تا به حال به این فکر کرده‌اید کودکان در نقاشی‌هایشان چه چیزهایی را ترسیم می‌کنند و در ذهنشان چه می‌گذرد؟ اگر هم تاکنون در این‌باره با یک روان‌شناس صحبت نکرده باشید، حتما به این فکر کرده‌اید واقعا پشت نقاشی‌های کودکانه این گروه سنی چه می‌گذرد. چرا برخی کودکان خورشید را به شکل دایره ترسیم می‌کنند و برخی دیگر آن را مربع می‌کشند. چرا یک کودک آدم‌های اطرافش را با سر بزرگ می‌کشد و دیگری بازوهای بزرگ. پاسخ دادن به این سوالات نیاز به تجزیه و تحلیل و قبل از آن شناخت ذهن کودکان دارد. این همه را هر چند می‌توان بیش از هر چیزی در بررسی‌های روان‌شناسان بررسی کرد، اما کتاب خوبی هم در این زمینه منتشر شده که مطالعه آن برای پدر و مادرها و آموزگاران و حتی روان‌شناسان مفید است.
کد خبر: ۱۱۶۶۲۷۰

«تجزیه و تحلیل هنر کودکان» عنوان این کتاب است که آن را رودا کلاگ نوشته و زینب رجبی ترجمه کرده است. این کتاب را نشر اسم منتشر کرده و مقدمه آن را هم محمدعلی رجبی و هادی هزاوهای نوشتهاند.

مطالعه این کتاب میتواند ما را با ویژگیهای خاص ذهن کودکان آشنا کرده و البته ما را به این مسیر بکشاند که بتوانیم تمایز نقاشیهای کودکان با یکدیگر را درک کرده و با آگاهی بیشتر و بهتری آنچه را روی کاغذ ترسیم میکنند، بررسی کنیم.

شاید فکر میکنید، این کتاب کاملا تخصصی است و از پس خواندنش برنمی آیید، اما بههیچوجه اینطور نیست.

کتاب نثری کاملا ساده و روان و در عین حال صمیمی دارد که میتواند شما را با خود همراه کند.

نکته قابل تامل درخصوص هنر کودکان که فکر نویسنده این کتاب، محققان هنری و روانشناسان را به خود مشغول کرده، وجه اشتراک هنر همه کودکان عالم در سیری تکاملی از خط خطیها تا ایجاد تصویر است. این وجه اشتراک هنرکودکان و نیز مشابهت آثار ایشان با صوراولیه و هنر بدوی، محققان را به این نتیجه رسانده که کودکان چیزی را میکشند که برآمده از فطرت مشترک و بیغل و غش است. جایی که عقل دنیوی و منطق آموزش دیده هنوز بر آن تاثیر نگذاشته است.

این اثر با دو پیوست، نمایه، کتابشناسی انگلیسی، منابع مورد استفاده مترجم و واژهنامه انگلیسی به فارسی و واژهنامه فارسی به انگلیسی تمام میشود. کتاب تجزیه و تحلیل هنر کودکان نوشته روداکلاگ در ۴۲۰ صفحه با قیمت ۳۵ هزارتومان توسط نشر اسم منتشر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها