پرسش و پاسخ قضایی

با توجه به پرسش خوانندگان درخصوص موضوعات حقوقی بخصوص ارثیه دختر مجرد از پدر،طلاق،مهریه و سرقت همراه با تهدید تپش در مصاحبه با مریم جنت آبادی،کارشناس ارشد حقوق خصوصی به پرسش‌های شما خوانندگان پاسخ داده است.
کد خبر: ۱۱۶۶۰۹۶

مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.

سلام پدرم دو ماه قبل فوت شد، من یک دختر مجرد هستم که دو برادر دارم. میخواستم بدانم چقدر ارثیه به من میرسد؟

یک هشتم اموال به مادرتان داده میشود چون از پدرتان صاحب فرزند هستند و بقیه اموال باقیمانده تقسیم بر 5 میشود و برادرانتان هرکدام دو سهم ارث میبرند و شما یک سهم به ارث میبرید.

سلام با شوهرم اختلاف دارم و مرا اذیت میکند. میخواستم بدانم بهترین راه برای طلاق و گرفتن مهریه چیست؟

مهریه جزء حقوق مالی زن است که هر زمان بخواهد میتواند آن را مطالبه کند و مرد ملزم به پرداخت آن است. اما درخواست طلاق، منوط به اثبات عسروحرج زوجه و دارای بودن شرایط 12 گانه عقدنامه است.

مگر اینکه وکالت در اجرای صیغه طلاق داشته باشید یا همسرتان با طلاق توافقی موافقت کند.

چطور میتوانم برای ثبت اموال برای مهریه از طریق ثبت اقدام کنم؟

اگر همسرتان اموالی دارد، ابتدا باید با سند ازدواج به محضر مراجعه و بعد از صدور اجرائیه و مراجعه به اجرای ثبت برای مطالبه مهریه و توقیف اموال اقدام کند.

چند روز قبل مردی در خیابان سد راهم شد و با چاقو مرا تهدید کرد. او با سرقت تلفن همراهم گریخت که با کمک عابران توانستم او را دستگیر کنم. حالا مجازات او چیست؟

براساس ماده 617 قانون مجازات اسلامی، هرکس بهوسیله چاقو یا هرنوع سلاح، تظاهر یا قدرتنمایی کند یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد یا با کسی گلاویز شود در صورتی که از مصادیق محارب نباشد به حبس از شش ماه تا دو سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها