گفت‌وگوی جام‌جم با کارشناسان درباره مسدود شدن حساب‌های کاربری صداوسیما

جریان غیرمستقیم اطلاعات

هفته گذشته گوگل و فیسبوک در بیانه‌ای رسمی اعلام کردند که به دلیل انتشار مطالبی در جهت تاثیرگذاری در افکار عمومی، تعدادی از حساب‌های کاربری افراد در شبکه‌های اجتماعی (که نشانه‌گیری آنها روی شبکه‌های اجتماعی معاونت برون‌مرزی صدا‌و سیما بود) مسدود می‌شود. حتی در بیانیه فیسبوک به این موضوع اشاره شده: «همواره نوعی تنش در حذف سریع این صفحات، گروه‌ها و حساب‌های کاربری و ارتقای روش‌های دفاعی ما در درازمدت وجود دارد. بدین معنی که اگر خیلی سریع آنها را حذف کنیم، نمی‌توانیم اطلاعات دقیقی را درخصوص نحوه کار و گستره شبکه آنها به دست آوریم.» از این رو به نظر می‌رسد ماجرا محدود به بستن تعدادی حساب کاربری وابسته به صدا و سیما نبوده بلکه خبر از آغاز موج تازه‌ای از تحریم‌های رسانه‌ای می‌دهد. به همین دلیل سراغ نماینده مردم تهران در کمیسیون فرهنگی مجلس و تعدادی از کارشناسان ارتباطات و امور بین‌الملل رفته‌ایم تا نظرات آنها را در این خصوص جویا شویم.
کد خبر: ۱۱۶۲۶۴۶

حق شکایت برای ایران محفوظ است

فاطمه ذوالقدر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دلیل مسدود شدن حسابهای کاربری شبکههای بینالمللی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی در رسانههای اجتماعی همچون توییتر، فیسبوک و یوتیوب را در ادامه تحریمهای آمریکا علیه ایران ارزیابی و اظهار کرد: نفوذ اسرائیل و آمریکا بر این شبکههای اجتماعی و فشاری که بر آنها وارد میکنند باعث شده این شبکهها تحت سلطه و نفوذ چنین کشورهایی باشند.

ذوالقدر نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس افزود: این کار رسانههای غربی، مغرضانه و با سابقه دشمنی که از قبل با ایران داشتهاند صورت گرفته است. آنها نمیخواهند خبرهای درست درباره یمن، فلسطین و دیگر کشورها منعکس شود و انتشار یابد و میخواهند تنها اخبار کذب و تحریفشده خود را به مردم القا کنند.

وی ادامه داد: برای آنها فقط زمانی آزادی رسانه و بیان معنی دارد که در تضاد و مغایر با منافع خودشان نباشد. آنها ادعا دارند که باید در تمام دنیا آزادی بیان و دیدگاه و رسانه وجود داشته باشد اما با این نشان دادند که تمام این حرفها شعاری بیش نیست.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس راهکار برون رفت از این معضل را ارتباط و مذاکره با رایزنهای فرهنگی ایران در دیگر کشورها دانست و گفت: باید یک دیپلماسی قوی در سفارتخانههای ایران در همه دنیا داشته باشیم و حضور در فضای دیگر شبکههای اجتماعی فعال را نیز گستردهتر کنیم. جمهوری اسلامی ایران باید از گردانندگان این شبکههای اجتماعی شکایت کند و از نظر حقوقی پیگیر این ماجرا باشد، چرا که استفاده از این فضاها حق مسلم همه افراد است.

جریان آزاد اطلاعات زیر سوال!

حسن بهشتیپور، تحلیلگر مسائل سیاسی درباره اعمال سانسور رسانهای غرب علیه ایران با مسدود کردن حساب‌‌های کاربری شبکههای برونمرزی در رسانههای اجتماعی از جمله توییتر، فیسبوک و یوتیوب اظهار کرد: در واقع این کار نشان میدهد که ماهیت جریان آزاد اطلاعات زیر سوال رفته و غرب که سالها مانور میداد که حامی و پیرو جریان آزاد اطلاعات است و اطلاعرسانی را در همه ابعاد آزاد میداند به همه ادعاهای خود پشت کرده است.

بهشتی پور با اشاره به اینکه هر محدودیتی در اطلاعرسانی مخالف قوانین حقوق بشر و بینالملل است، گفت: اگر این اقدام روی حساب کاربری یکسری شبکهها که هویت و موقعیتی نامشخص داشتند و گمنام و بیشناسنامه بودند و مشخص نبود چگونه اداره و مدیریت میشوند انجام میشد شاید خردهای بر آن وارد نبود اما وقتی محدودیتها بر روی رسانههای ما که سیاست، رویکرد و هویتشان مشخص است اعمال میشود تنها نشاندهنده استفاده ابزاری از رسانهها برای سلطه غرب است.

وی ادامه داد: شبکه پرس تیوی از زمانی که راهاندازی شد قصدش این بود که تریبونی باشد برای کسانی که حرف برای گفتن دارند ولی رسانهای برای انعکاس آن در اختیار ندارند. در چنین شرایطی طبیعی است که نظام سلطه مانع انتشار این دیدگاهها و افکار شود و در واقع هدف آنها از این مسدود کردن هم خاموش کردن صدای حقیقت و راستی است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی، استفاده ابزاری از رسانهها را در غرب مسالهای مهم و قدمتدار دانست و عنوان کرد: ایران رقیبی جدی در برابر آنهاست و طبیعتا حضور این رقیب را نمیپذیرند و با هر راهکاری درصدد حذف این صدای متفاوت برمیآیند.

بهشتیپور درخصوص راهکارهای مقابله با این نظام سلطه رسانهای که امکانات وسیعی نیز در فضای مجازی و اینترنت و ... در اختیار دارد، گفت: باید حرفهای کار کرده و اخبار را سریع منتشر کنیم. در عین حال، تریبونی برای کسانی که فکر و ایدههای نو دارند ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: باید با تولید محتوای خوب، حرفهای تنظیم کردن اخبار و سریع انعکاسدادن تحولات روز دنیا با رسانههای سلطهگر مقابله کنیم چرا که از نظر ابزاری و سخت افزاری نمیتوانیم با آنها رقابت داشته باشیم و بههرحال آنها سلطهای همهجانبه بر رسانهها و شبکههای مجازی دارند.

توطئه مسدودسازی

حسین امامی کارشناس ارتباطات با اشاره به مسدود شدن حسابهای کاربری شبکههای برونمرزی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در شبکههای اجتماعی از جمله توییتر، فیسبوک و یوتیوب اظهار کرد: این کار یک توطئه صهیونیستی- سعودی است تا کاربرانی که رفتارهای اسرائیل و سعودیها را نقد میکنند از حضور در شبکههای اجتماعی منع شوند.

امامی ادامه داد: اینترنت آزاد و آزادی بیان، از زمانی که ترامپ به رئیسجمهور آمریکا شد مفهوم خود را به معنای واقعی کلمه در شبکههای اجتماعی از دست داده و با وجود این فرد، مبانی آزادی بیان و رسانه دستخوش تغییرات شده است. به عبارت بهتر، با تفکرات ترامپ سانسور در شبکهها و رسانههای اجتماعی رسوخ کرده است.

وی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران باید از طریق دادگاههای حقوقی با این عمل غیرقانونی برخورد کند. تنها اقدام عملی هم که میشود برای مقابله با این ضدیت انجام داد بازکردن صفحهای جدید در فضای مجازی است.

جلب افکار عمومی با ادعای کذب

عباس اسدی، کارشناس ارتباطات درباره دلایل مسدود شدن حسابهای کاربری شبکههای بینالمللی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی در برخی شبکههای اجتماعی اظهار کرد: این کار دلیل منطقی ندارد و قابل توجیه نیست. متاسفانه آمریکا همواره سعی کرده با استفاده از ابزار فشار به مردم حکومت کرده و جنگی روانی علیه ملتها راهاندازی کرده و با ادعای کذب و دروغ، افکار عمومی را به سمت خود جلب کند.

اسدی ادامه داد: کشورهای مدعی دموکراسی به اصل قانون آزادی بیان معتقد نیستند و برایشان هیچ ارزشی ندارد و آزادی اطلاعات را در آنچه خود میپسندند، میدانند نه آنچه در منشور حقوق بشر مطرح است. این کشورها تنها شعار میدهند و هر جا منافعشان ایجاب کند آزادی را زیر پا میگذارند.

وی با اشاره به اینکه این شبکههای مجازی هیچ استقلالی از خود ندارند و به نوعی نوکران حلقه به گوش آمریکا هستند، عنوان کرد: آنها نمیخواهند گوش شنوایی برای شنیدن سخنان حق و درست وجود داشته باشد و این نشان میدهد که دیپلماسی آزادی بیان در غرب مضحک است.

استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی راهکار برون رفت از این معضل را خارج کردن اختیار این شبکههای اجتماعی از دست کشورهایی مانند آمریکا عنوان کرد و گفت: باید اداره این شبکهها در دست کشورهای بی طرف و خارج از سلطه آمریکا باشد.

اسدی راهکار دیگر را ایجاد یک اینترنت ملی برای سهلالوصولی دسترسی کاربران دانست و ادامه داد: در شرایط فعلی که تحریمها علیه ایران صورت میگیرد و پشت تمام این ماجراها نقش و دست آمریکا دیده میشود نمیتوان از نظر حقوقی کار موثری در این خصوص انجام داد.

وی تاکید کرد: باید کشورهای اسلامی منطقه با هم متحد شوند و شبکهای راهاندازی کنند تا بتواند با این شبکههای اجتماعی رقابت کرده و حضور آنها را کمرنگ کند.

یونس فردوس

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها