با دکتر داوود یادگاری، متخصص بیماری‌های عفونی

ایمنی در برابر هپاتیت

هپاتیت نوع A از چه روش‌هایی منتقل می‌شود؟
کد خبر: ۱۱۵۶۶۹۸

هپاتیت نوع A از راه مواد غذایی و آب ناسالم و همچنین رعایت نکردن بهداشت منتقل میشود. ابتلا به هپاتیتA در دوران کودکی اتفاق میافتد و کودک ایمن میشود. این بیماری معمولا بدون علامت و خفیف است و کسی که مبتلا شد ایمن شده و دیگر مبتلا نخواهد شد. اما آنهایی که مبتلا نشدهاند از طریق سفر به مناطق آلوده جهان به هپاتیت A مبتلا میشوند که این نوع هپاتیت مزمن نمیشود.

پیشگیری از هپاتیت نوع A از چه روشهایی ممکن است؟

برای پیشگیری از این بیماری، شستوشوی مرتب دستها با آب و صابون، مصرف نکردن غذاهای مشکوک و رعایت بهداشت فردی توصیه میشود. افرادی که با این بیمار زندگی میکنند هم در معرض خطر هستند، چون مدفوع اینها تا مدتها ویروس را دفع میکند. واکسن آن نیز اخیرا وارد کشورمان شده، ولی توصیه نمیکنیم افراد بهطور منظم واکسن بزنند، فقط آنهایی که به مناطق آلوده سفر میکنند یا کسی که یکی از اعضای خانوادهاش مبتلا شده واکسن را دریافت کنند.

انتقال هپاتیت نوع B از چه روشهایی ممکن است؟

راه انتقال هپاتیت B تماس با خون و فرآوردههای خونی، استفاده از سرنگهای مشترک در معتادان تزریقی و وارد شدن سوزن به دست پرسنل پزشکی -بهداشتی است. انتقال از مادر به جنین، اگر مادر مبتلا باشد و پیشگیری نکند اتفاق میافتد و90درصد در نوزاد، شانس مزمن شدن را دارد.

پس مادر باید در دوران بارداری تحت نظر باشد و اگر بنا به دلایلی چک نشده حداقل در سه ماه آخر بارداری تحت بررسی قرار بگیرد تا به نوزاد در بدو تولد، علاوه بر واکسن، ایمونوگلبولین نیز تزریق شود. راههای دیگر انتقال از راه تماسهای جنسی است که به همسر منتقل میشود و اگر تماسهای جنسی محافظت نشده باشد بیماری منتقل میشود. با استفاده از تیغ مشترک، مسواک مشترک و ریشتراش مشترک، بیماری منتقل میشود. خالکوبی، تاتو و حجامتهای غیربهداشتی نیز باعث انتقال بیماری میشود.

نشانههای هپاتیت B چیست؟

هپاتیت B در کودکان علامت ندارد، اما در افراد بالغ در 50درصد موارد با علایمی چون سرماخوردگی و آنفلوآنزا فرد دچار ضعف، بیحالی، خستگی، بیاشتهایی، تغییر رنگ ادرار و پررنگ شدن ادرار، کمرنگ شدن مدفوع و زرد شدن سفیدی چشم همراه است. کسی که در خانواده، فرد مبتلا به هپاتیت B دارد، یکی از اعضای خانوادهاش سیروز دارد یا کسی که در مراکز بهداشتی کار میکند نیز اعضای خانوادهاش باید واکسن هپاتیت B را دریافت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها