همکارانم در بخش هنر و ادبیات گروه فرهنگی جام‌جم روز گذشته گزارشی میدانی از وضعیت بازار کاغذ در راسته ظهیرالاسلام رفتند. احتمالا این گزارش را در صفحه 10 روزنامه دیروز دیده‌اید. همکار خبرنگار ما خودش به کف بازار رفته بود تا متوجه شود واقعیتی که عملا در بازار جریان دارد چیست و چقدر به حرف‌ها و وعده‌هایی که این روزها مسئولان درباره بازار و قیمت کاغذ می‌دهند نزدیک است. حجم واقعیت آن‌قدر نگران‌کننده بود که ما هم جا خورده بودیم. عصر همان روزی که خبرنگار جام‌جم داشت وضعیت فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی و عمده‌فروشی‌های ظهیرالاسلام را بالا و پایین می‌کرد و آمار قیمت‌ها را می‌گرفت، وزیر صنعت، معدن و تجارت هم مصاحبه‌ای با یکی از خبرگزاری‌ها داشت.
کد خبر: ۱۱۵۸۴۱۵

محمد شریعتمداری که گویا صبح همان روز هم در جلسهای با کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره همین موضوع شرکت کرده بود به خبرگزاری خانه ملت وابسته به مجلس گفته که در حال حاضر بیش از 105 هزار تن کاغذ در حال ترخیص از گمرک است. آقای وزیر که این روزها به دلیل مشکلات متعدد اقتصادی روزهای شلوغی را میگذراند این را هم اضافه کرده که این میزان کاغذ با احتساب ارزی است که اخیرا دولت اختصاص داده و به همین جهت هم فروشندهها حق فروش بیش از قیمت پایه را ندارند و اگر بیش از قیمت پایه بفروشند تعزیرات برخورد میکند و... این را هم اضافه کردهاند که با هر گونه انبار و احتکار هم برخورد میشود.

مشکل بازار کاغذ این نیست که محمولههای کاغذ وارد نمیشود یا از توزیع آن جلوگیری میشود، بلکه مشکل به سوءاستفادههای متعددی که از ارز دولتی شده بازمیگردد؛ کسانی که ارز با قیمت دولتی دریافت و کاغذ وارد کردهاند، اما نوبت به فروش که رسیده با معادل ارزی بازار آزاد آن را به مشتری فروختهاند.

مشخص است این وضعیت به دلیل نظارت ضعیف اتفاق افتاده است. حالا در دور جدید تزریق کاغذ به بازار چه اتفاقی افتاده که وزیر مربوطه قول حل مشکل را میدهد و از تزریق 105 هزار تن کاغذ به بازار صحبت میکند. اگر درِ بازار و پاشنه نظارت بر قیمتها و توزیع کاغذ بر همان پاشنه بگردد - که گزارش میدانی روز گذشته جامجم از بورس کاغذفروشان تهران این را تائید میکند - و هیچ تدبیری برای افزایش ساز و کار نظارتی بازار اندیشیده نشده باشد با چه اطمینانی میتوان برای محتکران و گرانفروشان خط و نشان کشید و وعده حل مشکل داد؟

محمدصادق علیزاده

روزنامهنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها