نیم‌تای بالای صفحه اول روزنامه‌ها به نوعی تریبون اعلام مواضع و مهم‌ترین بخش یک روزنامه است. در «دکه» نیم‌نگاهی به صفحه برخی روزنامه‌ها داریم و نکاتی را که در مورد آنها به ذهنمان می‌رسد می‌نویسیم.
کد خبر: ۱۱۵۷۸۸۹

سوژه روز

1ـ بعد از اینکه سوال نمایندگان مجلس از رئیسجمهور در خصوص وضعیت فعلی اقتصاد توسط هیات رئیسه مجلس اعلام وصول شد، حسن روحانی طی نامهای خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس ضمن این که وقت سوال نمایندگان را مناسب ندانسته، اعلام کرد در مجلس حضور خواهد یافت و ضمن پاسخ به سوالات نمایندگان، «برخی حقایق» را هم خطاب به مردم خواهد گفت. این نامه که لحنی گلایهآمیز داشت و متضمن نوعی تهدید هم بود، تقریبا در اکثر روزنامههای دوشنبه بازتاب داشت.

2ـ محمد خاتمی، رئیسجمهور اسبق در دیدار با نمایندگان ادوار مجلس، طی سخنانی ضمن عذرخواهی از مردم بابت شرایط کنونی، راهکارهایی عمدتا سیاسی برای خروج کشور از شرایط نابسامان اقتصادی ارائه کرد. صحبتهای خاتمی با انتقاد شدید منتقدان و حتی طیفی از هواداران او مواجه شد و البته برخی نیز استقبال کردند. تعدادی از روزنامهها به صحبتهای رئیسجمهور اسبق نیز پرداختند.

3 ـ پنج فروند هواپیمای ایتیآر در چارچوب توافق برجام به ایران تحویل شد. در شرایطی که برجام روزگار سختی را میگذراند و بسختی نفس میکشد آمدن این هواپیماها برای حامیان برجام خبر خوبی بود.

کارگزاران بیخیال احمدینژاد میشوند؟

روزنامه سازندگی، طرحی از محمود احمدینژاد، رئیسجمهور سابق کشورمان را منتشر کرده و به بهانه درخواست او از وزیر کشور برای برگزاری یک تجمع اعتراضی در روز 28 مرداد گزارشی نوشته است. این روزنامه طرح خود از رئیسجمهور سابق را از بالا به پایین کشیده که تداعیگر کوتاهقامتی او باشد. اگر خاطرتان باشد سازندگی چندی قبل هم عکسی از اوباما چاپ کرده که زاویه دوربین از پایین به بالا بود تا وقار و بلندی او را به نمایش بگذارد و در همین ستون «دکه» هم راجع به این موضوع نوشتیم.

این روزنامه تیتر بالای صفحه خود را هم به نامه روحانی و تهدیدش به افشاگری اختصاص داده و از قول او نوشته که «حقایق را میگویم.»

تولستوی ایران در قدس

روزنامه قدس که وابسته به آستان قدس رضوی است، روزهای مختلفی برای عکس یک خود ترجیح میدهد به جای تصاویر سیاسی از تصاویر فرهنگی استفاده کند و روز دوشنبه هم این روزنامه همین کار را کرد؛ عکسی از منصور انوری، نویسنده خراسانی که رمان ده جلدی او یعنی «جاده جنگ» از جمله آثار ماندگار پس از انقلاب است به چاپ رسانده است. این روزنامه تیتر یک خود را هم به بازداشت احمد عراقچی، معاون سابق ارزی بانک مرکزی اختصاص داده و به استقبال برخورد قضایی با او به عنوان یکی از مسببان بحران ارزی کشور رفته است.

یک اتفاق جالب دیگر در روزنامه قدس این است که سرمقاله خود را هم به یک چهره فرهنگی خراسانی یعنی محمدحسین جعفریان اختصاص داده است. جعفریان که مستندساز، نویسنده و روزنامهنگار ایرانی است و سالها در زمینه افغانستان کار کرده در مورد حملات انتحاری گردیز افغانستان نوشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها