بسیاری از خواننده‌ها فقط به یک آهنگ شناخته می‌شوند، آهنگی که آن‌قدر معروف می‌شود که شاید راه خواننده را در ادامه فعالیتش تغییر بدهد. مرحوم ناصر عبداللهی همچنان با آهنگ «ناصریا» در دل دوستدارانش جاخوش کرده است، هر چند به باور بسیاری این قطعه بهترین اثر او در طول فعالیتش نیست. محسن چاوشی که از پرکارهای موسیقی پاپ است و البته که هواداران بسیاری هم دارد همچنان با آهنگ «سنتوری» شناخته می‌شود.
کد خبر: ۱۱۵۷۶۸۲

این قاعده درباره آثار او هم صدق میکند که سنتوری بهترین کار او در کارنامه کاریاش نیست و چاوشی در ادامه به بلوغ موسیقایی خوبی رسیده است. مصداقهای فراوانی برای این گزاره میشود گفت. این مورد درباره فریدون آسرایی هم وجود دارد. دوستداران موسیقی پاپ او را بهعنوان خواننده «خوشگل عاشق» میشناسند. هر چند خودش آن را قطعه سادهای میداند. فریدون در خلال گفتوگویش با جامجم اشاره پر رنگی به قطعه «بوی سیب» داشت. اثری که اتفاقا میان هواداران موسیقی هم خوب شنیده شد و مورد استقبال قرار گرفت، آهنگی که با گذشت چند سال از انتشارش همچنان تازه مانده است. این روایت فریدون از تولد آن قطعه است:

«ترانه این کار از آقای کاکایی است. در صورتی که کار ایشان ترانهسرایی نبود. جالب اینکه شعر او را تهیهکننده من در روزنامه خوانده بود و به من پیشنهاد داد. ساخت آهنگ روی این کار خیلی سخت بود چرا که نمیشد هیچ قسمتی از ترانه را حذف کرد. یک پیوستگی محتوایی در دل ترانه بود که نمیشد بخشی از آن را برداشت. از طرفی هم خواندن کامل این کار آهنگ را طولانی میکرد. این کار هم سفارشی نبود. من یکی از اقوام نزدیکم مفقود الاثر و مادرش از نزدیکانم بود و میدیدم که همیشه چشمش گریان است. شعر این کار مدتها پیش من ماند و آنقدر زمزمه کرده بودم که حفظ بودم. یکبار از استودیو میرفتم خانه که این شعر را برای یک راننده آژانس خواندم که گریه کرد. فهمیدم این ترانه قصه خیلی از آدمهاست. این آهنگ را برای اولین بار برای تهیه کنندهام گذاشتم که همراه دو نفر دیگر بود. آنها هم بچههای جنگ بودند. وقتی پخش کردم دیدم تهیه کنندهام دارد زار میزند! گریه نمیکرد، زار میزد. یک بار دیگر برای گروه خانمهای کر گذاشتم، دیدم آنها هم هق هق میکنند! متوجه شدم کاری ساخته شده که در حالی که اشک شنوندهاش را درمیآورد، اما در دل خودش یک واقعیتی را هم بیان میکند.

من اجازه ندادم این کار در آلبوم منتشر شود. دوست نداشتم متهم بشوم به اینکه چون من از آن ور آب آمدهام برای اینکه مجوز بگیرم این کار را خواندم. دوست نداشتم بهانه به دست کسی بدهم که پشت سرم حرف بزنند.

برای همین این قطعه در آلبومم نیست. این در حالی بود که کاست این آلبوم در آن روزها حدود یک میلیون نسخه فروخت. بعدها بهروز صفاریان که تنظیم این کار را بر عهده داشت به من گفت این قطعه را در سی دی این آلبوم منتشر کنیم، چرا که کاری بسیار دوست داشتنی بود و دوست داشت بهتر شنیده شود. به همین دلیل است که این آلبوم در نسخه کاست با ده قطعه منتشر شده است، اما نسخهای که به صورت سیدی منتشر شد شامل 11 قطعه است که این کار هم به آن اضافه شد.

در این کار صدای دوم را هم خودم انتخاب کردم. ملودی که ساخته شد احساس کردم این ملودی باید با دو صدای متفاوت اجرا شود. آن کار خیلی موفق بود و خودم هم دوستش دارم. اگر از من بپرسند بهترین کارت چیست اول قطعه «کبوتر» را اسم میبرم در صورتی که شاید دیگران معتقد باشند که «خوشگل عاشق» بهترین کارم است در حالی که سادهترین ملودی مربوط به همان قطعه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها