تشکیلات گرانقیمت و الکترونیکی VAR یا سیستم داوری ویدئویی، امکانی است که مجمع قانونگذاری فوتبال اجازه داده میزبان جام جهانی از آن استفاده کند.
کد خبر: ۱۱۵۱۹۶۱

مجمعی که از چهار عضو بریتانیایی (ولز، انگلیس، اسکاتلند و ایرلند) و 4 عضو فیفا تشکیل شده و خیلی سخت اجازه ورود تکنولوژی را میدهد و بیشتر از هر چیز به سنتهای فوتبال پایبند است و این روحیه بیش از هر چیز به دلیل حضور بریتانیاییهاست. اما همین مجمع اجازه دادهVAR نقشی سرنوشتساز در بازیهای جامجهانی روسیه ایفا کند تا در صحنههای مشکوک،داور تصاویر فیلتر شده 44 دوربین مستقر در ورزشگاه را از مانیتور ببیند؛ اما این تغییرات در تصمیمهای داوری چند نکته دارد:

1- شاید داور نتواند تصاویر تلویزیونی را بخواند؛ چون تخصص دیدن تصاویر تلویزیونی متمایز از قضاوت دیدارهای فوتبال است و برخی معتقدند قضاوت از روی تصاویر تلویزیونی یک تخصص غیرداوری میخواهد.

2‌‌- اگرچه تکنولوژی تصاویر ویدئویی (VAR) به داوران اجازه میدهد تصمیمهای خود را وتو کنند؛ اما شاید این شکستن رای از منظر افرادی که بازی را مشاهده میکنند، نوعی عدم صلابت داوری تلقی شود و اعتماد آنها را به داور کمرنگ کند.

... و داوری به نام فغانی

اما در میان این همه هیاهو و دعوا در مورد سیستم داوری ویدئویی، داوری از ایران در جام جهانی قضاوت کرد که همه نگاهها را به سمت خود برگرداند. تاکنون 17 بار از سیستم داوری ویدئویی استفاده شده؛ اما فغانی در هیچ یک از 3 مسابقهای که سوت زده از این سیستم استفاده نکرده. او به همه صحنهها نزدیک است و در همه موارد بهترین تصمیم را گرفته و با هوشیاری و هوشمندی سوت زده است. گرچه سایت معتبر داوری ورد رفری توسط داوران سرشناس و بازنشسته کنترل میشود و نمرات آن به واقعیت نزدیک است؛ اما نمرات این سایت نمره واقعی داوران نیست چون فیفا نمراتش را مخفی نگه میدارد. به این دلیل نمیتوان با قاطعیت از داوری فغانی در فینال حرف بزنیم. با این حال وقتی فیفا به عنوان داور چهارم از فغانی استفاده میکند یعنی او را در تیم داوران فعال خود نگه داشته و همین، امید ما را برای حضور فغانی در مهمترین بازی فینال بالا میبرد. اگر ورود ناگهانی سیاستهای پشت پرده به وادی فوتبال نباشد، فغانی از هر نظر شایستگی قضاوت در فینال را دارد. گرچه روکی از ایتالیا و چاکر از ترکیه حریفان قابلی برای فغانی هستند؛ اما حقیقت این است که فغانی شایستهترین داور برای قضاوت این بازی بزرگ است و امیدواریم به حقش برسد.

هوشنگ نصیرزاده | کارشناس فوتبال

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها