تخریب یک بیمارستان محلی پرسنل آن مجبور به رسیدگی به بیماران در خارج از ساختمان شدند.

این زلزله، شهر پالو را با 350 هزار نفر جمعیت درنوردیده و بسیاری از مناطق این شهر که در خط ساحلی قرار دارد از این امواج دچار خسارت‌های گسترده شده‌اند.

بر‌اساس این گزارش،بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این منطقه مملو از مجروح و اجساد قربانیان شده است.

در پی وقوع این فاجعه طبیعی نیروهای ارتش این کشور برای کمک به بازماندگان و یافتن گمشدگان و قربانیان به محل حادثه اعزام شدند.

مسؤولان اندونزی با افزایش تلفات و خسارات این زلزله در منطقه شرایط اضطراری اعلام کردند.

همچنین خبرگزاری رسمی آنتارادراندونزی اعلام کرد آمار تلفات و خسارات این فجایع زیست محیطی همچنان رو به افزایش است و بسیاری از خانه‌ها همراه افراد آن درپی بروز امواج خروشان سونامی پس از زلزله مفقود شده‌اند.

این زلزله در حالی در اندونزی رخ داد که اوایل مرداد امسال هم زلزله‌های زنجیره‌ای جزیره لومبوک در شرق این کشور رخ داد و باعث کشته و مصدوم شدن افراد بسیاری شدو حداقل 340 میلیون دلار خسارت برجای‌گذاشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها