مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران خبر داد:

بررسی مدارک ۱۷ شرکت دریافت‌کننده ارز دولتی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با جام جم آنلاین:

سازماندهی دقیقی در راستای اختصاص ارز دولتی صورت نگرفته است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: طبیعتا آنچه که در فضای اقتصادی کشور قبل از هر موضوعی باعث ایجاد دغدغه در میان مردم شده موضوعات مربوط به عدم شفافیت و پیامدآن، امکان بروز تخلف و فساد و ایجاد رانت است. تمامی اطلاعات کشور در زمینه اقتصادی باید شفاف باشد و این اطلاعات در اختیار عموم قرار گیرد.
کد خبر: ۱۱۵۱۶۲۵
سازماندهی دقیقی در راستای اختصاص ارز دولتی صورت نگرفته است

محمدرضا پورابراهیمی در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: در خصوص مباحث ارزی و تخلفات صورت گرفته توسط شرکت ها که اخیرا با آن مواجه شدیم، تصمیم غلط و غیرکارشناسی دولت در ایجاد سیاست ارزی با نرخ واحد سبب ایجاد مشکلاتی در اقتصاد کشور شده است بنابراین اگر هیئت دولت این تصمیم اشتباه را اخذ نمی نمود بسیاری از پیامدهایی که امروزه کشور با عنوان دغدغه های مردم با آن دست و پنجه نرم می کند، رقم نمی خورد. در نتیجه ریشه اصلی سیاست غلط اقتصادی کشور است.

پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شفاف‌سازی را موجب افزایش توانمندی اقتصادی و جلوگیری از فساد دانست و گفت: شفافیت اقتصادی موجب می‌شود تا تصمیم‌گیری سریعتری داشته باشیم، هر چند مقاومت‌هایی در مورد شفافیت اطلاعات اعمال می‌شود، اما به دنبال این هستیم به کارآمدی اقتصادی، عدالت اجتماعی و ... برسیم.

وی با بیان اینکه تنها برخی اطلاعات همانند اطلاعات نظامی کشور قابلیت افشاء ندارد به جام جم آنلاین گفت: در برخی موارد همچون اطلاعات نظامی طبیعتا با طبقه بندی اسناد روبرو هستیم و افشای آن غیرمجاز است ولی در بحث اطلاعات واردات مواد غذایی یا کالاهای مصرفی هیچ گونه منعی برای افشای اطلاعات وجود نداشته و مسئولین باید با شفاف سازی اطلاعات لازم را در اختیار عموم مردم و رسانه ها قرار دهند.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: اخیرا شاهد تخصیص ارز به کالاهای غیرضروری بودیم که در همین رابطه تخلف های زیادی هم صورت گرفت.

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، از طرفی دیگر برخی افراد سودجو کالاهای ضروری را با نرخ های بالاتر از نرخ واقعی در بازار آزاد به مردم فروخته و تورم را بیش از پیش در اقتصاد افزایش دادند.

پور ابراهیمی تاکید کرد: مجلس از اقدام اخیر وزیر ارتباطات در شفافیت ارزی واردکنندگان استقبال کرد تا وزرای دیگر نیز در این جهت گام بردارند و بدانند که مکلفند در هر زمینه اطلاعات شفاف به مردم ارائه کنند چرا که شفاف سازی در جامعه باعث تقویت اعتماد مردم به نظام می شود.

وی گفت: برای دستیابی به اقتصاد شفاف اولاً رعایت الزام افشای اطلاعات و ثانیا اجرای استانداردهای قابل قبول نیاز است. البته ادامه این مسیر باید با نظارت و کنترل، نگاه استراتژیک و رویکرد اجرایی دولت همراه باشد. به علاوه بانک مرکزی مکلف است لیست کامل شرکت های دریافت کننده ارز دولتی را ارائه دهد لذا طرف صحبت ما هیچ وزیر و مسئولی نیست بلکه تنها مخاطب بانک مرکزی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه اولین درخواست مجلس از رئیس جمهور تغییر در تیم اقتصادی کابینه است، گفت: از نظر ما برخی افراد انگیزه، توان لازم، روحیه جهادی مواجه با شرایط و جنگ اقتصادی را ندارند و بخشی از مشکلات کنونی ناشی از ضعف عملکرد تیم اقتصادی دولت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها