چند نکته مهم برای تازه متاهل‌ها

راه‌های کشف‌ ناشده زندگی

مسلما افراد زیادی در سراسر کشور، از فاصله عید سعید قربان تا عید غدیر خم، با یکدیگر ازدواج کرده‌اند و پیوند خود را جشن گرفته‌اند.
کد خبر: ۱۱۶۲۱۳۴

ازدواج و رفتن زیر یک سقف، قطعا میتواند تجربهای خوب و جدید برای هر دختر و پسری باشد به شرط آنکه افراد نکاتی را در رابطه با این تجربه جدید بدانند و برای داشتن لحظههای شاد و توام با آرامش تلاش کنند. اگر زوجهای جوان در رابطه با پستی و بلندیهای سفر مشترکشان آگاهی کافی نداشته باشند، این مساله میتواند به شکست و طلاق منتهی شود و آمارهای طلاق، مهر تاییدی بر این مساله هستند.

دردسرهای تلخ و شیرین

شاید بسیاری از زوجهای جوان، چنین تصوری داشته باشند که بعد از ازدواج همه چیز خوب و شیرین مانند دوران آشنایی و نامزدی پیش میرود، اما این باور چندان با واقعیت همخوانی ندارد. لحظههای خوش و شیرین گرچه بعد از ازدواج هم وجود خواهد داشت اما دردسرها هم در کنار لحظههای خوش و شیرین وجود دارند. بعد از ازدواج و با شناخت بیشتر زوجها از یکدیگر، سر و کله تردیدها پیدا میشود و افراد ممکن است با خود بگویند کاش برای ازدواج و انتخاب خود وقت بیشتری میگذاشتند.

چه فکر میکردم، چه شد؟

همه افراد پیش از اینکه ازدواج کنند، در ذهنشان در رابطه با ازدواج خیالپردازیهایی میکنند و هر فرد برای خودش یک فرد ایدهآل را متناسب با معیارهای خود، در ذهنش شکل میدهد ولی ممکن است آن چیزی که افراد در ذهن خود از ازدواج شکل دادهاند، کاملا تغییر کند. قرار گرفتن تصورات ذهنی و فرد واقعی به عنوان همسر در کنار هم، امکان دارد افراد را دچار یک ناکامی و حس شکست کند. برای اینکه چنین مشکلی به حداقل ممکن برسد، باید از مقایسه کردن همسر خود با آنچه از گذشته در ذهن شکل گرفته، پرهیز کرد. اگر این مساله کنترل نشود و افراد بهصورت واقع بینانه به ازدواج نگاه نکنند، اختلافات شدید شکل میگیرند. باید توجه داشت در سال اول زندگی مشترک، این مشکل زیاد دیده میشود.

اختلاف هم خواهید داشت

خطر دیگری که زوجهای جوان را در سال اول ازدواج تهدید میکند، خطاهای فکری یا همان سوءتفاهم شناختی است. یکی از این خطاها، این باور است که زوجهای جوان تصور میکنند هیچوقت نباید با یکدیگر اختلاف داشته باشند یا دعوا کنند در حالیکه همیشه تفاوتها و اختلافات بین همه افراد وجود دارد بویژه آن دسته از افرادی که با یکدیگر برای مدت زمان طولانی زندگی میکنند.

زوجها باید مهارتهای کافی برای حل اختلاف را بیاموزند و با شیوهای منطقی این مساله را برطرف کنند و در صورتی که به تنهایی نتوانستند اختلافات جدی را حل کنند، باید از روانشناس و مشاور خانواده کمک بگیرند.

هیچ چیز مطلق نیست

یکی دیگر از مشکلاتی که بر سر راه زوجهای جوان قرار میگیرد، تفکر صفر و صد است. به این معنا که زوجها فکر میکنند همسر آنها باید یک فرد ایدهآل باشد و اگر اینگونه نباشد پس از هیچ لحاظ فرد خوبی نیست. این مشکل زمانی ایجاد میشود که زوجهای جوان، برای مسائل مختلف، یک حد وسط در نظر نمیگیرند و همسر خود را با صفاتی چون خوب یا بد خطاب میکنند که این مساله حسابی دردسرساز خواهد شد.

پیشگویی نکنید

یکی دیگر از مشکلاتی که در سالهای اول ازدواج در بین زوجهای جوان به وفور مشاهده میشود، ذهنخوانی است و دلیل آن هم به عدم درک مشترک از یکدیگر برمیگردد. زوجهای جوان معمولا در چنین شرایطی به جای طرف مقابل فکر میکنند در حالیکه به جای این کار باید بین زوجهای جوان، گفتوگوی مفید و موثر وجود داشته باشد.

فقط دنبال هیجان هستید؟

شاید بسیاری از زوجهای جوان بعد از ازدواج تصور کنند همه چیز مثل قبل پیش نمیرود و علاقهشان نسبت به یکدیگر کم شده است و آن شور و هیجان قبلی بینشان وجود ندارد. این مساله در شرایطی ایجاد خواهد شد که افراد نتوانند انتظارات خود را از یکدیگر بخوبی برآورده کنند و در شرایط دشوار زندگی به یک همدلی برسند، همچنین عدمپذیرش تفاوتهای فردی نیز میتواند چنین مشکلی را برای زوجهای جوان ایجاد کند.

وقتی زندگی اورژانسی میشود

اگر یکی از طرفین، رابطه را بویژه در زمان مشکلات جدی نگیرد، این مساله بهعنوان یک تهدید برای زندگی مشترک میتواند باشد و نیاز به بررسی و کمک گرفتن از مشاوره خانواده دارد. همچنین بروز خودخواهی زیاد در زندگی مشترک، یکی دیگر از مواردی است که نیاز به بررسی جدی دارد و میتواند زندگی مشترک را با مشکلات عمیقی مواجه کند. چنانچه زوجهای جوان با مشکلات جدیتری چون پرخاشگری و نداشتن مهارت کنترل خشم مواجه شوند، باید حتما برای بررسی و حل این موضوع به مشاور خانواده مراجعه کنند چون این مساله برای تمامی زوجها بویژه زوجهای جوان، میتواند بسیار آسیبزا باشد و منجر به شکست شود. کنترل خشم، یکی از مهارتهای مهمی است که زوجهای جوان باید آن را بیاموزند، در غیر این صورت بر سر هر مساله کوچکی دعواهای بزرگی رخ خواهد داد که میتواند منجر به طلاق و شکست در ازدواج شود. یکی دیگر از مواردی که به توجه جدی نیاز دارد، روابط زناشویی مشکلساز است به گونهای که دو طرف لذتی از آن نبرند، این مساله شاید در بین برخی زوجهای جوان خیلی جدی به نظر نرسد ولی به کمک روانشناس و مشاور خانواده باید فکری به حال آن کرد چون میتواند تحکیم خانواده را با مشکل مواجه کند. زوجهای جوان نباید مشکلات جدی را با تصور اینکه گذشت زمان همه چیز را حل میکند، نادیده بگیرند و باید پیش از اینکه ریشه مشکلات عمیق و عمیقتر شود، آنها را برطرف کنند. ازدواج و عشق، مانند درخت زیبایی است که نیاز به رسیدگی و مراقبت دائمی دارد و رها کردن این درخت زیبا میتواند منجر به خشک شدن آن شود.

معنویات به کمکتان میآید

یکی از مواردی که میتواند به زندگی زوجهای جوان معنا و مفهوم بدهد، پرداختن به امور مذهبی است و اگر زوج جوان جایگاهی را برای پرداختن به مسائل مذهبی در نظر بگیرند، قطعا زندگی بهتری خواهند داشت. با نزدیک شدن به ایام محرم و با مشارکت در مراسم عزاداری و توزیع نذورات میتوان احساس همدلی و مشارکت بیشتری با همسر خود داشت.

پانیذ پیراسته

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها