گلخونه

بفرمایید بشقاب گیاهی!

ساکولنت‌ها، گیاهانی هستند که تنوع زیادی دارند و به‌دلیل ظاهر زیبایشان، برای خرید بسیار وسوسه‌انگیز به حساب می‌آیند. یکی از این ساکولنت‌ها، آئونیوم یا گیاه بشقابی نام دارد که با ظاهر خود می‌تواند به زیبایی محیط کمک کند.
کد خبر: ۱۱۶۳۳۱۱

این گیاه زیبا، برای بالکن آپارتمانها گزینه بسیار خوبی محسوب میشود البته آن را در آپارتمان نیز میتوان نگهداری کرد به شرط آنکه شرایط نوری خوبی برای آن وجود داشته باشد در غیر اینصورت، گیاه به احتمال زیاد از بین خواهد رفت.

شرایط نگهداری:

آبیاری گیاه بشقابی بسیار حائزاهمیت است و اگر به شکل درست آبیاری صورت نگیرد، گیاه خیلی سریع از بین خواهد رفت. این گیاه به آبیاری زیادی احتیاج ندارد و هر زمانی که عمق خاک آنرو به خشکی برود، زمان آبیاری است. برای پی بردن به وضعیت زیرین خاک، باید یک تکه چوب را داخل خاک زد سپس آن را از خاک خارج کرد، در صورتی که خاک به چوب نچسبد و رطوبت چندان زیادی روی آن ایجاد نشود، وقت آبیاری است.

داشتن نور کافی برای نگهداری از این گیاه ضروری است به گونهای که بشقابی را باید زیر نور مستقیم آفتاب قرار داد. البته در شرایطی که آفتاب بسیار شدید باشد، بهتر است گیاه را به محیط نیمسایه منتقل کرد. بالکن و پشت پنجره جنوبی (با کمی فاصله از پنجره)، بهترین مکان برای نگهداری این گیاه محسوب میشود.

گیاه بشقابی به سرما حساس است به همین دلیل در فصول سرد، باید فکری به حال آن کرد. انتقال گیاه در فصل سرد به جای گرمتر ضروری است البته برخی از گونههای این گیاه میتوانند تا حدودی سرما را تحمل کنند. بهطور کلی، بهترین دما برای نگهداری از این گیاه بین 20 تا 25 درجه سانتیگراد است.

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، خاک گلدان است. خاکی که در آن گیاه بشقابی کاشته میشود، باید براحتی قابلیت عبور آب از خود را داشته باشد. کاشتن این گیاه در خاکهای رُسی یا در اصطلاح سنگین، میتواند باعث از بین رفتن گیاه شود که دلیل این مساله، ماندن بیش از اندازه آب در خاکهای رسی و پوسیدگی ریشه است.

این گیاه بر خلاف بسیاری از گیاهان، به کوددهی چندان زیادی نیاز ندارد و میتوان به آن دو تا سه بار در فصل رشد (بهار و تابستان)، کود داد. برخی از افراد برای کود دهی، از کودهای دامی استفاده میکنند که انجام این کار توصیه نمیشود چون بیشتر کودهای دامیموجود در بازار، به اندازه کافی پوسیده نیستند ضمن اینکه میتوانند باعث ورود حشرات مختلف در خانه شوند.

مهندس بهاره جلالوند/کارشناس آب و خاک و مشاور فضای سبز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها