گفت و گو با دکتر محمد روحانی، متخصص مغز واعصاب

زندگی، بدون لرزش پارکینسون

چرا برخی سالمندان به پارکینسون مبتلا می‌شوند؟
کد خبر: ۱۱۵۶۰۵۳

پارکینسون ازدسته بیماریهای تحلیل برنده سیستم عصبی است که علتش، تخریب سلولهای دوپامین است. علت بیماری مشخص نیست، اما عواملی مانند سموم، اکسیدانها و ژنتیک در ابتلا موثر است.

تماس با آفتکشها و سموم شیمیایی کشاورزی از عوامل خطر بیماری است. مسمومیت با منگنز در کسانی که به علت شغلی با این فلز تماس دارند، احتمال بیماری را افزایش میدهد. در این بیماران یبوست شایع است که به علت تحرک کم رودهها و این افراد است.

آیا پیشگیری از بیماری پارکینسون ممکن است؟ از چه روشهایی؟

اگر زندگی سالمتر، ورزش و فعالیت بدنی منظم داشته باشیم خطر بیماری پارکینسون کاهش مییابد و سیر بیماری نیز کندتر میشود. داروهای مورد استفاده در این بیماری سیر بیماری را کند نمیکند، اما ورزش ممکن است موثر باشد. فعالیت مفید باید فعالیت فیزیکی هوازی باشد. فعالیت بسته به سن بیمار شامل پیادهروی، استفاده از تردمیل، ورزش یوگا و تایچی میشود. استفاده از میوه و سبزیجات حاوی فیبر، سیر بیماری را کند میکند و در این افراد باید از یبوست جلوگیری شود، به این ترتیب، جذب داروها بالا میرود.

آیا مبتلایان به پارکینسون نباید پروتئین مصرف کنند؟

این یک باور غلط این است که این افراد نباید پروتئین مصرف کنند، اما تجویز داروی لوودوپا برای این افراد ایجاب میکند برای جذب رودهای دارو، پروتئین کمتری در روده وجود داشته باشد، اما این قضیه به معنی مصرف نکردن پروتئین نیست. رژیم حاوی پروتئین باید یک ساعت قبل و دو ساعت بعد از مصرف دارو باشد.

آیا کم خوابی میتواند عامل بیماری پارکینسون باشد؟

یکی از مشکلات بیماری پارکینسون، اختلالات خواب است. کمخوابی باعث پارکینسون نمیشود، اما بیشتر این افراد مشکل خواب دارند. کمخوابی باعث کاهش کیفیت زندگی این افراد میشود. خواب این افراد را باید به حالت طبیعی نزدیک کنیم، چون حرکات این بیماران در خواب نیز کند میشود و غلت نمیزنند، چند بار از خواب بیدار میشوند و خواب منقطعی دارند.

آیا فوتبالیستها و بوکسورها به پارکینسون مبتلا میشوند؟

خیر. یک بوکسور معروف به این بیماری مبتلا شد و همه تصور کردند مشت زدن به سر موجب پارکینسون میشود، اما این قضیه ثابت نشده است. ضربههای مکرر به سر موجب پارکینسون نمیشود گرچه مشکلات دیگری ایجاد میکند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها