حیات وحش کشور چوب حراج خورده است؛ زهرفروشان به دنبال شکار عقرب و مار هستند، عده‌ای دیگر‌ در سودای فروش لانه خفاش غارها را یکی پس از دیگری می‌گردند، عده‌ای نیز در جنوب کشور به جان صدف و مرجان‌ها افتاده‌اند. در زیستگاه‌ها و مناطق حفاظت‌شده نیز کم نیستند شکارچیانی که ماشه اسلحه‌شان را با هدف گوشت شکار می‌چکانند.
کد خبر: ۱۱۵۸۸۹۱
گرانی، شکارچی حیات‌وحش شد

محیط زیست تنها قربانی این آشفتهبازار نیست، زیرا میراث فرهنگی نیز بیش از گذشته این روزها زیر شخم جویندگان گنج میرود، چراکه با افزایش قیمت طلا کم نیستند جوانانی که تصور میکنند با یافتن زیرخاکی میتوانند یکشبه راه صدساله را طی کنند. این شرایط نگرانکننده گواهی است بر اینکه اگر تا مدتی قبل فقر فرهنگی کمر به نابودی محیط زیست و میراث فرهنگی کشور بسته بود این روزها فقر اقتصادی نیز به این آشفته بازار دامن میزند. اگر تا مدتی پیش عدهای برای تفریح به سمت حیات وحش شلیک میکردند امروز بسیاری به شکار به چشم کسب و کار نگاه میکنند، چراکه به قول خودشان با افزایش قیمت گوشت، بازار گوشت شکار این روزها سکهتر شده است.

این فقط قیمت گوشت شکار نیست که دو برابر شده است. تعداد شکارچیان نیز افزایش چشمگیری داشته است. مثلا در شمالشرق کشور تا مدتی پیش گوشت مارال کیلویی 80 هزار تومان خرید و فروش میشد اما این روزها شکارچیان از 200 هزار تومان برای هر کیلوگرم حرف میزنند. آنها ادعا میکنند اگر تا مدتی پیش در هفته یک روز به دنبال شکار بودند این روزها پنج روز در هفته برای شکار وقت میگذارند چون بهتر از بیکاری است و درآمدش نیز چشمگیر است.

به این ترتیب باید گفت اگر تا دیروز شکارچیان غیربومی برای قتلعام حیات وحش شال و کلاه میکردند این روزها بومیان منطقه سودای کسب درآمد از لاشه این سرمایههای ملی را دارند.

باتوجه به کمبود نیرو در یگان حفاظت محیط زیست، سازمان جنگلها و میراث فرهنگی به نظر میرسد برای مدیریت این مساله این سازمانها باید از نیروی سازمانهای مردمنهاد بهره بیشتری ببرد، زیرا سازمانهای مردمنهاد با شناختی که از بومیان مناطق دارند میتوانند در رفع مشکلات آنها تاثیرگذار باشند یا دستکم شرایطی ایجاد کنند که در اوضاع نامناسب اقتصادی آسیب کمتری به محیط زیست و میراث فرهنگی کشور تحمیل شود.

مهدی آیینی

روزنامهنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها