مرگ بیمار کلیوی به‌خاطر ابتلا به ایدز ناشی از پیوند کلیه و همچنین مبتلا شدن همسرش به این بیماری مهلک باعث شد تا خانواده اش بعد از 11 سال در دادگاه حاضر شوند و درخواست کنند دیه وی و خسارت ناشی از ابتلای همسرش به این بیماری از صندوق بیت‌المال به آنها پرداخت شود.
کد خبر: ۱۱۶۰۳۷۷

به گزارش جامجم، محمد 36 ساله که مهندس پرواز بود از چند سال قبل به نارسایی کلیوی مبتلا شد و نیاز فوری به پیوند کلیه پیدا کرد. او و خانوادهاش برای یافتن اهداکننده کلیه تلاش فراوانی کردند تا اینکه سرانجام با مرد 30 ساله ای به نام بهنام که حاضر به فروش کلیه بود، آشنا شدند. بهنام حاضر بود در ازای دریافت چهار میلیون تومان یکی از کلیههایش را بفروشد.وی برای انجام آزمایشات در بیمارستان بستری شد و دو ماه بعد وقتی روشن شد وی امکان اهدا را دارد در سال 85 عمل موفقیتآمیز پیوند کلیه انجام و چند روز بعد مهندس پرواز از بیمارستان ترخیص شد. چند ماه بعد از عمل پیوند حال محمد بد شد. وی که از ضعف عمومی شدید رنج میبرد بار دیگر در بیمارستان بستری شد با تکمیل آزمایشات روشن شد وی به بیماری ایدز مبتلا شده است.

این ماجرا شوک بزرگی برای مهندس پرواز و خانوادهاش بود. آنها اولین شکایت خود را در دادسرای امور پزشکی علیه بیمارستانی که در آن عمل پیوند صورت گرفته بود مطرح کردند چون گمان میکردند بیماری ایدز بهخاطر آلوده بودن وسایل و تجهیزات اتاق عمل به او منتقل شده است اما وقتی روشن شد قصوری از سوی بیمارستان صورت نگرفته است، ظن آنها متوجه اهداکننده کلیه شد. این در حالی بود که هیچ ردی از بهنام و خانوادهاش در دست نداشتند. سرانجام با گذشت 17 ماه از عمل جراحی پیوند کلیه، مهندس پرواز روی تخت بیمارستان تسلیم مرگ شد و خانواده وی پیگیر پروندهاش شدند.

تیم تحقیق احتمال دادند، اهداکننده کلیه برای انجام آزمایشات یک فرد سالم را به بیمارستان معرفی کرده بود تا بتواند بیماریاش را پنهان کند. در حالی که هیچ ردی از وی و خانوادهاش در دست نبود خواهر محمد سرنخ خوبی ارائه داد.

وی بهخاطر آورد روزی که عمل جراحی پیوند صورت گرفته بود برای نخستین بار با پدر اهداکننده روبهرو شده و دریافته بود سالها قبل با او در وزارت نفت همکار بوده است. این زن با مراجعه به بایگانی وزارت نفت پرونده پدر بهنام را یافت و فهمید این مرد قبل از بازنشستگی دوبار درخواست وام بلاعوض را مطرح کرده بود. یکبار بهخاطر ابتلای پسرش به بیماری ایدز و یکبار هم برای برگزاری مراسم ختم پسرش که مدتی پیش بهخاطر بیماری ایدز جان سپرده بود. با این سرنخ نشانی از خانواده بهنام بهدست آمد و این در حالی بود که بهنام چند ماه قبل به خاطر بیماری ایدز جان سپرده بود.

با توجه به اینکه بهنام هنگام اهدای عضو مجرد بود و پدر و مادرش رضایت خودشان را از انجام عمل پیوند اعلام کرده بودند، پدر بهنام به جرم مخفی نگه داشتن حقیقت بازداشت شد.

وی گفت: قبول دارم ما وضع مالی خوبی نداشتیم ولی نمیدانم چرا پسرم تصمیم گرفت کلیهاش را بفروشد. او پول کلیه را برای خودش میخواست و از من خواسته بود تا بیماری اش را از دریافتکننده کلیه و خانوادهاش پنهان کنم. به این ترتیب پدر بهنام با حکم قضایی به ده سال زندان محکوم شد. او با گذراندن دوسوم دوران محکومیتش توانست از عفو مشروط بهره ببرد و آزاد شود. اما در این میان مشخص شد همسر محمد نیز به ایدز مبتلا شده است. به این ترتیب پرونده بار دیگر به جریان افتاد و خانواده محمد که اولیایدم محسوب میشدند همراه همسر بیمار وی دیروز در شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران حاضر شدند و به تشریح شکایتشان پرداختند.

در این جلسه که همسر محمد حضور داشت، وکیل مدافع وی و اولیایدم به قضات گفت: با توجه به اینکه وزارت بهداشت مسئول احراز هویت اهداکننده و دریافتکننده اعضا در عملهای جراحی پیوند است به نظر میرسد در این مسئولیت قصور کرده و متوجه آزمایشات اشتباهی اهداکننده کلیه نشده است. از اینرو چون وزارت بهداشت دارای ردیف بودجه است، چنانچه این موضوع اثبات شود بهخاطر مرگ محمد و همچنین بیماری همسر وی درخواست دریافت دیه داریم.

وی ادامه داد: همسر محمد در این سالها که با بیماری ایدز دست و پنجه نرم میکند بسختی زندگیاش را میگذراند. او خسارت زیادی را متحمل شده و بهنام مقصر اصلی این ماجراست. به همین خاطر ما درخواست دریافت دیه کامل محمد و دیه جبران خسارتهای همسرش را از صندوق بیتالمال داریم.

در پایان جلسه هیات قضایی وارد شور شد تا درباره این پرونده حکم صادر کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها