گزارش جام‌جم از جلسه شورای امنیت با محوریت ایران

منطق آمریکایی پیش چشم جهان

جلسه دیروز شورای امنیت سازمان ملل که به ریاست رئیس‌جمهور آمریکا و با موضوع جلوگیری از گسترش سلا‌ح‌های کشتار جمعی برگزار شد همانطور که انتظار می‌رفت بر موضوع برجام و ایران متمرکز بود و در حالی که اکثر سخنرانان از خروج آمریکا از برجام انتقاد می‌کردند دونالد ترامپ بار دیگر اتهامات خود علیه کشورمان را تکرار کرد.
کد خبر: ۱۱۶۶۷۱۴

ترامپ در این جلسه اوج تناقض‌گویی‌های خود و استفاده ابزاری آمریکا از شورای امنیت را به نمایش گذاشت و در حالی که با خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، قطعنامه 2231 را نقض کرده است گفت: اجرای کامل قطعنامه‌های شورای امنیت، لازمه امنیت جهان است.

فضای کلی جلسه دیروز حمایت از عملکرد ایران در قالب برجام و حمایت از توافق هسته‌ای بود. البته مکرون و ترزا‌می ادعاهای خود درباره برنامه موشکی کشورمان را تکرار کردند. صراحت رئیس‌جمهور بولیوی در محکومیت اقدامات آمریکا در قبال ایران و برجام از نکات جالب توجه جلسه دیروز بود.

رئیسجمهور آمریکا در جلسه دیروز با ادعای اینکه دولت ایران به دنبال سلاح هستهای و ارسال آن به خاورمیانه است بار دیگر ایران را حامی اصلی تروریسم خواند. ترامپ افزود: بعد از 5نوامبر(14آبان) تحریمهای بیشتر و سختتر از همیشه علیه ایران اعمال میکنیم و هر گروه و هر نهادی که همراهی نکند عواقب سختی خواهد دید.

ترامپ در بخش دیگری از سخنانش، تلاش کرد نقش آمریکا را در تحولات سوریه، کلیدی نشان دهد و با ادعای اینکه ایران، روسیه و سوریه، حملات در منطقه ادلب را بعد از درخواست او کاهش دادهاند، برای این موضوع از این سه کشور تشکر کرد. وی در بخش دیگری از سخنانش در مورد سوریه، دولت اسد را متهم به سلاخی کرد و گفت این کار با همکاری ایران و روسیه میسر شد.

وی همچنین مدعی دخالت چین در انتخابات میاندورهای کنگره شد و گفت: ما داریم در همه سطوح از چینیها میبریم و به همین دلیل آنها نمیخواهند من در این انتخابات برنده شوم.

سیاست اروپایی در قبال ایران

امانوئل مکرون، رئیسجمهور فرانسه اگرچه از خروج آمریکا از برجام انتقاد و بر لزوم پایبندی همه امضاکنندگان توافق هستهای به تمام مفاد آن تاکید کرد اما ادعاهای مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هستهای را تکرار کرد و تلاش برای جلوگیری از این مساله را هدف مشترک همه کشورهای عضو شورای امنیت دانست.

وی سیاست روشن اروپا در قبال برجام و ایران را به صورت آشکار بیان کرد و گفت: "من با اهدافی که آمریکا در مورد ایران برشمرد موافقم اما نمیتوان فقط با تحریم و فشار به این اهداف رسید. باید استراتژی طولانی مدت برای رسیدن به این اهداف طراحی کنیم و در چارچوبهایی که بعد از انقضای برجام ایجاد میکنیم این اهداف را محقق کنیم. موشکهای بالستیک ایران را هم باید در همین چارچوب مورد بررسی قرار دهیم. "

انتقاد خفیف انگلیس از آمریکا

ترزا می، نخستوزیر انگلیس در این نشست انتقاد بسیار خفیفی از خروج آمریکا از برجام کرد و با ادعای اینکه برجام بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است گفت: اگر تلاشهای جمعی را کنار بگذاریم به جای بدی میرسیم.

وی با تکرار برخی ادعاها مبنی بر ارسال موشک از سوی ایران برای حزبا... لبنان و حوثیهای یمن، این موضوعات را خلاف مصوبههای سازمان ملل خواند و گفت: من در شورای امنیت خواستهام که هزینه این کارها، بالاتر و بالاتر برود.

تاکید روسیه و چین بر زنده ماندن برجام

وزیر خارجه چین در این نشست با بیان اینکه توافق هستهای با ایران کامل و عالی نیست گفت: اما این توافق در شورای امنیت تایید شد و چین از ایران میخواهد به تعهدات خود پایبند بماند. وی همچنین تاکید کرد: همه کشورها باید بتوانند روابط مالی و تجاری با ایران داشته باشند و همه باید همکاری کنند تا راههایی برای این کار بیابند.

وزیر خارجه چین همچنین با رد ادعای ترامپ مبنی بر دخالت پکن در انتخابات میاندورهای کنگره گفت: چین پیرو قاعده عدم دخالت در مسائل داخلی کشورهاست و اجازه نمیدهیم کسی اتهامات بیپایهای علیه ما مطرح کند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم در سخنان خود خروج آمریکا از برجام را خطر بسیار بزرگی برای نظام منع گسترش سلاحهای کشتار جمعی دانست و با بیان اینکه ایران به تعهدات خود در برجام متعهد است گفت: روسیه معتقد به زنده ماندن برجام است و در همین زمینه با سایر اعضای حاضر در برجام تلاش میکنیم.

وی همچنین با اشاره به طرح اتهاماتی از سوی دولتهای غربی علیه روسیه و دولت سوریه مبنی بر استفاده دولت اسد از سلاح شیمیایی گفت: دولت سوریه سلاحهای شیمیاییاش را نابود کرده است. اما گروههای تروریست از سلاح شیمیایی استفاده میکنند و در آزمایشگاههایی که دارند سلاح تولید میکنند.

مواضع صریح مورالس

رئیسجمهور بولیوی، صریحترین مواضع را در محکومیت اقدامات آمریکا و حمایت از ایران داشت و تحریمهای یکجانبه آمریکا علیه ایران را محکوم کرد.

نماینده کویت در سازمان ملل هم ادعای حمایت ایران از نیروهای مسلح در کشورهای عربی را تکرار کرد و مدعی شد موشکهایی که توسط ایران تامین شده از یمن به عربستان شلیک میشود. جلسه دیروز بدون نتیجه خاصی پایان یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها