رقابت علیرضا فغانی، بیورن کویپرس، ساندرو ریچی یا مایک گایگر برای قضاوت فینال جام‌جهانی

سوت طلایی تقدیــم‌می‌شود به...

سه قضاوت خوب و کم نقص از علیرضا فغانی و کمک‌هایش، رضا سخندان و محمدرضا منصوری، حالا همه ما را به حضور این تیم موفق ایرانی در فینال جام جهانی 2018 امیدوار کرده است؛ انتظاری که البته بالاست، اما چه کنیم که دل توی دلمان نیست برای بالیدن به این اتفاق تاریخی.
کد خبر: ۱۱۵۲۸۵۳

فغانی و تیمش در طول جام جهانی آنقدر خوب بودند که تحسین داوران بزرگ دنیا را هم برانگیختهاند. همین دو شب پیش بود که «اورس مایر» داور سرشناش سوئیسی و کارشناس داوری شبکه ZDF، بصراحت عنوان کرد در جام جهانی 2018 هیچ تیم داوری به اندازه علیرضا فغانی و دستیارانش شایستگی قضاوت در فینال را ندارد. مایر تعارف نکرد. او داوری است که در دو جام جهانی 1998 و 2002 قضاوت کرده و یکی از داوران تاثیرگذار در رقابتهای یورو 2000 و 2004 بوده است. کسی که فینال رئال مادرید و بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان اروپا را سوت زده، حالا با گذشت 14 سال از پایان دوران حرفهای قضاوتشهایش میگوید یکی از طرفداران پروپاقرص قضاوتهای علیرضا فغانی است.

فغانی و تیمش در جام جهانی 2018 تاکنون 3 قضاوت داشتهاند و هر 3 هم برای تیمهای بزرگ و مدعی جام بوده است؛ آلمان ـ مکزیک، برزیل ـ صربستان و فرانسه ـ آرژانتین. دوندگی بالای فغانی، سرعت بالای او در استارتها و سوتهای درست و بینقص، از جمله امتیازاتی است که شانس داور 40 ساله کشورمان را برای قضاوت در دو بازی پایانی جام افزایش میدهد. به همه اینها باید بی نیاز بودن فغانی و دستیارانش به تکنولوژی VAR را هم اضافه کرد.

با این همه فغانی برای قضاوت فینال جام جهانی تنها نیست. خودش میگوید: «دوازده، سیزده تیم داوری که اینجا هستند برای قضاوت بازی فینال شانس دارند و اینطور نیست چون ما نیمهنهایی نیستیم حتما یا فینال یا ردهبندی را قضاوت میکنیم. تمام سیزده تیم داوری برای قضاوت فینال و رده بندی شانس دارند و بقیه ش با خداست. ما کارمان را انجام دادیم، اگر به ما قضاوتی داده شد آماده میشویم اما اگر نشد کارمان را انجام دادیم. تا هر زمان که بخواهند اینجا هستیم و بعد هم برمی گردیم ایران اما موضوع مهم این است که خداراشکر همه چیز تا الان خوب بوده است.»

اما شانسهای قضاوت در فینال جام جهانی کدامها هستند؟

سوای علیرضا فغانی که در کارنامهاش قضاوت در فینال جام باشگاههای جهان 2015 (بارسلونا ـ ریورپلاته)، سه قضاوت در المپیک 2016 ریودوژانیرو از جمله قضاوت بازی فینال (آلمان ـ برزیل) و دو قضاوت در جام کنفدراسیونهای 2017 دیده میشود، این داوران هم نامزد قضاوت در فینال
جام جهانی هستند:

بیورن کویپرس: (هلند): این داور 45 ساله، در دو جام جهانی 2014 و 2018، هفت بازی را قضاوت کرده است. جام جهانی 2018 آخرین تورنمنت کویپرس است. او که از سال 2006 وارد لیست الیت داوران فیفا شده است، قضاوتهای مهمی چون سوپرکاپ اروپا 2011 (بارسلونا ـ پورتو)، فینال لیگ اروپا 2013 (چلسی ـ بنفیکا)، فینال جام کنفدراسیونهای 2013 (برزیل ـ اسپانیا)، فینال لیگ قهرمانان اروپا 2014 (رئال مادرید ـ اتلتیکومادرید). کویپرس در جام جهانی 2018 تاکنون قضاوت چهار مسابقه اروگوئه ـ مصر، برزیل ـ کاستاریکا، اسپانیا ـ روسیه و انگلیس ـ سوئد را برعهده داشته است.
در تورنمنتی که هلند از غایبان بزرگ آن به حساب میآمد، کویپرس تا اینجای رقابت ها، به تنهایی جای خالی تیم ملی کشورش را پر کرده است.

ساندرو ریچی (برزیل): به اندازه کویپرس سرشناس نیست، اما در جام جهانی 2018 که هیچ تیمی از آمریکای لاتین نتوانسته به نیمه نهایی صعود کند، حضور این داور برزیلی در فینال، میتواند مرهمی باشد بر آلام برزیلی ها. ریچی سال 2011 به فهرست داوران الیت فیفا وارد شد و سه سال بعد بهعنوان یکی از داوران جام جهانی 2014 انتخاب شد. او در بازی فرانسه و هندوراس، اولین داوری لقب گرفت که از تکنولوژی خط دروازه استفاده کرد. ریچی در آن جام بازی آلمان و الجزایر را هم قضاوت کرد اما بدشانس بود که با صعود برزیل به نیمه نهایی، نتوانست در مراحل پایانی سوت بزند. فرانسه ـ دانمارک، کرواسی ـ نیجریه و روسیه ـ کرواسی سه قضاوت این داور 43 ساله برزیلی در جام جهانی 2018 بودهاند.

مایک گایگر (آمریکا): مایک گایگر، داور 43 ساله آمریکایی 10 سال است که در لیست داوران الیت فیفا حضور دارد و همچون ساندرو ریچی و بیورن کویپرس آخرین جام جهانی عمرش را به عنوان داور تجربه میکند. فقط 13 سال داشت که وارد کلاسهای داوری شد و از 29 سالگی هم به عنوان داور در لیگ فوتبال آمریکا MLS قضاوت کرد. او نخستین داور آمریکایی لقب گرفت که در فینال یکی از تورنمنتهای فیفا را سوت زد؛ فینال جام جهانی جوانان 2011 میان برزیل و پرتغال. بهترین داور آمریکا در سالهای 2011 و 2014، در جام جهانی برزیل هم حضور داشت و سه بازی را قضاوت کرد. او در این جام جهانی نیز تاکنون سه بار مسابقههای پرتغال ـ مراکش، آلمان ـ کرهجنوبی و انگلیس ـ کلمبیا را سوت زده است.

سوای این چهار گزینه (فغانی، کویپرس، ریچی و گایگر)، تیم داوری جیانلوکا روکی از ایتالیا و نستور پیتانا از آرژانتین هم از جمله تیمهای سرشناسی هستند که هنوز در روسیه حضور دارند، منتها دلایلی هست که شانس آنها را برای قضاوت در فینال کاهش میدهد. در مورد روکی باید گفت فینال جام جهانی 2014 را هم یک داور ایتالیایی قضاوت کرد و بعید است کولینای ایتالیایی (رئیس کمیته داوران فیفا) بتواند یک داور ایتالیایی را به عنوان داور فینال جام جهانی 2018 انتخاب کند. نستور پیتانای آرژانتینی هم دیدار افتتاحیه جام جهانی را سوت زده و تاکنون سابقه نداشته که یک داور، هم افتتاحیه را سوت بزند و هم فینال را.

امروز و فردا با معرفی داوران رده بندی و فینال، از میان این نفراتی که در بالا از آنها اسم برده شد تکلیف مشخص میشود که آیا فغانی میتواند نخستین داوران آسیایی فینال جام جهانی باشد؟ بیصبرانه منتظریم.

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها