آقای روحانی رئیس‌جمهور دیروز در حالی در جلسه هیات دولت عنوان کردند دلار نقش زیادی در اقتصاد ایران ندارد که نگاهی به تراز تجاری کشور نشان می‌دهد بیش از 85 درصد واردات، مربوط به کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه است و نوسان نرخ ارز روی این 85 درصد واردات تأثیر مستقیم دارد. از سوی دیگر باید توجه داشت که مردم قدرت خریدشان را نگاه می‌کنند و صحبت‌هایی مبنی بر اینکه دلار نقش کمرنگی در اقتصاد ایران دارد می‌تواند آنها را نسبت به آینده ناامید کند.
کد خبر: ۱۱۶۴۳۷۵

از سوی دیگر باید توجه داشت بانک مرکزی به عنوان مسؤول اصلی سیاستهای پولی کشور باید اقدامات لازم در مورد ارزش پول ملی را در نظر داشته باشد و هرگونه کوتاهی به این بخش مهم اقتصادی کشور بازمیگردد. ثبات بازار پولی و ارزی کشور میتواند زمینهساز سرمایهگذاری داخلی و خارجی باشد اما در شرایط فعلی سرمایهگذاری جدیدی به اقتصاد تزریق نمیشود. زمانی که قیمت دلار بالا میرود و ارزش پولی ملی کشور کاهش مییابد قدرت خرید مردم کاسته میشود و در این شرایط مردم ترجیح میدهند نقدینگی خود را به کالاهای سرمایهای تبدیل کنند.

پول داغ یکی از موضوعاتی است که در اقتصاد مطرح میشود و زمانی که ارزش پول ملی کاهش مییابد میل به نگهداری پول کاهش مییابد و هرروز یک بازار دچار تنش میشود و همه این موارد در اقتصاد ایران مشاهده شد. از بازار مسکن و خودرو و ارز گرفته تا لوازمخانگی و کالاهای تولیدی دیگر که در دسته مصرفیها قرار دارند دچار التهاب شدند.

در شرایط فعلی دولت باید با بیان واقعیات و همچنین راهکارهای مناسب مانع کاهش بیشتر ارزش پول ملی به کشور شود اما متاسفانه برخی موارد خودتحریمی باعث میشود تا اقتصاد هرروز با چالش جدید روبهرو شود. تا همین چند وقت پیش ورود طلا به کشور ممنوع بود و با قوانین خاصی وارد میشد در حالی که دولت باید از ابتدا این سیاستها را در نظر میگرفت تا ذخایر طلای کشور افزایش یابد.

دکتر مهدی پازوکی

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها