‌گروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF ایران را متعهد به اجرای تعهداتی کرد که برخی از آنها با منافع ملی کشور در تضاد بود.
کد خبر: ۱۱۶۵۰۰۲

البته باید توجه داشت که ظاهر FATF بسیار شکیل و زیباست و صحبت از شفافیت‌های مالی و اقتصادی به میان می‌آید اما در باطن آن نکته‌هایی نهفته است که با منافع ملی ما فاصله دارد.

به بیان بهتر می‌توان گفت اجرای FATF به معنای مبارزه با پولشویی و شفافیت‌های مالی است و ما می‌توانیم همین اقدامات را در قوانین داخلی وضع کنیم.

در دیداری که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی داشتند این موضوع صراحتا بیان شد و ایشان پاسخ دادند برخی لوایح هستند که ظاهری زیبا و اقتصادی دارند اما پشت پرده آن سیاسی است و نباید به آنها اهمیت داد.

ایشان همچنین تاکید کردند پیوستن به کنوانسیون‌های غربی برای شفافیت در اقتصاد است و ما هم همین را می‌خواهیم اما به دلیل این‌که پشت پرده این خواسته آنها مسائل دیگری نهفته است این قوانین را در داخل تهیه و تدوین کنید. به بیان بهتر ایشان آب پاکی را روی دست حامیان پیوستن به FATF ریختند تا دیگر کسی در این زمینه پاسخ ندهد که باید عضو FATF یا کنوانسیون‌های دیگر شویم.

موضوعی هم که اخیرا پیش‌آمده که اطلاعات مالی صرافی‌ها در قالب تعهد به FATF داده شده بسیار تعجب‌برانگیز بود.

در شرایط فعلی اقتصادی و سیاسی کشور که هر روز دشمن برای ضربه زدن به ایران نقشه می‌کشد نباید اقداماتی انجام دهیم که آب به آسیاب دشمن بریزیم.

در اختیار دادن برخی اطلاعات صرافی‌هایی که تحریم‌ها را دور می‌زدند نوعی خودتحریمی است.

همیشه می‌گوییم که خود تحریمی از سخت‌ترین تحریم‌های دشمن بدتر است.

متاسفانه کشور ما درگیر خودتحریمی شده و هر روز جناح‌های مختلف به منظور ضربه زدن به یکدیگر اقداماتی انجام می‌دهند که سود آن به دشمن ایران می‌رسد.

از همه این صحبت‌ها بگذریم باید توجه داشت که FATF در ایران قابل اجرا نیست اما برخی لوایح مرتبط با آن را به نوعی تبلیغ می‌کنند که گویی با تصویب و اجرای آنها از فردا صبح همه مشکلات اقتصادی ما با دنیا رفع خواهد شد در حالی که چنین موضوعی صحت ندارد.

محمد حسینی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها