بازتاب‌های رقابت خنداننده‌شوها در فضای مجازی

«وحید» حق «آیت» را خورد؟

خندوانه هفته گذشته یکی از پرحاشیه‌ترین هفته‌های خود را پشت سر گذاشت و پای جنجال‌هایش به فضای مجازی هم کشیده شد. اجرای نصفه‌نیمه وحید رحیمیان، استندآپ بی‌نقص آیت بی‌غم و فرصت دوباره‌ای که داوران به شرکت‌کننده گروه فرهاد آییش یعنی رحیمیان دادند خلاصه ماجرای خنداننده شو در هفته پیش بود. این ماجراها با پایان یافتن آن قسمت از برنامه تمام نشد و برای رامبد جوان و برنامه‌اش در فضای مجازی حواشی زیادی درست کرد. برخی برخوردهای رامبد جوان را مسبب به‌هم‌ریختگی روحی وحید می‌دانستند که در مقابل این ادعا با پست‌های اینستاگرامی حمایت‌گرایانه شرکت‌کنندگان و داوران برنامه از جوان مواجه شدند؛ عده‌ای هم اعطای فرصت دوباره به رحیمیان را خلاف مقررات برنامه و ناحقی عنوان می‌کردند و تعدادی دیگر از این تصمیم، تفسیرهای دیگری چون انسانیت داشتند. هر چه که بود این ماجرا تا جمعه اخیر ختم به خیر شد و سر و صداهای کاربران مجازی و بینندگان برنامه می‌رفت که به سکوت بدل شود اما باز این هفته برنامه با شگفتانه دیگری همراه بود،‌ وحید ماند و آیت رفت!
کد خبر: ۱۱۵۹۸۸۰

بر مدار احساس

در پشت صحنه برنامه هفته گذشته بعد از استندآپ جبرانی وحید رحیمیان، خود وحید، آیت را مستحق بالا رفتن دانست و فرهاد آییش نیز در حال بغض و پدرانه به او تشر زد و گفت: «درست است که از همه بامزهتری و نبوغ داری اما بردن حق بیغم است چون او کار کرد و زحمت کشید و تو به یک خنده تماشاچی بند بودی...امیدوارم که حق کسی را نخوری و حق به حقدار برسد!» جمله عجیبی بود...آییش خودش برای رحیمیان تقاضای فرصت دوباره کرد و باعث شد که او از گردونه رقابت حذف نشود و حال ماندن او را ضایع کردن حق دیگری میدانست! به هر روی این هفته مردم رای به ماندن وحید دادند و آیت رفت؛ چیزی که به گمان آییش به ناحقی نزدیک بود. این رای داوران را شگفتزده کرد تا جایی که رامبد جوان، سرگروه آیت آن را از سر احساس خواند و این حرفش باز سوژهای شد تا دوباره مورد مرحمت کاربران فضای مجازی قرار گیرد!

دوئل آییش و جوان

پس از اعلام نتایج در شب نیمهنهایی خندانندهشو و با اعلام حذف آیت بیغم، جوان در مقابل رای مردم موضع گرفت و گفت که این رای احساسی است. حرفهای رامبد جوان شنیدنی، درست و درخور توجه بود. او رو به مخاطبان کرد و گفت: رای و یا شاید بهتر باشد بگویم حمایتی که شما از وحید کردید یک چیز بد را به آدمها و خصوصا بچهها یاد میدهد... بچهها یاد میگیرند میشود تا انتها پای تصیم و مسئولیت نایستاد ولی روی احساس طرف مقابلمان تاثیر بگذاریم و او را به پذیرش واداریم. این تنبلی، بیمسئولیتی و نجنگیدن برای زندگی را برایمان به بار میآورد. از آن سو آییش حسابی پشت شاگردش درآمد و دیگر حرفی از حق و ناحقی به میان نیاورد و ماندن وحید رحیمیان را حاصل تلاش او و نه رای احساسی مردم دانست. صحبتهایی که برخی آن را تلویحا انتقاد به واکنش رامبد جوان میدانستند.

واقعیت این است که سخنرانی بجای جوان آن زمان تاثیر بیشتری داشت که او و گروه داوران برنامهاش خود این فرصت برابر را برای وحید رحیمیان که شکستخورده مرحله قبلی به حساب میآمد فراهم نمیکردند، او از تاثیر حمایت و احساساتی ابراز نگرانی کرد که خود در برنامه پیشین خرج وحید کرده بود.

باید پذیرفت آقای جوان!

رامبد جوان و سایر داوران هنگامی که به وحید فرصت دوبارهای برای روی صحنه آمدن و چنگزدن به جدول رقابت را دادند باید فکر این روز را هم میکردند؛ بهتر بود توجه میشد که وحید در اجرای دومش سوای نکات حرفهای، متن و... توانست پا به پای آیت پیش برود و دوباره خودی نشان بدهد، ثانیا او برخلاف آنچه بسیاری تصور میکردند پشتوانه برانگیختن احساسات مردم را هم داشت. او آن شب شکنندهتر از رقیبش ظاهر شد و داوران را که ضمن واقف بودن به امور حرفهای، هر کدام به فکر شرکتکنندگان خود نیز بودند را هم به ترحم واداشت؛ حال جوان نمیتواند از مردم انتظار داشته باشد تصمیم داوران را صرفا از روی مرام تصور کنند و به آیت رای دهند. دلایل و تفاسیر میان آیت و وحید تفاوتی نمیگذارد، آنچه واقعیت دارد این است که این دو پس از آن شب پرحاشیه از سوی برنامه بهعنوان دو نفری که به یک میزان حق ماندن دارند معرفی شدند، پس امروز شاید بتوان نظر شخصی داد و رای را تحلیل کرد اما قطعا نمیتوان پذیرای حق رایی که در اختیار مخاطبان قرار داده شده است، نبود.

آیت العجائب

به این ماجرا میشود از سوی دیگری هم نگاه کرد و آن را ورای حواشی و صرفا از منظر اجراهای دو شرکتکننده دید. اجرای آیت در آن شب خاص متن بهتری داشت، آغاز و پایانش مشخص بود و حتی میشد در آن نقطه عطف هم پیدا کرد. ژانرش در میان سایر استندآپ کمدیهایی که تا به حال در این برنامه و نمونههای مشابهش دیدهایم جسورانه انتخاب شده بود و اجرای آن راه رفتن روی مرز باریک خطر بود. شوخی با فرهاد آییش و فضای عجیبی که آیت برای استندآپش انتخاب کرده بود میتوانست هر آن بیننده را زده کند اما نکرد.

او یک نفس و خوش ریتم تا پایان آمد و برای نقطه پایان اجرایش هم جملات خوبی از تلخیهای امروز جامعه گفت و با هر جمله از تماشاچیانش خواست در اوج این تلخیها هم دست بزنند. همه اینها باعث شد بسیاری آیت و دنیای عجیب خلق شده در اجرای او را بپسندند اما اجرای وحید رحیمیان به گفته داوران کمی اسیر پراکندهگویی بود و مثل همیشه پایانی نداشت و این سوای عدم تسلط او در اجرای نخست، برایش امتیاز منفی به حساب میآمد. با این وجود شاید بتوان آنچنان که گفته شد سادگی، ملموس و نزدیکتر بودن فضای اجرای وحید به ذائقه ایرانی و ریسک نکردن او را دلیل موفقیتش دانست و با اغماض از احساسی پنداشتن رای مرم فاصله گرفت.

کامنتها چه میگویند؟

بازار کامنت خندوانهایها در صفحات مجازی داوران خندانندهشو بخصوص صفحه رامبد جوان این دو روز دوباره داغ شد. حال مردم به واکنش جوان به اکثریت آرا و انتخاب وحید رحیمیان اعتراض دارند و احساسی خواندن رایشان را توهین میدانند.

کامنتهای اعتراضی به صحبتهای رامبد جوان پس از حذف آیت؛ اغلب رفتار جوان را یک گل به خودی به برنامهاش و نحوه گزینش استندآپ کمدینها میدانند و اختلاف فاحش تعداد رایهای دو شرکتکننده را دلیل بر احساسی نبودن آرا عنوان میکنند. چند نمونه کامنت هم میتوان پیدا کرد که در آن با تحلیل رایها، دلیل انتخاب وحید را اجرای خوب و نمک ذاتی این شرکتکننده میدانند، اجرایی که همواره از متن او جلوتر است.

نوشین مجلسی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها