این روزها سر دواین جانسون شلوغ است

دردسرهای همیشه روی پرده بودن

تحلیلگران اقتصادی سینما از دواین جانسون به عنوان پولسازترین بازیگر این روزهای دنیای سینما اسم می‌برند. فیلم‌های او در جدول گیشه نمایش سینماها با استقبال تماشاگران روبه‌رو شده و کمپانی‌های فیلمسازی تلاش زیادی برای جلب نظر او به پروژه‌های سینمایی خویش دارند. اما در شرایطی که این قهرمان اکشن این روزهای سینما بشدت پرکار است و یک دوجین فیلم را در دستور تولید دارد، آخرین فیلم‌هایش در جدول گیشه نمایش با موفقیت زیادی همراه نبود. این نکته باعث طرح پرسش‌های تازه‌ای از سوی اهل فن شده است. آیا تماشاگران سینما در کشورهای مختلف جهان از دواین جانسون زده شده‌اند و تعداد فیلم‌های آماده و در حال نمایش او، از حد مجاز گذشته است؟ آیا بازیگر باید در یک تجدید نظر آگاهانه، از میزان فعالیت هنری خود بکاهد؟ آیا جانسون باید این فرصت را برای تماشاگران سینما فراهم کند، تا به تماشای فیلم‌هایی از دیگر بازیگران موفق روز سینما بنشینند؟
کد خبر: ۱۱۶۶۵۲۱

این پرسشها از یکسو ذهن مدیران کمپانیهای بزرگ سینمایی را به خود مشغول و از سوی دیگر، ذهن خود بازیگر را هم درگیر کرده است. طبیعی است که هر دو طرف به دنبال فیلمهایی هستند که در زمان اکران عمومی، با موفقیت خوب و بالای مالی روبهرو شوند. اگر تماشاگران از تماشای دوباره و چندباره دواین جانسون روی پرده سینما خسته شوند، آنوقت زمین پربرکت بازیگری به سرزمینی خشک و بیمحصول تبدیل خواهد شد!

پرسشی که از سوی تحلیلگران اقتصادی سینما مطرح میشود، این است که چه باید کرد تا چنین اتفاقی نیفتد. همه متفقالقول هستند که دواین جانسون از یک طرف باید در انتخابهای خود دقت بیشتری کرده (و فیلمنامههایی جذاب، اصیل و بدیع را انتخاب کند) و از طرف دیگر، مقداری به خودش استراحت داده و در تعداد محدودتری فیلم سینمایی بازی کند. اما واقعیتها خبر از چیز دیگری میدهد و جانسون، هنوز سمت گزیدهکاری و کاهش فعالیتهایش نرفته است.

نقشآفرینی هفت گانه!

جانسون که با نام راک هم شناخته میشود، در حال حاضر هفت فیلم را در دست تولید دارد! سه تای آنها «شزم!»، «هابز و شاو» و «سفر دریایی» آماده نمایش هستند که در طول سال 2019 روی پرده سینماها میروند. در «شزم!» راک در قالب کاراکتر منفی و ضدقهرمان داستان بلک آدام ظاهر شده است. او با کاراکتر ابرقهرمان شرم مبارزه سختی را آغاز میکند و خط اصلی داستان را به جلو میبرد. این اولین بار است که راک در نقش یک موجود خبیث بازی میکند.

البته نباید از یاد برد که شخصیتهای منفی داستانهای مصور ابرقهرمانانه، معمولا کاراکترهایی فانتزی و جذاب هستند و شباهت زیادی به کاراکترهای بدذات و خبیث فیلمهای دیگر ندارند.

احتمالا به همین دلیل است که کمپانی برادران وارنر تصمیم گرفته فیلمی با محوریت کاراکتر بلک آدام (و به همین نام) تهیه کند. این اکشن کمیک استریپی، زائدهای بر شزم! به حساب میآید و درباره زندگی و فعالیتهای بلک آدام است. معلوم است که نقش این کاراکتر را در جلوی دوربین چه کسی بازی خواهد کرد!

زائدهای بر سریع و آتشی

هابز و شاو هم زائدهای بر مجموعه اکشن و دلهرهآور «سریع و آتشی» تلقی میشود که راک در آن کاراکتر لوکهابز، پلیس وظیفهشناس لسآنجلسی را بازی میکند. او محور ماجراهای داستان فیلم است و ماجراجوییهای مستقل خود را دنبال میکند. سفر دریایی بر پایه پارک تفریحی معروف کمپانی والت دیزنی به همین نام ساخته شده است. این اکشن ماجراجویانه در همین محل هم فیلمبرداری میشود و یک جورهایی، قرار است فیلمی تبلیغاتی برای این پارک تفریحی باشد.

اما بجز این سه فیلم، راک قرارداد بازی در چند کار اکشن و ماجراجویانه دیگر را هم دارد. بعید نیست که چندتای آنها هم برای سال جدید میلادی آماده نمایش شوند!

بازیگر به دنبال فانتزی

رابرت زمهکیس فانتزیساز مطرح سینما، «شاه» را با بازی راک جلوی دوربین میبرد. داستان فیلم درباره حاکمی است که جزایر هاوایی را با هم متحد کرد و با نیروهای متجاوز خارجی جنگید. جانسون نقش پادشاه فیلم را به عهده خواهد داشت. قسمتهای دوم «جوخه خودکشی» و «سن آندراس» هم در دستور تولید قرار دارند. راک در هر دو فیلم نقشهایی را تکرار میکند که در نسخه اصلی، باعث فروش بالای فیلمها در سطح جهانی شدند. راک با حضور در «اخطار سرخ» و «داک ساوج»، نوع تازهای از نقشآفرینی را تجربه میکند.

در اولی او یک پلیس اینترپل است که باید ماهرترین و زبلترین سارق بینالمللی را شناسایی و دستگیر کند. نقش این سارق را گال گادوت واندروومن معروف ژانر اکشن بازی میکند.

در فیلم دوم، راک دانشمندی به نام داک ساوج است که در دهه 30 میلادی، موفق به انجام آزمایشاتی بسیار موفق میشود. اما عدم توجه مردم و همکارانش به اقدامات این دانشمند، او را به شرورترین آدم روی کره زمین تبدیل میکند. از بعضی نظرها، این نقش شبیه نقشی است که راک در شزم! به عهده دارد.

پرخرج های نه چندان موفق

راک چهل و شش ساله، در یک سال اخیر دو فیلم «آسمانخراش» و «رامپاج» را روی پرده سینماها داشته است. به گفته تحلیلگران اقتصادی سینما، استقبال از این فیلمها خوب و بالا نبوده و نتوانسته انتظارات تهیه کنندگانشان را برآورده کند. آسمانخراش با هزینه تولید 125 میلیون دلاری خود، 302میلیون دلار در جهان فروش کرد. سهم گیشه نمایش آمریکای شمالی از این اکشن دلهره آور، فقط 67میلیون دلار بود. رامپاج هم با هزینه ای 130 میلیون دلاری، 426 میلیون دلار در جهان فروخت. تماشاگران آمریکایی فیلم، 99 میلیون دلار از این رقم را پرداخت کردند.

رقیب آرنولد، رقیب نبود!

دواین جانسون اوایل سده جدید وارد دنیای سینما شد. او که قبل از آن در دنیای کشتی موفقیتهای بسیار زیادی کسب کرده بود، قرار شد جای آرنولد شوارزنگر را در ژانر اکشن بگیرد. البته جانسون توانست تبدیل به یکی از قهرمانان موفق اکشن سینما شود، اما تلاش برای جایگزینی به جای آرنولد راه به جایی نبرد. در چند سال اخیر، ستاره بخت این بازیگر ورزشکار و عضلانی فروزان تر شده و می رود که در ژانر اکشن بی رقیب شود. اما عدم موفقیت بالای دو فیلم آخرش، زنگ خطری برای این روند به حساب می آید.

کیکاووس زیاری

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها