سه سال پیش محمد رحمانیان کارگردان شناخته‌شده تئاتر در اولین تجربه فیلمسازی‌اش «سینمانیمکت»، سراغ موضوعی با محوریت عشق به سینما و ادای دین به فیلم‌های تاریخ سینما رفت و آن را برای نمایش به سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر ارائه داد، اما برخلاف تصور رحمانیان این فیلم در بخش اصلی جشنواره پذیرفته نشد و در بخش هنر و تجربه (یکی از بخش‌های جانبی جشنواره فیلم فجر آن سال که فیلم‌های عموما تجربی را می‌پذیرفت) به نمایش در آمد.
کد خبر: ۱۱۶۳۳۸۲

از همان موقع رحمانیان انتقادهای شدیدی را از هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر به عمل آورد که البته این انتقادات تا سال 95 که این فیلم در گروه سینمایی هنر و تجربه به اکران عمومی درآمد هم ادامه داشت. رحمانیان در آن سال این تصمیم هیات انتخاب را دارای بار سیاسی دانست و در اعتراض به حذف فیلمش از بخش سودای سیمرغ گفت: «این‌که گفته می‌شود هیچ فیلمی به دلیل مشکلات ممیزی از بخش اصلی حذف نشده است را قبول ندارم و رفتاری که با فیلم «سینما نیمکت» رخ داد، موید این مساله است». در این بین اشکان خطیبی که از بازیگران اصلی این فیلم بود، برای بازی در این فیلم 20 کیلو وزن کم کرد و با تحمل گریمی دشوار و سخت سعی کرد در این فیلم چهره‌ای متفاوت را از خودش نشان دهد، اما با حذف این فیلم از بخش سودای سیمرغ، بسیار متعجب شد و گلایه کرد. خطیبی بعد از آن هرگز خاطره تلخ فیلم «سینمانیمکت» و اتفاقاتش را فراموش نکرد و تنها با فیلم «نگار» به کارگردانی رامبد جوان همراه شد تا چندی پیش که علنا به دلیل دیده نشدن تلاش‌های بی‌اندازه‌اش در فیلم «سینمانیمکت» با انتشار متنی در صفحه مجازی خود تصمیم گرفت از سینما و بازی در فیلم‌های سینمایی خداحافظی کند.وقتی یادداشت خداحافظی خطیبی را از بازیگری خواندم به یاد فیلم «ستارخان» زنده‌یاد علی حاتمی افتادم. خدا رحمت کند عزت‌ا... انتظامی را که در سکانسی از فیلم در نقش «حیدر عمو اوغلو» می‌گوید: «اگه تسلیم بشی، اگه خودکشی کنی، همه در سرنوشت این مملکت مؤثره. یادت باشه، ما فقط یه جنگجو باختیم». می خواهم بگویم، شاید اگر خطیبی را بازیگری بود که یک شبه راه صدساله بازیگری را طی کرده بود و دنیای بی‌رحم سینما را نمی‌شناخت این تصمیم‌اش برای او که می‌شناسیمش قابل هضم بود، اما خطیبی حضور در این عرصه را پله پله و به مرور طی کرده او حتما به خوبی می‌داند که سینما سینماست دیگر؛ حق دوستی را در مورد هیچ‌کس رعایت نمی‌کند و همه را رفته رفته به فراموشی می‌سپارد، اما به قول هوشنگ ابتهاج «گر مرد رهی غم مخور از دوری و دیری / دانی که رسیدن هنر گام زمان است».

ساناز قنبری

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها