در سبد کتاب امروز جام‌جم بخوانید

از قدیس‌ها تا استیون هاوکینگ

اگر علاقه‌مند به خواندن رمان‌های اسپانیایی هستید، اگر دوست دارید داستانی که می‌خوانید بن‌مایه‌ای اسطوره‌ای و مذهبی داشته باشد، اگر برایتان مهم است مترجم چنین اثری هم، آدمی استخوان‌خردکرده در این مباحث محسوب شود؛ کتابی عالی امروز می‌خواهیم به شما معرفی کنیم: قدیس مانوئل» اثر معروف میگل دِاونامونو که با ترجمه بهاءالدین خرمشاهی در انتشارات رامند منتشر شده است.
کد خبر: ۱۱۵۳۳۳۰

ماجرای این داستان درباره کشیشی است که در منطقهای دورافتاده و دستنخورده، کشیشی میکند و مردم بسیار او را دوست میدارند و به موعظههایش گوش فرامیدهند. در این شهر جوانی هست که از این منطقه برای تحصیل به پایتخت رفته و پس از اتمام تحصیلاتش بازگشته است، اما چه بازگشتنی که گویا تحصیل در شهر مدرن، ناآرام و پرتلاطم پایتخت، دین و ایمانش را پاک از بین برده است و او را تبدیل به یک روشنفکرِ خداناباور تمامعیار کرده است و اکنون که بازگشته از یکسو مادر و خواهرش دائم از فضایل کشیش جدید منطقهشان میگویند و از سوی دیگر او مدام از فروریختن متافیزیک و بیمعنیبودن گزارههای دینی سخن میگوید! مادر و خواهرش شاید از سخنان او چیز زیادی نفهمند، اما اینقدر هست که میدانند سخنانش کافرکیشانه است و ایمانسوز و از همین رو برایش نگرانند و میکوشند به هر ترتیبی شده او را به محضر کشیش مانوئل ببرند تا با دم عیسویاش هدایتش کند و از ضلالت بازگرداند. این دیدار حاصل میشود و پس از این دیدار گویی معجزهای در این جوان رخ میدهد، چرا که جوان تحصیلکرده روشنفکر داستان ما، دیگر سخنان کافرکیشانه سابق خود را بر زبان نمیآورد و بالاتر از آن؛ در بهجاآوردن فرایض مومنانه نیز از دیگران پیشی میگیرد و این، ایمان مردم را به کشیش مانوئل (که حال دیگر قدیس خطابش میکنند) بیشتر و بیشتر میکند. شاید فکر کنید همه داستان را برایتان تعریف کردهایم و چیزی نمانده که از کتاب ندانید. اگر اینطور فکر میکنید باید به شما بگوییم سخت در اشتباهید. ترجمه فارسی این کتاب که با قیمت 9000 تومان در نشر رامند منتشر شده، بخش دومی هم دارد که مهدی چهلتنی آن را نوشته؛ این متن، حکایتهایی است از زندگی و رفتار نیکمردان خاموش و ذکر جمیلی است از سیرت اخلاق زندهدلانی که در خاموشی و گمنامی زیستهاند و همچنان نیز میزیند.

راستی، حالا که درباره قدیس مانوئل گفتیم درباره دو کتاب دیگر هم خبری بدهیم و زحمت را کم کنیم. نخست اینکه اگر به قدیسها و مقدسها در ادبیات داستانی علاقه دارید، یک مجموعه داستان کوتاه فارسی هم منتشر شده با عنوان «سومین قدیس» از رضا کوشالشاهی. کتاب را انتشارات آفتابکاران با ده هزار تومان روانه بازار کرده. کتاب دوم هم، از همان ناشری است که کتاب قدیس مانوئل را درآورده. اسم کتاب هست «بیپروایی در قلمروی فیزیک و فلسفه». کتاب در واقع نگاهی است به «طرح بزرگ» اثر استیون هاوکینگ. چهلتنی که موخره کتاب قدیس مانوئل را نوشته بود، نویسنده این کتاب درباره هاوکینگ است؛ کتابی که در آن به این پرسش پاسخ داده شده: آیا جهان به خدا نیاز ندارد؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها