برجسته‌ترین بازیگران آثار طنز در 4 دهه گذشته

چهره‌های خنـدان تلویزیون

کمدی‌های تلویزیونی پس از فیلمنامه بسیار متکی بر عنصری به نام بازیگر هستند، چرا که بازیگر می‌تواند شوخی‌های نوشته شده روی کاغذ را جان بخشیده و مخاطبان را بخنداند. لابه‌لای بیش از60 مجموعه کمدی اشاره شده به نام‌های زیادی برمی‌خوریم که در این‌گونه خاص به درجه‌ای از اعتبار رسیده‌اند که با دیدن نامشان بر پیشانی گروه بازیگران یک کار به تماشایش بنشینند
کد خبر: ۱۱۵۵۵۵۶

مهران مدیری: وی جزو آن دسته بازیگرانی است که به اصطلاح دوربین دوستشان دارد و با کمترین حرکت ممکن جلوی دوربین میتوانند موقعیت کمیک خلق کنند. از جنگهای 90 قسمتی تلویزیونی گرفته تا کارهای شاخصتری همچون: پاورچین و شبهای برره، مدیری همچنان ستاره جلوی دوربین خود است که برای مردم رنگی از تکرار نگرفته است.

اکبری عبدی: از بزرگترین هنرپیشه های حوزه طنز تلویزیونی است که چند دهه با موفقیت در مجموعه ای از آثار طنز حضور داشته است. او یکی از شناسنامه های هنر طنز تلویزیونی است.

رضا عطاران: سوپراستار امروز سینمای ایران که یک تنه بخش مهمی از گیشه آن را به خود اختصاص داده است، از تلویزیون به سینما آمده است. عطاران از آن دسته هنرمندان چندوجهی است که میتواند در رشتههای مختلف سینما درخشان ظاهر شود، اما بهعنوان بازیگر کمدی یکی از بهترینهاست که زمانبندی در اجرای شوخی را کاملا میشناسد و در عین حال فاصله میان خود و مخاطب را براحتی از میان برداشته و صمیمیت عجیبی بهوجود میآورد.

مهران غفوریان: یکی دیگر از بازیگران کمدی در قاب کوچک که از جنگ تلویزیونی 39 کارش را آغاز کرده و خیلی زودتر از آنچه تصور میشد روی صندلی کارگردان نشست. غفوریان بخوبی از فیزیک و میمیک چهرهاش در خلق شخصیتهای کمیک بهره گرفته و اغراقهایش هم به اصطلاح توی ذوق نمیزند.

حمید لولایی: نمونهای درخشان از استعداد کمدی که خیلی دیر و با ساعت خوش کشف شد و به مرور خود را به جایگاه امروزیاش رساند. مجموع نقشهای او در سریالهای رضا عطاران، لولایی را از قید کلیشههای یاد شده تا حدودی رها کرد و به یک وضعیت مناسب رساند.

سیامک انصاری: کشف مهران مدیری در گونه کمدی که برخلاف بسیاری از بازیگران همنسل خود، آنچنان که باید در اجرای شوخیها موفق نیست بلکه برعکس روی واکنشها (ریاکشنها) عالی عمل میکند. در حقیقت شوخیها روی او رخ میدهد و انصاری به آنها واکنشهای فوقالعادهای نشان میدهد که اوج آن را در بخشهای مختلفی از بازی او در شبهای برره شاهد بودهایم.

جواد رضویان: یکی دیگر از کمدینهایی که بهترین نقشآفرینیهایش را در تلویزیون انجام داده و در گوشهای از خاطر مخاطبان خود حک شده است. رضویان در کارهای مدیری بازیهای درخشانی انجام داده که از جمله میتوان به «در حاشیه»های 1 و 2 و جایزه بزرگ اشاره کرد.

فتحعلی اویسی: یکی از عجیبترین اتفاقهای رخ داده در حوزه بازیگری طنز، ورود فتحعلی اویسی با وجود ایفای نقشهای خشن و منفی در سینماست. ورودی بسیار موفق و تاثیرگذار در سریالهای شهرقشنگ، بدون شرح، باغچه مینو و... که در تمامی آنها یک تیپ را بازی میکرد؛ تیپ مرد میانسال پرحرفی که اطلاعات چندانی از حرفه خود نداشته، اما این بیاطلاعی را با پرحرفی و شلوغکاری میپوشاند.

مریم امیرجلالی: بندرت در آثار طنز با بازیگران زن در نقشهای اصلی مواجه میشویم که امیرجلالی در این مورد یک استثناست. او تیپ یک زن عامی از طبقه زیر سطح متوسط را با چنان ظرافتی اجرا میکند که مخاطب آن را با وجود خصوصیات کاملا تیپیکش میپذیرد.

محسن تنابنده: ستون و مرکز ثقل سری پایتخت که به شکل خیرهکنندهای در ادای دیالوگهای پینگپنگی مهارت داشته و شناخت تمامعیاری هم از کمدی موقعیت دارد. همچنین باید به زمانبندی دقیق وی در اجرای شوخیها اشاره کرد که بندرت با این درجه از کیفیت در میان کمدینهای تلویزیونی کشورمان به چشم میخورد.

سایر بازیگران: در این بخش باید یاد کنیم از همه بازیگرانی که در گونه کمدی ایفای نقش کرده و برای مخاطبان تلویزیونی لحظات شادی را رقم زدهاند: بهنوش بختیاری، رامبد جوان، رضا شفیعیجم، سیروس گرجستانی، علی صادقی، مهران رجبی، ریما رامینفر، امیر جعفری، سعید آقاخانی، سروش صحت، علیرضا خمسه، احمد مهرانفر، حسن معجونی، نصرا... رادش، محمدرضا هدایتی، هادی کاظمی، بهنام تشکر، هومن برقنورد، جواد عزتی، احمد پورمخبر، شهره لرستانی، رویا میرعلمی، آتنه فقیهنصیری، محمد نادری، مجید صالحی، فردوس کاویانی، مهرانه مهینترابی، خسرو شکیبایی، رضا فیضنوروزی، رسول نجفیان، حمید جبلی، امیرحسین صدیق، پری امیرحمزه، محمدرضا شریفینیا، حامد کمیلی، رضا رویگری، یوسف صیادی، محمد کاسبی، سیما تیرانداز، گوهر خیراندیش، غلامحسین لطفی، مرحومه پروین سلیمانی، مرحوم محمد ورشوچی، مرحوم اسماعیل داورفر، امین حیایی، مرحوم حسین پناهی، رضا بابک، محمد فیلی، هوتن شکیبا، رامین ناصرنصیر، رضا داوودنژاد، هدایت هاشمی، مهران احمدی، مریم سعادت، بیژن بنفشهخواه، لاله صبوری، مرحوم منوچهر نوذری، محمود بهرامی، مرحوم مرتضی احمدی و مرجانه گلچین.

محمد جلیلوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها