سیاست‌های ضد مهاجرتی ترامپ مورد نقد قرار می‌گیرد

فیلم‌بازی‌کردن برای مهاجران

هنرمندان آمریکایی و غیرآمریکایی مقیم هالیوود، صدای اعتراض خود را علیه سیاست‌های ضد مهاجرتی دونالد ترامپ بلند کرده‌اند. آنها از یک سو در تظاهرات مختلف مخالفت خود را با این سیاست غیرانسانی اعلام می‌کنند و از سوی دیگر، قصد دارند با تولید فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی به افشای این اقدامات ارتجاعی بپردازند. با آن‌که مدت زمان کوتاهی از اعلام سیاست ضدمهاجرتی ترامپ نمی‌گذرد، اما حداقل دو مجموعه تلویزیونی در رابطه با مهاجران مقیم آمریکا وارد مرحله تولید می‌شود. شبکه جنجالی نتفلیکس به دنبال امضای قرارداد همکاری با شرکت فیلمسازی سلما هایک (ونتاناروسا پروداکشنز)، درام خانوادگی «مونارکا» را جلوی دوربین می‌برد. بازیگر مکزیکی‌تبار سینما در گفت‌وگو با ورایتی می‌گوید: «افتخار می‌کنم که مکزیکی‌ها را به عنوان ملتی غنی و قدرتمند نشان می‌دهیم، که مردمی با فرهنگ، همراه، پیچیده و پرجنب و خروش هستند.»
کد خبر: ۱۱۵۲۳۷۳

خالق مجموعه دیهگو گوتیه رز است. این هنرمند مکزیکی با بسیاری از تولیدات مطرح هالیوودی همکاری کرده است. فیلمنامه مونارکا را فرناندو راوزار مینویسد و داستانش چند نسل مختلف را در کنار هم قرار میدهد. خط اصلی داستان این درام خانوادگی، دنیای ثروتمندان و میلیاردرهای مکزیکی را به تصویر میکشد. ایرنه آزوئلا و خوان مانوئل برنال دو بازیگر اصلی مجموعه هستند. هایک به این نکته اشاره میکند که در اصل قرار بود مونارکا در سال 2015 وارد مرحله تولید شود. تهیهکنندهاش هم شبکه آ بی سی بود. اما در آن زمان، استقبال زیادی از تولید مجموعه نشد. به باور مدیران آ بی سی، تماشاگران تلویزیونی استقبال چندانی از مجموعهای با محوریت کاراکترهای اسپانیایی زبان نخواهند کرد.

اما حالا که دفاع از مهاجران و اقلیتهای قومی در آمریکا به صورت یک موضوع مهم درآمده است، مجموعهای درباره اقلیتهای قومی هم مورد توجه برنامهسازان و تماشاگران قرار گرفته است.

نکته جالب در داستان مجموعه، نگاه ضد اشرافی و ضد فساد آن است. در محور ماجراهای داستان، یک امپراطوری قدرتمند مکزیکی قرار دارد، که از طریق تولید چند کالای بومی توانسته قدرت اقتصادی کلانی به دست آورد. اما بزودی نبردی بزرگ در دل این امپراطوری درمیگیرد. زمانی که یکی از اعضای خانواده تصمیم میگیرد علیه سیستم فاسدی مبارزه کند که با کمک خانواده اش خلق شده، ماجراهای داستان در مسیر تازه و متفاوتی میافتد.

کار تولید مونارکا از اوایل فصل پاییز پیش رو آغاز میشود. کار فیلمبرداری حدود هفت هفته طول میکشد. اولین اپیزود مجموعه برای اوایل سال 2019 روی آنتن میرود. براساس شنیده ها، مونارکا فقط در یک فصل تولید میشود و دارای نه اپیزود است. به گفته هایک: «بسیار خوشحالم که درامی ضدتبعیضنژادی را با همکاری شبکه نتفلیکس تهیه میکنم. این شبکه توانایی زیادی در پخش خوب و گسترده محصولات سینمایی و تلویزیونی دارد و همکاری با آن، باعث میشود تا مونارکا بهتر دیده شود. در این مجموعه با گروهی از بهترین استعدادهای مکزیکی کار میکنیم که در پشت و جلوی دوربین هنر خلاقهشان را به نمایش میگذارند. تمام عوامل تولید از بین هنرمندان و متخصصان مکزیکی انتخاب شدهاند. در این مجموعه مکزیکیها به عنوان ملتی غنی با فرهنگی بزرگ نشان داده میشوند، که برای کنترل سرنوشتشان مبارزه میکنند.»

نشریه ورایتی خبر از این میدهد که گوتیه رز ابتدا فیلمنامه را به فرد دیگری ارائه کرد و این فرد بود که آنرا در اختیار هایک قرار داد. این بازیگر هم بلافاصله بعد از مطالعه فیلمنامه، شیفته آن شده و آمادگیاش برای تولید آنرا اعلام میکند. ابتدا تصور میشد هایک قصد دارد در مونارکا بازی هم بکند و برای همین، حاضر به تهیه آن شده است. اما بازیگر خیلی زود اعلام کرد قصد بازی در هیچ یک از نقشهای آنرا ندارد و فقط تهیهکنندهاش خواهد بود.

صدای واحد

سوزان ساراندون تنها بازیگری نیست که در تظاهرات علیه سیاستهای ضدمهاجرتی ترامپ شرکت کرده است. البته دستگیری او توسط ماموران پلیس، باعث توجه بیشتر رسانهها به او شد. اما از تیم رابینز گرفته تا نیکلاس ویندینگ رفن کارگردان نروژی سینما، اکثر هنرمندان هالیوودی با دیدگاهها و نقطه نظرات ترامپ مخالف هستند و در مراسمها و جشنوارههای سینمایی آنرا بیان میکنند. نسخه دوبارهسازیشده «داستان وستساید» استیون اسپیلبرگ هم به موضوع مهاجران میپردازد.

طنازی ساشا بارون کوهن

ساشا بارون کوهن، کمدین سرشناس سینما هم قصد دارد فیلمی علیه دونالد ترامپ بسازد. او در فیسبوک خود تکههایی از فیلمی را گذاشته که ترامپ چند سال قبل از رئیسجمهور شدن، سخنرانی کرده است. او در این سخنرانی به مسخره کردن ساشا پرداخته و به او نصیحت میکند برود و کمدی بازی کردن را یاد بگیرد! این کمدین گفته برای چهارم جولای و همزمان با جشن سالگرد تاسیس کشور آمریکا، از پروژه تازهاش رونمایی میکند و وعده داده که در این روز درباره ترامپ هم حرف خواهد زد.

کیکاووس زیاری

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها