یادداشت مهمان

فصل داغ تلویزیون

در سال‌هایی که مسئولیت سازمان ملی جوانان را داشتم تلاش می‌کردم به‌عنوان وکیل مدافع جوانان از جایگاه معاون رئیس جمهور دغدغه‌ها و نیازهای جوانان را از دستگاه‌های عضو شورای عالی امور جوانان مطالبه‌ کنم.سازمان البته بیشتر هماهنگ کننده وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها بود و کمتر قدرت اجرایی داشت. بودجه در اختیار سازمان هایی بود که در قانون تکالیفی در حوزه جوانان را عهده دار بودند.
کد خبر: ۱۱۵۵۲۷۲

اوج کارما در سازمان و همه دستگاهها فصل تابستان بود.جلساتی مداوم که با حضور نمایندگان 26 دستگاه دولتی و عمومی برگزار میکردیم تا برای غنیسازی اوقات فراغت برنامهریزی کنیم؛ جلساتی که در نهایت به تهیه لیستی از برنامههای پیشنهادی برای این سه ماه ختم میشد. جدا از جذاب بودن یا نبودن این برنامهها و عملیاتی شدن تمام یا بخشی از آنها در نهایت گزارشی از بودجههای هزینه شده در پایان هر فصل اعلام میشد که بیانگر عملکرد هر دستگاه بود، اما میزان رضایتمندی جوانان در آن سهم چندانی نداشت.

از خیابان سایه به خیابان جام جم آمدم و با حضور در معاونت سیمای جمهوری اسلامی تابستانهای متفاوتی را تجربه کردم. قدرت تاثیرگذاری بهحدی بود که هر برنامه که روی آنتن میرفت میلیونها مخاطب را با خود همراه کرده و اگر هم چنگی به دل نمیزد، بازخوردهایش تکلیف ادامه برنامه را روشن میکرد. به باور جامعه شناسان و اندیشمندان، یک سوم اوقات بیداری هر فرد در مصاحبت با رسانههای جمعی سپری میشود و میان انبوه رسانههای مکتوب، مجازی، دیداری و شنیداری، همچنان تلویزیون بالاترین سهم را دارد. سهمی که به وظیفه ذاتیاش در سه بعد آموزش، اطلاع رسانی و سرگرمی بازمیگردد.

از آنجا که تابستان، طولانیترین زمان اوقات فراغت نزدیک به 40 میلیون نفرجمعیت کشورمان اعم از کودکان، نوجوانان و جوانان به شمار میرود، پس بهترین فرصت برای انجام وظایف ذاتی تلویزیون در فرهنگسازی و ایجاد نشاط، خلاقیت، نوآوری، بازسازی قوای انسانی و آموزش این قشر بزرگ خواهد بود.

به جرات میتوان گفت رسانه ملی با داشتن یک چندم بودجهای که تمامی سازمانهایی که با هدف غنیسازی اوقات فراغت در اختیار دارند در تحقق این مهم پیشگام و سرآمد همه دستگاهها و سازمانهاست.

امسال جام جهانی فوتبال این امکان را برای رسانه فراهم کرد تا تلویزیون تابستان خود را با بزرگترین و جذابترین رویداد جهان آغاز کند، فرصتی که حدود 50 میلیون بیننده را پای تلویزیون کشاند و رضایتمندی 2/84 درصدی بینندگان از سه برنامه «2018»،«فصل داغ فوتبال» و«جام رویایی» بر تلاش برنامه سازان صحه گذاشت. در یک ماه اخیر هر روز که پا به ساختمان 13 طبقه میگذاشتم با همکاران پر تلاشی مواجه میشدم که پرشور و انرژی در حال تردد در راهروهای بتونی ساختمان تولید بودند و خود را به بزرگترین استودیوی سیما میرساندند. جوانانی پرشور و خلاقی که تب فوتبال از یک طرف و هدفشان برای سرگرمی و نشاط مردم از طرف دیگر انگیزه شان را دوچندان کرده بود. نشاط، همدلی و حمایت همه جانبه مردم سراسر کشوردر پایان بازیهای ملی نشان داد خرید حق پخش این بازیها یکی از سرمایهگذاریهای موفق رسانه بوده و هست. سرمایهگذاریای که در شرایط کنونی ایران با توجه به مشکلات اقتصادی و تحریمها، کاری دشوار و نیازمند تدابیر ویژهای بود.

با پایان جام جهانی و تلاش یکماهه همکارانمان در تمامی بخشها اما برنامهریزیها برای جام ملتهای آسیا نیز در جریان است تا علاقهمندان به فوتبال همچنان همراه با رسانه، این رویداد ورزشی را دنبال کنند.

بخش مهمی از کارکرد رسانه در موضوعات سرگرمی و تفریحی خلاصه میشود و مردم در بسیاری از مواقع بیش از آنکه تقاضای تنوع در برنامههای علمی و اجتماعی داشته باشند نیازمند تنوع و افزایش برنامههای تفریحی همچون مسابقه، فیلم، سریال، جنگ و... هستند. راهاندازی شبکههای نهال، کودک، پویا و امید به رسانه ملی این امکان را داده است تا علاوه بر تربیت نسلهای آینده، آنها را با مسئولیتهای شخصی و اجتماعی خود آشنا و سرگرمشان کنند. علاوه بر شبکههای یاد شده، راهاندازی شبکههای دیگر با ماموریت ورزش، سرگرمی، فیلم و سریال نیز برای معاونت سیما این امکان را فراهم کرد تا به دیگر اقشار توجه کند. فیلم و سریال را میتوان جذابترین قالب تلویزیون دانست به طوری که در سراسر دنیا بهترین ساعات شبانهروز برای پخش مجموعههای نمایشی یا فیلمهای سینمایی اختصاص داده میشود. سریالهایی که هم اکنون روی آنتن است از جمله پدر و بهترین نقش زندگی و دیگر تولیدات پیشبینی شده برای روزهای آینده نظیر شب عید،پاهای بی قرار و همچنین جشنوارههای مستند و طرح قرآنی 1452 برای این فصل تلاش دارد مردم و خانوادهها را در شبهای تابستان کنار هم بنشاند و اوقات خوشی را پیشکش مخاطبان کند. گریز یا انحراف توجه از مشکلات روزمره، آسودن، کسب لذت درونی فرهنگی و زیبایی شناختی، پرکردن اوقات فراغت و تخلیه عواطف همه در جهت برآوردن نیاز به تفریح است. بدیهی است تلاش شبانهروزی همکاران و مدیران سیما برای ایجاد رضایت مخاطبان و فرهنگسازی سبک زندگی اسلامی- ایرانی ستودنی است.

مرتضی میرباقری

معاون سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها