یکی از مهم‌ترین اقدامات هوشمند غرب بویژه آمریکا، تصویری است که از خود در ذهن مردم جهان ساخته‌اند. در این تصویر، آمریکا ابرقدرتی شکست‌ناپذیر، فاقد مشکلات اساسی، توانمند برای حل همه بحران‌ها و مردم آمریکا خوشبخت‌ترین مردم دنیا معرفی شده‌اند. به عبارت دیگر، این باور در داخل و خارج آمریکا ایجاد و تقویت شده است که آمریکا ثروتمند، قدرتمند، سخاوتمند و اصیل‌ترین کشور جهان است!
کد خبر: ۱۱۵۸۴۵۷

علاوه بر نقش انکارناپذیر رسانهها بخصوص هالیوود در این تصویرسازی، روشنفکران غربزده نیز در این ماجرا بسیار موثر بودهاند؛ هم در تقویت احساس خود کمبینی ملتهای خودشان و هم در بزرگنمایی غرب. معنی این مطالب نادیده انگاشتن پیشرفتهای مادی و فناورانه و همینطور اصلاح قابل توجه در فرآیندهای اداره جامعه غربی نیست، بلکه درصدد بیان این مساله هستم که غرب بویژه آمریکا آنچه مینماید نیست و حتی در توانمندی و قدرت حل مشکلات داخلی جامعه خود با ضعفها و کاستیهای فراوانی روبهروست. به احتمال زیاد بخشی از خوانندگان این یادداشت، با نویسنده موافق نیستند و این مطالب را ناشی از کم اطلاعی یا تعصب نویسنده قلمداد خواهند کرد، لذا تلاش میکنم این ادعا را با استناد به مطالب یک نویسنده، روزنامهنگار و تحلیلگر سیاسی آمریکایی و سردبیر نشریه هافینگتن پست که نامزد تصدی مقام فرماندار کالیفرنیا نیز بوده است بیان کنم؛ فردی از حامیان حزب دموکرات و سردبیر نشریه هافینگتون پست که برخی او را جزو تاثیرگذارترین زنان رسانهای در جهان میدانند!

خانم آریانا هافینگتون در کتاب «آمریکای جهان سومی» اطلاعاتی مستند از وضعیت اقتصادی آمریکا ارائه میکند که هرچند با تصویر موجود از آمریکا نسبتی ندارد، ولی استناد وی به منابع رسمی آمریکا جای تردید در صحت مطالب باقی نمیگذارد. وی که کارشناس ارشد اقتصاد از دانشگاه کمبریج است، در قسمتی از کتاب خود مینویسد: میتوان گفت تمام موضوعات تاسفبار مورد بحث ما، به صورت موجز توسط الیزابت وارن، رئیس هیات نظارت کنگره بر برنامه حمایتی TAR خلاصه شده است: یکپنجم آمریکاییها بیکار یا جویای کارند یا بتازگی از کار برکنار شدهاند. یک خانواده از هر ۹ خانواده توان پرداخت بدهی حداقلی کارت اعتباری خود را ندارند. یکهشتم اجارهنشینها بدهکارند یا در آستانه اخراج از منازل خود هستند. یکهشتم آمریکاییها محتاج کوپن غذا هستند. بیش از ۱۲۰ هزار خانواده بهصورت ماهانه اعلام ورشکستگی میکنند. بحران اقتصادی بیش از 5000 میلیارد دلار از حقوق بازنشستگی و پساندازها کاسته است.

وی در جای دیگری از کتاب آمریکای جهان سومی که همزمان با دور دوم ریاستجمهوری اوباما تالیف شده است، چنین مینویسد: آژیر خطر برای ملت ما به صدا در آمده است. پایههای صنعتمان نابود شده و همراه خود انواع مشاغلی را که بیش از یک قرن ستون فقرات اقتصاد کشورمان را شکل دادهاند از بین میبرد... زیرساختهای ما، جادهها، پلها، آب و فاضلاب، حمل و نقل و سیستمهای الکتریکی در حال نابودی است.

طبقه متوسط آمریکا که عامل اصلی بسیاری از موفقیتها و نوآوریهای اقتصادی و سنگ بنای دموکراسی ماست، بسرعت در حال اضمحلال بوده و همراه خود، بخش اساسی از رویای آمریکایی را نیز به ورطه نابودی میکشاند.

وقایعی مثل آتشسوزی جنگلهای کالیفرنیا که حدود 20 روز است آغاز شده و بهرغم استمداد از برخی کشورها و بهکارگیری ۲۰۰۰ زندانی هنوز مهار نشده است، صحت ادعای خانم هافینگتون را بیشتر آشکار میکند.

آتش جنگلهای کالیفرنیا که تصویرش توسط دو فضانورد ایستگاه فضایی بینالمللی نیز رویت شده و به ثبت رسیده است، گوشهای دیگر از ابهت و هیمنه آمریکاست که در آتش میسوزد و به جهانیان کمک میکند تصویر خود از آمریکا را واقعیتر کنند و تحت تاثیر القائات این کشور و پادوهای داخلیاش قرار نگیرند!

مشکلات متعدد داخلی آمریکا که در سایه سیاست بینالمللی این کشور کمتر مجال دیده شدن پیدا میکنند و شکستهای پیدرپی در منطقه غرب آسیا، افول ابرقدرتی ایالات متحده آمریکا و سراشیبی تند نزول قدرت این کشور را به تصویر کشیده است.

امروز بیش از هر زمان دیگر ثابت شده است که آمریکا دیگر ابرقدرتی نیست که هر ارادهای کرد محقق شود!

مهدی فضائلی

کارشناس ارشد رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها