تقلای حامیان تروریست‌ها

با نزدیک شدن ساعت صفر عملیات ارتش سوریه در ادلب، تلاش‌های سیاسی و میدانی حامیان تروریست‌ها برای نجات آخرین سنگر باقیمانده تروریست‌ها در این کشور شدت گرفته است. مقامات غربی این روزها برای حمایت از مخالفان دولت سوریه در ادلب به صف شده‌اند و یکی پس از دیگری درخصوص عواقب عملیات نظامی هشدار می‌دهند. اقدامات حامیان تروریست‌ها در آستانه آزادسازی ادلب محدود به عرصه دیپلماتیک نشده و آمریکایی‌ها رزمایشی در جنوب سوریه اجرا کرده اند که هدف آن دادن پیام به سوری‌ها عنوان شده است. همچنین گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر ایجاد حملات شیمیایی ساختگی برای فراهم کردن زمینه مداخله مستقیم قدرت‌های غربی برای نجات تروریست‌ها وجود دارد. با این حال به نظر می‌رسد دولت سوریه و دوستان آن قصد صرف‌نظر کردن از عملیات ادلب را ندارند.
کد خبر: ۱۱۶۴۵۹۷

وزیرخارجه آلمان آخرین مقام غربی است که برای جلوگیری از شروع عملیات ادلب تلاش کرد. وی روز پنجشنبه در آستانه دیدار با همتای روس خود که قرار بود روز جمعه برگزار شود مدعی شد که عملیات ادلب به وقوع فاجعه انسانی جدیدی منجر میشود. ماس در این باره گفت: همه میدانیم چه خطری در راه است. این بهمنزله پیشگیری از وقوع بدترین پیشامد یعنی یک فاجعه انسانی جدید است.

وی گفت برلین از مسکو خواسته است که از نفوذ خود بر دمشق استفاده کند و ادامه داد: روسیه نقشی کلیدی ایفا میکند و ما از آنها انتظاراتی داریم. پیشتر اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان تاکید کرده بود که آتشبس در سوریه فقط با حمایت روسیه برقرار خواهد شد. وی گفته بود: «روسیه و ایران به عنوان طرفهای مناقشه در این زمینه مسؤولیت ویژهای دارند.»

وزیر دفاع ترکیه نیز روز پنجشنبه تاکید کرد هرگونه عملیات نظامی در شهر ادلب سوریه برای منطقه فاجعه آمیز خواهد بود. خلوصی آکار گفت: آنکارا با روسیه، ایران و دیگر متحدان همکاری میکند تا ثبات را در ادلب برقرار سازد و از به وجود آمدن یک تراژدی انسانی در این شهر جلوگیری کند. یکی از نگرانیهای ترکیه از شروع عملیات ادلب، سرنوشت گروههای مورد حمایت این کشور در این منطقه است. آنکارا بعلاوه نگران است با آغاز عملیات ادلب، پناهجویان از این منطقه روانه مرزهای ترکیه شوند.

نمایش قدرت آمریکا

اما حمایتهای غربیها از تروریستها محدود به اقدامات دیپلماتیک نشده است. تفنگداران ویژه نیروی دریایی آمریکا به تازگی رزمایش بیسابقهای را همراه گروههای مخالف دولت سوریه در جنوب این کشور به پایان بردهاند. در این ارتباط فرمانده یک گروه اپوزیسیون در سوریه گفت که برگزاری این رزمایش پیامی قاطع به روسیه و ایران است.

مهند الطلاع، فرمانده ارتش تکاوران انقلاب که مورد حمایت پنتاگون است، به رویترز گفت که این مانور نظامی هشت روزه که اخیرا پایان یافت، در پایگاه نظامی آمریکا در التنف واقع در جنوب سوریه انجام شد. یکی از سخنگوهای ارتش آمریکا نیز گفت این مانورهای نظامی نشان دهنده نیرو و قدرت بود و پنتاگون با آنها به مسکو نشان داد که از افزایش تنش یا سوءاستفاده جلوگیری کند. سرهنگ شان رایان به رویترز گفت: این رزمایش برای تقویت ظرفیتهای ما و اطمینان از این مساله برگزار شد که ما آمادهایم تا به هرگونه تهدید علیه نیروهایمان در منطقه عملیاتی پاسخ دهیم. نیروهای آمریکا بدون مجوز دولت سوریه در این کشور حضور دارند. مسکو و دمشق بارها خواستار خروج این نیروها از التنف شدهاند.

ارتش ترکیه نیز نظامیان و نیروهای ویژه کماندوی خود را برای تقویت حضور نظامی اش در مرزهای مشترک با سوریه در جنوب این کشور به این منطقه اعزام کرده است. اما به نظر میرسد این اقدامات تاثیری بر اراده ارتش سوریه و متحدان آن برای یکسره کردن کار تروریستها در این کشور نداشته باشد. سوریها که پس از چند سال مبارزه با تروریستها و مخالفان آنها کنترل مجدد اکثر بخشهای سوریه را به دست آوردهاند، اکنون میخواهند زنجیره پیروزیها را تکمیل و نابودی تروریستها را جشن بگیرند.

استان ادلب اوایل سال 2015 در نتیجه اتحاد چندین گروه مسلح بزرگ در قالب ائتلاف «جیش الفتح» اشغال شد. این ائتلاف مورد حمایت برخی کشورهای منطقه مثل عربستان، قطر و ترکیه
قرار داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها