نیم‌تای بالای صفحه اول روزنامه‌ها به نوعی تریبون اعلام مواضع و مهم‌ترین بخش یک روزنامه است. در «دکه» نیم‌نگاهی به صفحه برخی روزنامه‌ها داریم و نکاتی که در مورد آنها به ذهنمان می‌رسد را می‌نویسیم.
کد خبر: ۱۱۶۵۵۷۱

سوژه روز

تاسوعا و عاشورای سالار شهیدان در روزهای پایانی هفتهای که پشت سر گذاشتیم سبب شد که رسانهها هرکدام به شکلی به این واقعه مهم تاریخی بپردازند و یاد سیدالشهدا (ع) و یارانش را گرامی بدارند. از این رو میتوان روز سهشنبه را «یوم الحسین» نامید.

حسابهای جعلی برانداز و گزارشی که الجزیره انگلیسی پخش کرد یکی از سوژههای داغ روزهای اخیر بود. رسانهها هم برخی این موضوع را دستمایه تولید گزارش کردند.

پیروزی پرسپولیس در برابر تیم قطری در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا سوژهای بود که رسانهها در صفحه یک خود به آن پرداختند. بردی شیرین که توانست حال خوبی به هواداران فوتبال تزریق کند و آنها را به ادامه مسیر در لیگ قهرمانان آسیا ترغیب کند.

یکی از سوژههای سهشنبه ماجرای برجام، بدعهدی و قول و قرارهای طرف اروپایی بود. روزنامهها هرکدام با دستفرمان و زاویه خود به این موضوع پرداخته بودند.

سوژهای که غیر از یک روزنامه نسبتا هیچ رسانه دیگری به آن نپرداخت و از این حیث در این بخش به عنوان «سوژه روز» به آن اشاره میکنیم سالروز درگذشت «شهریار تبریزی» بود که در تقویم به نام روز شعر و ادب فارسی نامگذاری شده اما به نظر به خاطر همزمانی آن با تاسوعا و عاشورا کسی به آن توجهی نکرد.

افزایش متکدیان در شهر بیگدا

روزنامه «آفتاب یزد» در گزارشی که درباره متکدیان در شهر تبریز که به «شهر بیگدا» مشهور است با تیتری سوالی به افزایش آنها اشاره کرده است. این گزارش در نوع خود جالب است زیرا هم سوژه متفاوتی را برای پرداختن انتخاب کرده و هم سوالی که اغلب در مورد این شهر وجود دارد را تا حدودی پاسخ گفته است.

رسمی نبود

روزنامه «شرق» در تیتر یک خود به ماجرای دیدارهای جواد ظریف و جانکری اشاره کرده و از قول سخنگوی وزارت امورخارجه نوشته: «دیدارهای ظریف و کری رسمی نبودند» و خب تلاش کرده تا حدودی به این ابهام که طی هفته قبل داغ بود پاسخ دهد اما این پرسش همچنان باقی است که مقام اول دستگاه دیپلماسی با چهرهای که امروز موقعیتش در کشور آمریکا روشن نیست چه دیدار رسمی یا غیررسمی میتواند داشته باشد.

عاشورا از کادر لشکر یزید

روزنامه «فرهیختگان» در گزارشی سراغ سه نقش منفی در مجوعه تلویزیونی «مختارنامه» رفته و از سختیهای ایفای نقش منفی پرسیده و شنیده است. این گزارش با تیتر «مصائب اشقیاخوانی» در صفحه یک این روزنامه منتشر شده و خب سعی کرده از زاویه چهرههای منفی در عالم هنر به عاشورا بنگرد.

غوغای فرهنگ

روزنامه «وطن امروز» صفحه یک خود را در روز سهشنبه صفحهای فرهنگی بسته بود. گفتوگو با ولیا... کلامی زنجانی شاعر خوشقریحه و توانمند آذریزبان و یک شاعر آذریزبان دیگر در کنار مطلبی درباره شهریار تبریزی (27 اردیبهشت سالروز درگذشت شهریار بود) نسبتا با دست پر در حیطه فرهنگ به روی دکه رفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها