نقدی بر سخنان و وعده‌های اخیر شهردار تهران

وقتی تهران رویایی می‌شود

حالا باید با متکدیان شهر خداحافظی کنیم، آنها بیشتر از یک سال دیگر مهمان خیابان‌های تهران نیستند، تهرانی که قرار است آبیاری فضای سبزش هوشمندانه باشد، اتوبوس‌هایش نوسازی شوند، موتورسیکلت‌ها و تاکسی‌هایش برقی شوند و قدم‌های اساسی برای توسعه مترو در آن برداشته شود! پایتختی که قرار است سبز بماند و دیگر حتی یک باغ هم در آن تغییر کاربری ندهد! بحران دیگر دور سرش نچرخد و درمقابه با سیل و زلزله رویین تن شود، فساد از ساختار مدیریت شهری اش فاصله بگیرد و به شهری پرنشاط برای شهروندان تبدیل شود! این تهران رویایی، تصویری بود که از مجموع سخنان شهردار تهران در اولین نشست خبری‌اش، کنج ذهن خیلی‌ها نقش بست؛ یک تصویر انتزاعی از پایتختی که در حال حاضر مشکلات مختلف دوره‌اش کرده‌اند و با این حال شهردارش با شعار حل این مشکلات به میدان آمده است؛ پایتختی که حالش خوب نیست و از اول شهریور سال گذشته تا همین دیروز، به دو شهردار و یک سرپرست سپرده شده و 11 ماه پرحاشیه و پر تلاطم را از سر گذرانده و شهروندانش امیدوارانه در انتظار نشسته‌اند تا به ساحل آرامش برسند.
کد خبر: ۱۱۵۶۰۸۹

به گزارش جامجم، محمدعلی افشانی شهردار تهران، دیروز درحالی در اولین نشست خبریاش، پشت تریبون قرار گرفت و به سوالات اصحاب رسانه جواب داد که 78 روز از سکونتش درخیابان بهشت میگذشت و با اصلاح قانون منع بهکارگیری بازنشستگان، این سوال برای خیلیها بوجود آمده بود که آیا این قانون شامل آقای شهردار 59 ساله تهران هم میشود یا نه؟! افشانی البته در نشست خبریاش، خیال همه را راحت کرد و گفت این قانون شامل حالش نمیشود و او بهعنوان شهردار تهران پشت تریبون نشسته و به سوالات خبرنگاران پاسخ میدهد.

او البته تاکید کرد که پای اجرای این قانون در شهرداری ایستاده و لیست تمام مدیران بازنشسته شاغل در شهرداری به دستش رسیده است و آنها از امروز دیگر سرکارشان نخواهند بود.

افشانی البته درباره چگونگی ماندگار شدنش توضیحی نداد و این شبهه را در ذهن خیلیها بوجود آورد که ممکن است قانون شامل همه نشود!

یک سال دیگر تهران گدا ندارد!

بخشهایی از سخنان افشانی اما در این نشست خبری، حول آسیبهای اجتماعی میگشت، آسیبهایی که زیر پوست تهران ریشه دواندهاند و چهره شهر را زشت و نازیبا کردهاند. افشانی در مقابل متکدیانی که در شهر پراکندهاند، موضع گرفت و گفت که جمعآوری متکدیان از برنامههای شهرداری است و با برنامهریزیهای صورت گرفته تا سال آینده در شهر تهران گدا و متکدی نخواهیم داشت. افشانی با اعلام اینکه ۷۰ درصد از متکدیان تهران از اتباع خارجی هستند و ۳۰ درصد داخلی که تنها ۱۰ درصد آنها تهرانی هستند، گفت با برنامهریزی درست میتوان تکدیگری را از پایتخت کشور حذف کرد.

ضربالاجلی که او برای متکدیان شهر تهران تعیین کرد، فرصت 365 روزهای است که میتواند خیلیها را چشم انتظار رسیدن مرداد سال آینده نگه دارد تا ببینند تکلیف جمعیتی که طبق آمارهای غیررسمی حدود 11 هزار نفرند، چه میشود و آیا افشانی میتواند تهران را به شهری بدون گدا تبدیل کند؟!

وعدهای که به گفته مجید رضا زاده، کارشناس مسائل اجتماعی عملی نیست. این کارشناس مسائل اجتماعی با اعلام این موضوع به ما میگوید اینکه فردی ادعا کند یک ساله میتواند یکی از آسیبهای اجتماعی را ریشهکن کند، یعنی نسبت به مسائل اجتماعی اشراف ندارد و با یک دید سطحی درباره آسیبهای اجتماعی موجود در جامعه صحبت میکند.

آنطور که او توضیح میدهد: کنترل آسیبی اجتماعی مانند تکدیگری به فرهنگسازی و کار بلند مدت اجتماعی نیاز دارد، بنابراین وقتی شخصی وعده میدهد در مدت یکسال آن را بر طرف میکند نشان میدهد او به مسائل اجتماعی نیز مانند اشیاء و اجسام نگاه میکند. این فقط شهردار پایتخت نیست که چنین اظهار نظرهایی را مطرح میکند چند روز پیش نیز در شورای شهر مطرح شده بود که برای کنترل معتادان متجاهر باید برای آنها لباس برند تهیه کرد.

بنابراین میتوان گفت برخی مدیران شهری نگاه درستی نسبت به آسیبهای اجتماعی ندارند.

این درحالی است که مدیریت شهری اگر بدرستی عمل کند در کاهش و کنترل آسیبهای اجتماعی تاثیرگذاری بسیاری دارد، زیرا برخلاف دولت شهرداریها به شکل مستقیم با شهروندان در تعامل هستند و اگر بتوانند از پتانسیل مراکزی مانند سرای محله بهره ببرند آسیبهای اجتماعی بدرستی مدیریت خواهد شد.

شاد باشید!

شهردار تهران در حالی دیروز از برنامههایش برای افزایش نشاط و شادی در میان مردم حرف زد و تاکید کرد که در دوره مدیریتش باید به گونهای عمل شود که مردم احساس کنند با کمترین هزینه میتوانند نشاط و شادی داشته باشند که کارشناسان شرایط کلانشهری مانند تهران را نگران کننده توصیف میکنند و هشدار میدهند در آینده نزدیک، جمعیت حاشیه نشینان پایتخت بیشتر میشودو اختلاف طبقاتی نیز پررنگ تر از گذشته چهره شهر را زشت میکند.

وحید شقاقیشهری، کارشناس مسائل شهری در این باره به جامجم میگوید: با توجه به فشارهای اقتصادی که در بحث مسکن شاهد آن هستیم، بزودی شاهد سرریز شدن جمعیت از تهران به بافتهای فرسوده و حاشیه تهران خواهیم بود.

آن طور که او میگوید این اتفاق باعث افزایش آسیبهای اجتماعی و تنش بین افراد میشود، چون به شکاف طبقاتی دامن میزند و افراد با فرهنگهای مختلف ناچار به حاشیهنشینی میشوند.

او ادامه میدهد: همچنین در تهران به زودی شاهد معضل جدیدی به عنوان کانکسنشینی و اتاقنشینی خواهیم بود که خطرات آن از سکونتگاههای غیر رسمی کمتر نیست.

آینده فروشی یک شهر

شهرداری با سکان دار جدیدش به دنبال آن است تا با ارائه برنامههای اقتصادی، بدون شهر فروشی یا هر عمل دیگری که باعث از بین رفتن سرمایههای محیط زیستی و شهری شود، شهرداری را به درآمد پایدار برساند. افشانی میگوید در این زمینه با دولت و مجلس بحثهای مفصلی داشته و امیدوار است با تصویب این لایحه سهم شهرداریها افزایش پیدا کند.

سازمانی با این 50هزار میلیارد تومان بدهی بهدنبال آن است تا بتواند از طریق اجاره دادن یا ایجاد فضاهای اقتصادی مانند پاساژهای اطراف دریاچه چیتگر، به درآمدی پایدار برسد. شقاقی در این باره میگوید: شهرداری دارد خودش را گول میزند، در واقع آنها بهدنبال آن هستند تا از طریق فروش اوراق بدهی به درآمد برسند که این یک نوع آیندهفروشی است. بهطور واضحتر اینکه شهرداری آیندهفروشی را با شهر و تراکمفروشی جابهجا
میکند.

او ادامه میدهد: با توجه به درک نادرست برخی مدیران شهری و اطلاعات نادرستی که در اختیار دارند باید گفت به قول معروف شهرداری اگر بتواند اوضاع موجود را حفظ کند هنر کرده است!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها