«22 مایل» مارک والبرگ خوب شروع نکرد

موش و گربه بازی جاده ای

تازه‌ترین همکاری مشترک مارک والبرگ و پیتر برگ فیلمساز، در ادامه همکاری‌های قبلی‌شان است و از همان مضمون همیشگی بهره گرفته است. «22 مایل» یک اکشن پرتحرک دلهره‌آور است که قصد دارد تماشاچی‌اش را تا لحظات پایانی با خود همراه و درگیر کند. برگ این‌بار قهرمان خودش را تبدیل به یک شکارچی جان سخت کرده که باید از یکی از طعمه هایش مراقبت به عمل آورده و جانش را حفظ کند. اینجا هم مثل سه همکاری مشترک قبلی، وجهی تراژیک به کاراکتر والبرگ داده می‌شود. این وجه تراژیک تلاش دارد تا 22مایل را از کارهای مشابه ژانر اکشن متفاوت و جدا کند.
کد خبر: ۱۱۶۱۰۵۳

داستان خیالی فیلم در یک منطقه شهری اتفاق نمیافتد و لوکیشنهای متعدد و متنوعی دارد. حتی یک جورهایی میتوان از آن، بهعنوان یک فیلم جادهای هم اسم برد. با اینحال سازندگان فیلم آن را یک فیلم جادهای نمیدانند.

سفر در جاده بیانتها

در ژانر سینمای جادهای، کاراکترهای محوری داستان دست به سفری طولانی میزنند و در بخش اعظم داستان، در دل جادههای بیانتها در حال حرکت و رفت و آمد هستند. در 22 مایل هم کاراکتر اصلی داستان با همراهانش در یک سفر طولانی و دلهرهآور هستند و اکشن کاری بخش مهمی از ماجرا را تشکیل میدهد. مارک والبرگ اینجا در قالب جیمز سیلور یک مامور عالی رتبه و کارکشته ضدجاسوسی ظاهر میشود. او وظیفهای مهم و سنگین بهعهده دارد و باید در سفری ماجراجویانه و خطرناک، یک تروریست خطرناک را همراهی کند. مقصد دادگاهی است که به یک پرونده بزرگ رسیدگی میکند و تروریست متهم، باید بهعنوان شاهد در آن حاضر شود و علیه گروهی قدرتمند شهادت دهد. اما طرف مقابل هم بیکار ننشسته و با فرستادن تعدادی آدمکش حرفهای، بهدنبال کشتن این تروریست تحت نظر است. موش و گربه بازی دو طرف در یک مسافت 22 مایلی ادامه دارد. جان مالکوویچ هنرمند کهنه کار سینما، نقش مقابل والبرگ را در فیلم بازی کرده است.

فیلمنامه 22 مایل را گراهام رولند نوشته است. زمانی که او از قصدش برای نگارش فیلمنامه با برگ صحبت کرد، این فیلمساز خواستار رعایت برخی مسائل درآن شد. رولند متوجه میشود این مسائل در ارتباط با والبرگ است. پیتر برگ از همان ابتدای کار بر روی فیلم، والبرگ را بهعنوان بازیگر نقش اصلی در نظر داشت. او میخواست فیلمنامه بهگونهای نوشته شود که بتواند از والبرگ برای آن استفاده کند. برگ در گفتوگو با رسانهها، از همکاریهای قبلیاش با بازیگر بهعنوان همکاریهایی خوب و دلچسب یاد کرد.

رئیسجمهور پشت دوربین!

گروه سازنده فیلم برای لوکیشنهای خود، آتلانتا را انتخاب کردند. جادههای این منطقه، بسیار سینمایی به نظر میرسند و میتوان کاراکترها را همراه ماشینهای تندرو در آنها رها کرد. اما عوامل تولید برای فیلمبرداری بخشهای مهمی از فیلم، به کشور کلمبیا هم رفتند. اهالی محل همکاری بسیار خوبی با سازندگان فیلم کردند و در عین حال، شغلهای خوبی هم برای افراد بومی به وجود آمد. اما نکته جالبی که توجه رسانهها را به شدت به خود جلب کرد، حضور خوآن مانوئل سانتوس رئیسجمهور کلمبیا در پشت صحنه فیلم بود. او که سرزده به لوکیشن فیلمبرداری رفته بود، سازندگان آن را به تعجب و شگفتی واداشت. پیتر برگ حتی تلاش کرد رئیس جمهور را پشت دوربین ببرد، تا کارگردانی یکی از سکانسهای اکشن را انجام دهد. اما این درخواست او با موافقت طرف مقابل روبهرو نمیشود. رسانههای گروهی کلمبیا خبر حضور سانتوس در سر صحنه فیلمبرداری را در حد گستردهای پوشش دادند. همان زمان اعلام شد نمایش عمومی 22 مایل در این کشور آمریکای مرکزی با استقبال بالای تماشاگران بومی همراه خواهد شد.

یک جان سخت جدید

والبرگ درباره نقش تازهاش میگوید: «شباهتهایی به کاراکتر بروس ویلیس در مجموعه فیلم «جان سخت» دارد. جیمز سیلور هم یک جورهایی جان سخت است و برای انجام ماموریت خود، تمام تلاشش را به کار میبندد.

تماشاگران این جور شخصیتها را دوست دارند و با آنها روی پرده همذاتپنداری میکنند. مردم کسانی را دوست دارند که زمین میخورند و دوباره بلند میشوند و در مقابل تمام سختیها ایستادگی میکنند. باور آنها این است که این شخصیت بالاخره روی پای خودش میایستد و میتواند عوامل منفی را از صفحه روزگار حذف کند. بازی در نقشی با این مشخصات، البته راحت نیست. درست است که 22 مایل یک کار اکشن است، اما درامی قوی دارد و نمیتوان به آن لقب یک اکشن صرف را داد.»

چندتا 22مایل؟!

نکته جالب در ارتباط با 22 مایل این است که سازندگانش برنامه های وسیعی برای آن تدارک دیده اند. از یک سو گفته می شود قرار است یک مینی سریز وب سایتی از آن آماده پخش شود. این مینی سریز زائدهای بر داستان نسخه سینمایی است. از سوی دیگر یک مجموعه چند فصلی تلویزیونی هم، در دستور کار سازندگانش است.

دنبالهها میآیند

از زمانی که بحث تولید 22 مایل شد، سازندگانش بهدنبال یک سهگانه بودند. والبرگ این موضوع را در گفتوگویی اعلام کرد و گفت چهارمین همکاری مشترکش با برگ، یک تریلوژی خواهد بود. با وجود شروع نهچندان دلگرمکننده فیلم، بعید به نظر میرسد تولید دو قسمت بعدی آن متوقف شود. نزدیکان به شرکت فیلمسازی اس تی ایکس روی این نکته تاکید میکنند که هزینههای تولید فیلم چندان بالا نبوده و بزودی این رقم پوشش داده خواهد شد.

22 مایل با هزینه متوسط 35 میلیون دلاری تولید شده است. پیشبینی میشود فروش کلی فیلم در آمریکا، به اندازه همین رقم باشد. در عین حال، فروش فیلم در بقیه کشورهای دنیا را هم نباید از یاد برد.

شروع معمولی

با وجود پیشبینی موفقیت بالا برای اکران عمومی 22 مایل، افتتاحیه آن در آمریکای شمالی در حد انتظار نبود. فیلم در بیش از 3300 سالن سینما به روی پرده رفت و حدود 14میلیون دلار فروش کرد. تحلیل گران اقتصادی سینما و تهیهکنندگان فیلم در شرکت فیلمسازی استیایکس اینترتینمنت، پیش بینی افتتاحیهای بالای 20 میلیون دلار را برای آن داشتند. با رقم فروش 14 میلیونی، این اکشن در ردیف سوم جدول گیشه نشست. مقامهای اول و دوم به «آسیاییهای دیوانه ثروتمند» و «مگ» رسید.

کیکاووس زیاری

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها