گفت‌وگوی آدینه این هفته با افشین علا

تفریح من سرودن شعر است

افشین علا، شاعر و نویسنده متولد فروردین 1348 در شهرستان نور و در دانشگاه تهران علوم سیاسی خوانده است.
کد خبر: ۱۱۶۴۰۱۹

علا گرچه حیطه تخصصیاش شعر کودک است اما در کنارش به صورت عام تجربه زیادی در اشعار غزل و نیمایی دارد. وی میگوید قبل از آموزش الفبا شعر میگفته. البته در حد همان حال و هوای کودکی و به صورت کلمات وزندار.

چندی پیش اسم علا بیشتر به گوشمان خورد. او خطاب به یک ترانه لسآنجلسی (که یک کار سفارشی و بهانه خوانندگان بدسابقه آن دلسوزی برای مردم ایران بوده)، شعری سروده تا توانایی شاعران انقلاب را به رخ آنها بکشد.

سال 88 در دیدار شاعران با رهبری، نوبت افشین علا که شد، گفت: «امشب سالگرد فوت مادر من است. اینکه دیر آمدم و زود خواهم رفت به خاطر این بود که نمیتوانستم فرصت دیدار شما را از دست بدهم، مخصوصا در روزگاری که متاسفانه خیلیها انگار منتظر هستند که بگویند کسی جدا شده از دامن شما در حالی که دامان پرمهر شما دامانی نیست که دوستان جداشدنی باشند از آن. هرجا که باشند حتی اگر غمگین و دلخسته، با شما آرامش پیدا میکنند و این سری است که اول خدا و بعد خودتان هستید که دوستان خودتان را میشناسید.» پاسخ رهبر به او درباره این افراد چنین بود: «از اینطرف که منم راه کاروان باز است»

افشین علا داماد مرحوم مهدیه الهیقمشهای است.

کتاب

بهجهت اینکه دومین سالگرد مرحوم مهدیه الهی قمشهای را پشت سر گذاشتهایم، کتاب «سیری در گلزار مثنوی» اثر ایشان را که دو جلد آن توسط بهنشر (انتشارات آستان قدس رضوی) منتشر شده است معرفی میکنم. این کتاب شش جلد دارد که چهار جلد آن در انتشارات دیگری زیر چاپ است.

توضیحات تکمیلی

این اثر ارزشمند به شرح 32 حکایت از دفتر نخست مثنوی میپردازد. روش شرح مثنوی در کتاب سیری در گلزار مثنوی، بیان برخی از بیتها و شرح و توضیح نکات دینی، عرفانی و ادبی مربوط به حکایت است که در مراحل مختلف ویرایش کتاب کوشیده شده به طور شیرین و شفاهی توسط مرحوم مهدیه الهی قمشهای به عنوان نویسنده به خواننده منتقل شود.

بانو مهدیه الهی قمشهای، فرزند حکیم محیالدین الهی قمشهای، شاعر، ادیب و مثنویشناس معاصر است. وی در مثنویشناسی از محضر استادانی از جمله مرحوم پدر، جلالالدین همایی، صدرالدین محلاتی، علامه جعفری و رضازاده شفق بهره فراوان برده است. این محقق ادبیات عرفانی در 19 تیر ماه 1395 در 79 سالگی دار فانی را وداع گفت.

فیلم

فیلمی که همیشه پیشنهاد میکنم «شیار 143» است. با اینکه مدتها پیش ساختهشده اما همچنان برای من یک اتفاق کمسابقه است. بهلحاظ روانی و دینی تاثیر شگرفی دارد. من اعتقاد دارم اگر در جهانی عاری از اغراض سیاسی قرار میگرفتیم همفیلم و هم بازی بینظیر خانم مریلا زارعی مستحق دریافت اسکار بودند.

توضیحات تکمیلی

شیار 143 فیلمی به کارگردانی و نویسندگی نرگس آبیار در سال 1392ساخته شده است. از بازیگران این فیلم میتوان به مریلا زارعی، مهران احمدی، گلاره عباسی، جواد عزتی و حسام بیگدلو اشاره کرد.

ماجرای فیلم در مورد پسری جوان است که به جبهه رفته. مادر او (مریلا زارعی در نقش مش اُلفَت) در نبود پسرش روزهای تلخی را میگذراند و منتظر است او روزی از جبهه بازگردد. او نمیداند پسرش اسیر شده یا در جنگ کشته شده است. شیار 143 یکی از محدودههایی است که در منطقه جنگی برای مینیابی و یافتن اجساد کشته شدگان در جنگ مورد تفحص و کاوش قرار میگیرد. این فیلم مورد استقبال طیفهای مختلف مردم قرار گرفت و نیز در بیش از 30 جشنواره بینالمللی حضور یافت و 16 جایزه بینالمللی دریافت کرد.

بازی

وقتی مهمان داریم بیشتر ترجیح میدهم در جمع بستگان باشم، اما بقیه اعضای خانواده بازیای را انجام میدهند به اسم «منوپولی» که از هیجان آنها من هم دوست دارم ببینم بازی چهمیشود.

توضیحات تکمیلی

منوپولی نام یک بازی است که توسط شرکت برادران پارکر ابداع و در حال حاضر توسط شرکت هزبرو منتشر شده است.

واژه مونوپولی از دو واژهی مونو (به یونانی: mono به مفهوم تنها) و پولی (به یونانی: poly به مفهوم فروش) ساخته شدهاست؛ منوپولی در واژه به معنای انحصارگری است. موضوع بازی منوپولی همانطور که از اسم بازی هم پیداست، برنده در بازی به سرمایهداری و انحصارگری در خرید و فروش رسیده و قدرت اقتصادی را در دست میگیرد. ابتدا به پنج تا ده دقیقه زمان جهت آمادهسازی صفحه نیاز بوده و با شروع بازی به طور متوسط یک تا چهار ساعت بازی به طول میانجامد و هدف در بازی تصاحب خانهها و اموال بیشتر است که با استراتژی مدیریت منابع با مهارت مذاکره باید به دست آید. این بازی دارای یک صفحه به ابعاد 5/50×5/50 سانتیمتری است و هر بازیکن با استفاده از تاس و کارتهای بازی شانسهایی را به دست میآورد تا بتواند پول و خانههای بیشتری را بگیرد. این بازی با کارتها، مهرهها، سه عدد تاس و یک صفحه بازی لحظات خوشی را برای دو تا شش نفر بههمراه خواهد داشت.

سفر

محلات را خیلی دوست دارم. بهجهت اینکه هم بافت خودش را حفظ کرده و هم اگر کسی به واسطه مأنوس بودن با ادبیات فارسی اهل باغ و بوستان باشد، از دیدن پرورش گلها در این شهر، سرشار از ذوق میشود. البته میتوان در نزدیکی محلات دلیجان زد. شهری که بزرگان زیادی در عرصه ادبیات دارد. از جمله زندهیاد مهدی پروین، شاعر جوان آیینی که سال 91 و در سن 38 سالگی او را از دست دادیم.

توضیحات تکمیلی

شهر محلات به عنوان مرکز شهرستان در جنوب استان مرکزی و جنوب غربی شهر تهران با داشتن آب و هوایی معتدل و چشمههای آبگرم روایتی از تاریخ کهنسال ایران است . این شهر از طرف شمال به قم و آشتیان و از طرف جنوب به اصفهان و گلپایگان و از طرف غرب به خمین و اراک و از طرف شرق به دلیجان محدود است. این شهر به واسطه مزارع بزرگ پرورش گل و گیاه و آب و هوای دلپذیر به القابی مانند هلند ایران، بهشت افسانهای و شهر گلها شهرت یافته است.

شیما آشتیانی

خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها