پرسش و پاسخ قضایی

با توجه به پرسش خوانندگان درخصوص موضوعات حقوقی بخصوص رابطه نامشروع زن شوهر دار، ملک مشاع و حق دیدار والدین پس از طلاق آنها، نفقه و اجرت المثل تپش در مصاحبه با مریم جنت آبادی،کارشناس ارشد حقوق خصوصی به پرسش‌های شما خوانندگان پاسخ داده است.
کد خبر: ۱۱۶۱۳۱۰

مخاطبان میتوانند پرسشهای حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.

سلام . زنی که در علقه زوجیت مردی باشد ولی با مرد دیگری رابطه نامشروع داشته باشد، در قانون چه مجازاتی برای او پیشبینی شده است؟ آیا پرینت مخابرات میتواند دلیلی بر صحت این ادعا باشد؟

مطابق ماده 637 قانون مجازات اسلامی هرگاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیرزنا گردند به مجازات شلاق تا 99 ضربه محکوم میشوند. اما درخصوص بخش دوم پرسش شما باید اعلام کنم، پیامک و تماس صرفا امارهای برای قاضی در جهت اثبات یا عدم اثبات ادعای شاکی خواهد بود.

اگر فردی ملک مشاعی خریده باشد و حدود ملک مشخص نباشد، میتواند نسبت به جداسازی یا دیوارکشی اقدام کند؟

مشاع بودن ملک به این معنی است که شرکا در تمام حدود ملک شریک هستند و صرفا از طریق درخواست افراز ملک در صورت داشتن شرایط، قابلیت جداسازی را دارد.

سلام. من یک دختر 17 سالهام و والدینم طلاق گرفتهاند. پدرم اجازه نمیدهد به دیدن مادرم بروم. آیا این حق را دارد؟

دختر با پایان 9 سالگی از حضانت خارج میشود و خودش انتخاب میکند که با پدر یا مادر زندگی کند. با این توضیح برای شما منع قانونی برای ملاقات با مادر وجود ندارد.

آیا زنی که هفت سال خانه را ترک کند و بدون اجازه همسرش به خانه پدرش برود و در این مدت نفقه بگیرد، حق مطالبه اجرتالمثل را هم دارد؟

طبق ماده 1102 قانون مدنی بعد از وقوع عقد نکاح نفقه بر عهده مرد است و در صورت عدم تمکین یا ناشزه بودن زن نفقه به او تعلق نمیگیرد. اجرتالمثل هم مربوط به کارهایی است که زن در خانه مشترک کرده است و در صورت جدا زندگی کردن زن و شوهر به او اجرتالمثل تعلق نمیگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها