اعتقادش را با آرزوهایش گره زد و امیدش را به ضریح حرم. حالا هم شهرت دارد و هم ثروت اما این موقعیت هرگز او را از معنوی ترین فضای زندگی اش دور نکرد.
کد خبر: ۱۱۵۴۹۶۶
خداداد عزیزی: قبل از بازی با استرالیا به امام رضا توسل کردم / عنایتی: پای ثابت زیارتم

به گزارش جام جم آنلاین ، این داستان کوتاه چند خطی در حقیقت واقعیت زندگی چند ورزشکار مشهور است. پسرکی و یا جوانکی که در بارگاه ملکوتی امام هشتم آرزوی خود را خالصانه با پیشوایش در میان گذاشت تا این واسطه معصوم بانی برآورده شدن یک رویا باشد.

حالا آن پسرک و یا آن جوانک پس از پشت سرگذاشتن آن سال ها هنوز هم خود خادم جایی می داند که نخستین بار آرامش و امید و آرزوهایش را پیدا کرد....

***

روایت ها برای خادمی امام رضا علیه السلام در حرم زیاد است. خادمان یکی دو تا نیستند. تعدادی از این خادمان مشهور و موفق اما بعد از مدتی از خادمی انصراف می دهند. چرا؟ اگر این سوال را از همه آنها بپرسید به یک جواب مشترک می رسید: «حضور ما در حرم به عنوان خادم بسیار جلب توجه می کرد بنابراین ترجیح دادیم که دیگر خادم نباشیم تا توجه زائر به ما باعث بی احترامی به ساحت مقدس حرم نشود.» اما هنوزهم دلشان با حرم است. هر چند وقت یکبار به عنوان خادم به حرم می روند تا دلشان آرام بگیرد.

***

خداداد عزیزی هنوز در مشهد ساکن است. نه علاقه به زندگی در محله های شمال نشین تهران بود و نه علاقه ای به گرفتن اقامت کشورهای دیگر. زمانی که آمریکا بازی می کرد گفت که تحمل زندگی در غربت را ندارد. حالا در مشهد است هر چند برای کارهای تجاری‌اش زیاد مسافرت می کند. خداداد یکی از اولین ورزشکاران مشهوری بود که خادم حرم امام رضا علیه السلام شد. خادمی او تا اوایل دهه هشتاد به صورت ثابت ادامه داشت اما بعد از آن کم کم فعالیت های خود را در این زمینه کم کرد. دلیلش همان چیزی بود که گفتیم. تاکید کرد که هر بار به حرم می رود نگاه ها به سمت او برمی گردد. هم آرامش خودش به هم می ریزد هم احساس می کند که به ساحت مقدس حرم بی احترامی می شود. بنابراین کم کم فعالیت هایش را کم کرد.

خداداد عزیزی در گفت و گو با جام جم آنلاین تاکید کرد: «این موضوعی نیست که دوست داشته باشم درباره آن صحبت کنم. بالاخره یک چیز دلی است. من در کودکی در اطراف حرم دستفروشی می کردم و همیشه ارادت به این امام معصوم داشته ام.»

وی که کاپ بهترین بازیکن آسیا را که در سال 96 دریافت به موزه قدس رضوی تقدیم کرد افزود: «درباره این موضوع هم نمی خواهم صحبت کنم. آن کاری که کردم وظیفه‌ام بود.»

خداداد خاطره ای را هم می گوید که قبلا هم گفته بود. او چنین گفت: «پیش از دیدار ایران و استرالیا از پدرم خواستم به حرم برود و برایم دعا کند. آن صعود تاریخی به جام جهانی فرانسه نتیجه همین دعاها بود. اصلا باید بگویم دعای خیر و ارادت به امام رضا علیه السلام باعث شهرت و موفقیت من شد.»

***

رضا عنایتی را هم که دیگر همه می شناسیم، آقای گل سه باره لیگ برتر فوتبال ایران، مردی که در 41 سالگی سال گذشته از فوتبال خداحافظی کرد. رضای آقای گل نیز برخاسته از فرهنگ مذهبی مشهد است. او نیز ارادت بسیار ویژه ای به امام رضا علیه السلام دارد و راز موفقیت فوتبالی خود را فقط در حریم مقدس بارگاه ملکوتی امام هشتم جستجو می کند. عنایتی نیز خادم بارگاه است. او می گوید: در کلام نمی توانم خیلی زیاد درباره آن توضیح بدهم. کسانی که تا به حال به حرم نرفته اند نمی توانند به راحتی کلام افرادی مانند من را درک کنند. حرم و امامم همیشه به من احساس سبکی خاص و آرامش قلبی می دهند. من همیشه گفته ام و باز هم می گویم. محال است که شما به حرم امام رضا علیه السلام بروید ، حاجتی بخواهید و آن حاجت روا نشود. من همیشه حاجت هایم را گرفتم و معجزات مختلفی را به چشم دیده ام. خوش شانسی من است که اصالتا مشهدی هستم و همیشه پای ثابت زیارت در حرم مطهر بوده ام. آرامش همیشگی ام را مدیون پیشوای هشتم هستم.

***

حسین رضازاده قهرمان اسبق المپیک نیز یکی دیگر از خادمان حرم امام رضاعلیه السلام است. او نیز پس از نخستین قهرمانی در المپیک (سال 2000 استرالیا) به خواسته خود برای خادمی حرم امام معصوم رسید.

***

علیرضا دبیر و عباس جدیدی هم شاید دیگر ارتباط خوبی با هم نداشته باشند اما نکته مشترک این دو این است که هر دو هنوز هم خادم حرم هستند. در واقع حتی مشغله های متعدد باعث نشد تا دبیر و جدیدی از خادمی بگذرند.

***

برادران خادم (رسول وامیر) نیز جز خادمان امام رضا علیه السلام هستند. این دو از دهه هفتاد چنین مسئولیتی را بر عهده گرفته اند. علیرضا حیدری را هم باید جز خادمان ورزشی بارگاه پیشوای هشتم محسوب کرد.

***

از دیگر چهره های فوتبالی مشهور که خادم امام رضا محسوب می شوند باید به مهدی رحمتی و البته حمید استیلی هم اشاره کرد. مهدی رحمتی فردی بسیار مذهبی است و در کل ارادت بسیار ویژه ای به حرم امام معصومین دارد. او هر سال به کربلا می رود و پای ثابت پروازهای تهران و مشهد هم محسوب می شود. او نیز خادم حرم امام رضاست اما تا به حال کسی او را با لباس خادمی ندیده است. او سعی می کند ناشناس به حرم برود.

زننده گل قرن یعنی حمید استیلی هم چند سالی می شود خادمی حرم امام رضا علیه السلام را بر عهده دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها