رئیس جمهور در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل، استراتژی دولت در قبال بدعهدی‌های آمریکا، آینده برجام و موضوع مذاکره را تبیین کرد

مقابله به مثل

جلسه دیروز مجمع عمومی سازمان ملل، عرصه تقابل دو منطق درباره حل مسائل جهانی بود که در اظهارات روسای جمهور ایران و آمریکا بروز یافت؛ ابتدا دونالد ترامپ در سخنرانی‌اش مواضع تند خود را علیه ایران تکرار کرد و ساعاتی پس از این سخنرانی، حسن روحانی سیاست‌های دولت آمریکا در عرصه بین‌المللی را به چالش کشید. روحانی در واکنش به علاقه ترامپ برای برقراری گفت‌وگوی مستقیم میان ایران و آمریکا تاکید کرد که برای گفت‌وگو نیاز به عکس‌های دونفره نیست و می‌توان از تریبون سازمان ملل حرف‌های یکدیگر را شنید. وی همچنین سیاست روشن ایران را مقابله به مثل دانست.
کد خبر: ۱۱۶۶۴۳۳

رئیسجمهوی اسلامی ایران در سخنرانی خود در هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با بیان اینکه در شرایط فعلی، بیتفاوتی و بیاثری نهادهای بینالمللی میتواند خطری برای صلح جهانی باشد اظهار کرد: دولت ایالات متحده آمریکا، دستکم در صورت هیأت حاکمه کنونی خود، عزم آن دارد که تمامی نهادهای بینالمللی را بیخاصیت سازد. این دولت در حالیکه برخلاف قواعد و حقوق بینالملل، از یک توافق چندجانبه مصوب شورای امنیت خارج شده، جمهوری اسلامی ایران را به گفتوگوی دوجانبه میخواند. دولتی که هنوز به دولت بودن خود آگاه نیست و عهد و پیمان سَلَف خود را نقض میکند و اصل حقوقی مسؤولیت دائمی دولتها را نمیشناسد. دولتی که به مشورت نخبگان، بها نمیدهد؛ از ایران میخواهد با او گفتوگو کند!

رئیسجمهور افزود: ما با چه معیاری میتوانیم با چنین دولت بدعهدی، عهد جدیدی ببندیم! هرگونه گفتوگویی باید در تداوم برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت باشد، نه با اِعراض از آن و بازگشت به گذشته، که این ارتجاعی بزرگ است. ارتجاع بزرگتر آنکه دولت آمریکا پنهان نمیکند که در پی براندازی همان دولتی است که خواستار گفتوگو با آن است!

‏آمریکا مردم ایران را هدف قرار داده است

رئیسجمهور ادامه داد: بر پایه 12 گزارش متوالی آژانس بینالمللی انرژی اتمی، ایران تا به امروز به کلیه تعهدات خود پایبند بوده است؛ لکن آمریکا از همان ابتدا به اجرای تعهداتش وفادار نماند. متعاقباً دولت فعلی آمریکا به بهانههای واهی با نقض تعهدات خود، از این توافق خارج شد. سازمان ملل متحد نباید اجازه دهد که مصوباتش، گروگان بازیهای انتخاباتی و تبلیغاتی برخی از اعضا شود و به هیچ عضوی نباید اجازه داد که به دلیل مسائل داخلی، از اجرای تعهدات بینالمللی، شانه خالی کند. ‏‏روحانی از تحریمهای یکجانبه و نامشروع آمریکا به عنوان تروریسم اقتصادی یاد کرد و گفت: جنگ اقتصادی که آمریکا تحت عنوان تحریمهای تازه، آغاز کرده نه تنها مردم ایران را هدف قرار داده، بلکه آثار زیانباری برای مردم کشورهای دیگر داشته و در روند تجارت جهانی، اخلال کرده است.

‏مردم ایران از این مرحله دشوار عبور میکنند

وی با بیان اینکه ملت ایران در خلال 40 سال گذشته نشان داده که علیرغم سختیها و تنگناهای ناشی از تحریمها، همچنان مقاوم است و میتواند از این مرحله دشوار نیز به خوبی عبور کند افزود: در اینجا به صراحت اعلام میکنم که سیاست آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران از ابتدا غلط بوده و رویکرد لجاجت در مقابل خواست مردم ایران، که در انتخاباتهای متعدد بروز و ظهور یافته، یقیناً محکوم به شکست است.

رئیسجمهور افزود: قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، «ورق پاره» نیست. ما از شما دعوت میکنیم که به قطعنامه ۲۲۳۱ بازگردید؛ ما از شما دعوت میکنیم که به میز مذاکرهای که آن را برهم زدید، بازگردید. اگر از برجام میترسید و آن را کارنامه رقیبان سیاسی خود در آمریکا میدانید، ما از شما دعوت میکنیم به مصوبه شورای امنیت بازگردید. ما از شما دعوت میکنیم که در نهادهای بینالمللی بمانید. تحریم نکنید که تحریم و تکفیر دو روی یک سکه است؛ در تکفیر، اندیشه انسانها انکار میشود و در تحریم، زندگی و رفاه مردم نفی میگردد.

وی تاکید کرد: برای گفتوگو نیازی به گرفتن عکسهای دونفره نیست، میتوان در همین جا و در این مجمع عمومی، سخن یکدیگر را شنید. من گفتوگو را از همین جا آغاز میکنم و به صراحت اعلام میکنم: موضوع امنیت بینالملل، بازیچه سیاست داخلی آمریکا نیست. سازمان ملل، یکی از ادارات ِدولت ایالات متحده آمریکا نیست. هر گفتوگویی میتواند، از همان جایی و از همان کسی که گفتگو را قطع کرده و پیمان را زیر پا گذاشته است، شروع شود. شروع آن، پایان دادن به تهدید و تحریم ظالمانهای است که، ناقض اصول اخلاقی و حقوق بینالملل است. ‏روحانی افزود: سخن ما روشن است: تعهد در برابر تعهد، نقض در برابر نقض، تهدید در برابر تهدید. و گام در برابر گام، به جای حرف در برابر حرف. سیاست ایران روشن است: نه جنگ، نه تحریم؛ نه تهدید، نه زورگویی؛ فقط وفای به عهد و عمل به قانون. ما از صلح و دموکراسی در همه خاورمیانه، حمایت میکنیم. دانش هستهای را واجب و سلاح هستهای را حرام میدانیم.

‏چرا تامینکنندگان گروههای تروریستی، بازخواست نمیشوند

رئیسجمهور در بخش دیگری از سخنان خود به حمله تروریستی اخیر در اهواز اشاره کرد و گفت: ما به عنوان قربانیان دیروز و امروز تروریسم همواره در صف مقدم مبارزه واقعی با تروریسم بودهایم و خواهیم بود. مردم ما امروز عزادار شهادت دهها انسان بیگناه اند که روز شنبه توسط تروریستهایی بهخاک و خون کشیده شدند که با کمال وقاحت از برخی پایتختهای غربی و در مصاحبه با رسانههایی که در غرب با دلارهای نفتی اداره میشوند مسؤولیت این وحشیگری را پذیرفتند.

وی با بیان اینکه ما در ایران تمامی اقدامات تروریستی را بدون ملاحظه محکوم کرده و میکنیم افزود: ما از بیانیه محکم شورای امنیت ملل متحد در این زمینه استقبال میکنیم. ولی چرا رؤسای سازمانهای تروریستی از جمله سازمانی که مسؤولیت رسمی عملیات شنبه را بهعهده گرفت در کشورهای غربی فعالیت میکنند و برنامه رسمی برای جمعآوری پول میگذارند؟ آیا این اقدامات مغایر مقررات بینالمللی نیست؟ چرا هیچیک از کشورهای تامینکننده مالی گروههای تروریستی ضد مردم ایران که سابقه تامین مالی و تسلیحاتی داعش و النصره و القاعده را نیز دارند نه تنها مورد مؤاخذه قرار نمیگیرند بلکه تشویق و تسلیح هم میشوند؟ برای اینکه دنیا ادعای مبارزه با تروریسم را جدی بگیرد، نیازمند یک اقدام مشترک جهانی برای برخورد جدی با این پدیده شوم بدون توجه به عاملین و قربانیان آن هستیم.

مواضع قاطع در محکومیت آمریکا

محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه سخنان رئیسجمهور آمریکا، او را مضحکه جهانیان کرد، گفت: در مقابل، آقای روحانی مواضع قاطع و محکمی علیه آمریکا اتخاذ و حملات مستقیم و شدیدی را متوجه دولتمردان این کشور کرد. وی افزود: رئیسجمهور در سخنرانی خود راه مذاکره با آمریکا را نبست اما آن را مشروط به بازگشت دولت ترامپ به برجام و عمل به قطعنامه شورای امنیت کرد و در مجموع می توان گفت که سخنان آقای روحانی مثبت و باصلابت بود.

بهتر از قبل

فواد ایزدی، کارشناس مسائل بینالملل در گفتوگو با جامجم سخنرانی دیشب رئیسجمهور را بهتر از دیگر سخنرانیهای مشابه او در مجمع عمومی سازمان ملل توصیف کرد و گفت: دفاع از حقوق مردم ایران، نقد سیاست خارجی آمریکا و دفاع از مردم فلسطین به صورت پررنگ از جمله نکات مثبتی بود که در سخنان آقای روحانی مشهود بود. وی تاکید کرد: در عین حال اشاره به موضوع برجام از منظری شاید چندان مناسب نبود زیرا صحبتهای آقای روحانی درباره برجام در نهایت باعث ایجاد این ذهنیت میشود که ایران از برجام خارج نمیشود و این در حالی است که غربیها نقض پیمان کردند و ایران بوده که به تعهدات خود پایبند بوده است.

خنده حضار به ترامپ

دونالد ترامپ، دیروز دومین سخنرانی خود رادر مجمع عمومی ســــازمان ملل بـــــــه عنــــوان رئیسجمهور آمریکا انجام داد. سخنرانی که مملو از تناقضات بود و متوهم بودن ترامپ را به خوبی به تصویر میکشید و البته همین توهم با خنده حضار در جلسه روبه رو شد. ترامپ سخنرانی دیروز خود را اینگونه شروع کرد که «دولت من در دوسال فعالیت خود بیش از هر دولت دیگری در تاریخ آمریکا موفقیت داشته است» و همین جمله آنچنان خنده حاضران در جلسه را به همراه داشت که ترامپ را شوکه کرد. او گفت «انتظار چنین واکنشی را نداشتم اما اشکال ندارد» و سپس سخنرانی سراسر تناقض خود را پی گرفت.

بحث درباره ایران همانطور که انتظار میرفت بخش قابل توجهی از صحبت ترامپ را به خود اختصاص داد با این توضیح که تقریبا چیز جدیدی نداشت و ترامپ همان یاوههایی را که در دو سال مسؤولیت خود به عنوان رئیسجمهوری آمریکا بیان کرده، بار دیگر تکرار کرد. مواضعی که به گفته امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا بارها در سخنان مقامات آمریکایی دیده شده است. ابوالفتح در گفتوگو با جامجم اظهار کرد: طی چند ماه اخیر به ویژه بعد از خروج آمریکا از برجام شاهد سخنانی مشابه اظهارات شب گذشته ترامپ از سوی مقامات این کشور از جمله شخص رئیس جمهور آمریکا و سایر مقامات این کشور بودهایم.

تلاش برای ایجاد فاصله میان ملت ایران و نظام

ترامپ در سخنرانی دیشب خود همچون گذشته، تلاش برای ایجاد فاصله میان مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران را محور اصلی سخنان خود در این بخش قرار داد.

ترامپ که شفافتر از همه روسای جمهور پیشین آمریکا مواضع خصمانه خود را در مقابل ایران بروز میدهد و از ادبیاتی تند و غیردیپلماتیک در مورد مقامات جمهوری اسلامی ایران استفاده میکند اینبار از واژههایی چون «فاسد، دیکتاتور و رهبرانی که به دنبال مرگ و نابودی» هستند استفاده کرد. وی با ادعای اینکه رهبران ایران، منابع کشور را برای غنی کردن خود و ایجاد آشوب در خاورمیانه غارت میکنند چهره مهربانی به خود گرفت و خود را پشتیبان مردم ایران عنوان کرد و مدعی شد «مردم ایران به درستی از رفتار رهبران کشورشان خشمگین هستند.»

وی در ادامه با دفاع از اقدام آمریکا در خروج از برجام به بازگشت تحریمهای آمریکا در چند مرحله اشاره کرد و افزود: فروش نفت خام ایران را هدف قرار میدهیم و به رژیمی که مرگ بر آمریکا میگوید و اسرائیل را تهدید میکند اجازه نمیدهیم کلاهک هستهای داشته باشد.

یکی از آخرین جملههای ترامپ در مورد ایران و در ادامه همان تلاش برای ایجاد فاصله میان مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی ، این جمله بود: همه کشورها از مردم ایران حمایت و رژیم ایران را منزوی کنند.

ابوالفتح درباره این بخش از صحبتهای ترامپ که استراتژی جداسازی مردم ایران از نظام جمهوری اسلامی را، استراتژی طولانی مدت خواند و گفت:این در حالی است که اقدامات ضد ایرانی و تحریم های آنها در درجه اول فشار را بر مردم ایران افزایش میدهد و هیچ کدام از اقدامات آمریکا ادعاهای آنها مبنی بر حمایت از مردم ایران را ثابت نمیکند.

تشکر ویژه از آقای اون همراه با تحریم اضافه

رئیسجمهور آمریکا به مسائل مختلف دیگری درباره برخی دیگر از کشورها و همچنین نهادهای بینالمللی پرداخت و از جنگ تجاری با آمریکا و چین گفت؛ از انتقال سفارت آمریکا به بیتالمقدس دفاع کرد و گفت گروگان آنچه ایدئولوژیهای ورشکسته قدیمی میخواند نخواهد شد.

ترامپ به مذاکرات آمریکا و کره شمالی در ماههای اخیر اشاره کرد و گرچه از رهبر کره شمالی به خاطر «شجاعت» او تشکر کرد اما تاکید کرد که تحریمها علیه این کشور همچنان باقی میماند تا خلع سلاح این کشور به طور کامل اتفاق بیفتد. وی بار دیگر به صورت ویژه از کیم جونگ اون تشکر کرد.

دونالد ترامپ در بخش دیگری از صحبتهای خود به مسائل خاورمیانه پرداخت و در حالی که با یک پله ترقی نسبت به سخنرانی خود در سال گذشته، از خلیج فارس با عنوان «خلیج» یاد میکرد ( ترامپ در سخنرانی سال قبل خود از واژه جعلی خلیج عربی برای نام بردن خلیج فارس استفاده کرد)، از همکاریهای آمریکا با کشورهای «شورای همکاری خلیج» گفت.

رئیسجمهور آمریکا در این بخش از صحبتهای خود از قول کشورهایی چون امارات، عربستان و قطر برای کمک مالی به مردم سوریه و یمن صحبت کرد؛ کمکهایی که مصداق آن را میتوان در بمب و موشکهایی که روزانه بر سر مردم یمن ریخته میشود، دید. وی با ذکر این جمله که «تراژدی سوریه قلب ما را میشکند» تلاش کرد به حرفهای بیپایه خود در مورد سوریه، قوت بیشتری بدهد و سپس تهدید کرد که اگر سلاح شیمیایی توسط اسد استفاده شود آمریکا پاسخ میدهد.

چهره واقعی آمریکا

سایر بخشهای صحبتهای ترامپ هم مملو از همین تناقضات و نشاندهنده این روحیه استکباری آمریکا بود که اقدامات کشورها و نهادهای بینالمللی فقط تا جایی برای آمریکا قابل قبول است که در راستای سیاستهای این کشور باشد.

ترامپ در همین بخش از اقدام خود در خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل دفاع کرد و آن را یک بدنه رسوا خواند. دلیلی هم که از سوی ترامپ برای خروج آمریکا از این شورا عنوان شد در نوع خود جالب بود: «نقض حقوق بشر و انتقاد از آمریکا و دوستان آمریکا».

رئیسجمهور آمریکا در سخنرانی دیروز خود مدعی بود که آمریکا به همکاری، اهمیت بیشتری میدهد تا سلطه جهانی، اما این شاید تنها چیزی بود که در صحبتهای 40 دقیقهای ترامپ اثری از آن دیده نمیشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها