کندوان، تنها روستای صخره‌ای جهان که مسکونی است

سفر به قلب کوهستان

شبیه سرزمین‌های افسانه‌ای است. انگار جاده‌ها تو را می‌رسانند به جایی در دل تاریخ. جایی که هر چند لوله‌کشی آب و برق و تلفن، هتل و دیگر امکانات مدرن را در خود دارد، اما هنوز بخشی از زندگی پرشکوه گذشته را مقابل چشمان توریست‌ها به نمایش می‌گذارد.
کد خبر: ۱۱۵۱۴۱۰

اینجا یکی از نقاط ایران است که توریستهای زیادی از سراسر دنیا را به خود جلب کرده، حالا ما که ایرانی هستیم و این زیبایی در همسایگیمان است، حتما باید راهی سفر شویم تا از نزدیک یک دل سیر تماشایش کنیم. آن هم حالا در گرمای تیرماه که آفتاب در بسیاری از نقاط کشورمان حسابی جولان میدهد و هوا را گرم و گرمتر میکند، هیچ چیز بهتر از این نیست که به روستای کندوان برویم و در هوای خنک و دلچسبش به زیباییهای اطرافمان چشم بدوزیم. کندوان روستایی است در استان آذربایجان شرقی و بخش مرکزی شهرستان اسکو، اما جذابیت اصلی این روستا در چیست؟ کندوان یکی از سه روستای صخرهای جهان است و البته تنها روستای صخرهای است که در آن زندگی جریان دارد و محل سکونت انسانهاست. کاپادوکیه در ترکیه و داکوتا در آمریکا دو روستای صخرهای دیگر جهان هستند که کسی در آنها زندگی نمیکند و خالی از سکنه هستند.

در کندوان بیش از 100 خانواده در خانههای هرمی و مخروطی شکل زندگی میکنند. این خانهها صخرههایی هستند که درونشان به دست انسانها تراشیده و به خانه تبدیل شدهاند. برخی اهالی روستا هم میگویند به علت شبیه بودن شکل خانههای روستا به کندوی عسل، نامش را کندوان گذاشتهاند. البته ناگفته نماند که کندوهای عسل هم در این روستا فراوان هستند و میتوان در سفر به کندوان عسل خالص و بینظیر این منطقه را هم امتحان کرد. آنطور که در منابع مختلف نوشته شده، تاریخچه سکونت در روستای کندوان به قرن هفتم هجری میرسد. در آن دوران، مردم روستای حیلهور که در دو کیلومتری غرب کندوان زندگی میکردند، تصمیم میگیرند از چنگال مغولها در امان بمانند و به همین دلیل به دشت کنار یعنی کندوان میروند. آنها کمکم شروع به کندن کوه با دست میکنند تا بتوانند در دل آن برای خود پناهگاهی بسازند و این چنین میشود که سکونت در روستای کندوان آغاز میشود.

چگونه برویم؟

در پاسخ به این سوال باید گفت خیلی راحت! استقبال گسترده توریستها از این روستا شرایط را فراهم کرده تا جادهای بسیار خوب و البته از نظر طبیعی چشمنواز داشته باشد و بتوان با خیال آسوده پا در مسیر گذاشت. اگر با اتومبیل شخصی‌‌تان بروید میتوانید یک دل سیر از دیدن این زیباییها لذت ببرید. اگر از شهر تبریز به سمت کندوان بروید، باید به سمت جنوب غرب،
54 کیلومتر برانید و پس از گذر از شهر سهند و اسکو به روستای کندوان برسید. اگر بخواهید با اتوبوس، هواپیما یا قطار هم راهی کندوان شوید، باید به تبریز بروید و از آنجا به سمت کندوان حرکت کنید.

آب معدنی رایگان

کوچههای روستای کندوان از زیبایی خاصی برخوردار است. شما برای رسیدن به خانههای روستا و رفتن به دل روستا باید از کوچهها عبور کنید. بعضی از پیادهروها از جنس چوب هستند و شکل زیبایی را به وجود آوردهاند که برای راحتی گردشگران در نظر گرفته شده است. هوای این روستا در فصل تابستان رویایی است و در زمستان برای توریستها به دلیل سرما کمی طاقت فرسا میشود. این روستا دارای دو مسجد تاریخی است؛ یکی از آنها مسجد جامع با چهار طبقه فضاست که 800 سال قدمت دارد. حمام تاریخی به عنوان تنها گرمابه صخرهای ایران که عایق طبیعی و حرارتی دارد یکی دیگر از ویژگیهای جالب این روستاست. آب این حمام 400 متر مربعی از طریق شیب طبیعی و با استفاده از لولههای سفالی حفر شده در داخل دیوارها از آب معدنی چشمه کندوان تامین میشود. بازارهای کوچک و بزرگی نیز وجود دارد که شکل زیبایی به روستا بخشیدهاند. همچنین آب معدنی گوارایی از دل یکی از تپههای این روستا میجوشد که از شهرت فراوانی برخوردار و برای امراض کلیوی بسیار مفید است. اگر به روستا سفر کردید نوشیدن آن را از دست ندهید.

هتل لاله با اتاقهای کله قندی

وجود گردشگران ایرانی و خارجی باعث ساختهشدن هتلی با سبک و سیاق خانههای کله قندی شده است. وجود این گردشگران کمک زیادی به اقتصاد کندوان میکند. در ابتدای روستا گیشهای قرار دارد که با دریافت مبلغی اجازه ورود گردشگران را به داخل میدهد و به گفته دهدار کندوان درآمد حاصل از آن صرف نگهداری روستا میشود. بعضی از اهالی روستا هم با دریافت مبلغی اجازه بازدید از داخل خانههایشان را میدهند، ولی عده زیادی هم دل خوشی از حضور هر روزه تعداد زیادی غریبه در محل زندگیشان ندارند. اگر خیلی علاقهمند هستید تا تجربه یک شب زندگی در این روستا را داشته باشید هتل لاله کندوان که سومین هتل صخرهای در دنیا میباشد بهترین گزینه است.

خوشمزههای کندوان

در کندوان، آبگوشت، کوفته تبریزی مخصوص و کباب کوبیده از جمله غذاهای رایج به شمار میرود و شما میتوانید این غذاها را هم در هتل و هم در مکانهای خانوادگی که در محیطی دلنشین روستا وجود دارد، نوش جان کنید و این سفر به یاد ماندنی را به خاطر بسپارید؛ سفر به تنها روستای صخرهای جهان که قابل سکونت بوده و زندگی در آن جریان دارد.

سوغاتهای اصلِ اصل

اگر به داروهای گیاهی علاقه دارید، حتما با دست پر برمیگردید. روستای کندوان به دلیل حضور گردشگران فراوان بازارهای کوچک و بزرگ جالبی را در خود جای داده است. در پایین دست دِه یک رودخانه قرار دارد که در کنار آن اهالی فرآوردههای کندوان را به فروش میرسانند مثل عسل، داروهای گیاهی و کوهی، میوههای خشک، گردو و صنایعدستی از جمله منبت چوب، معرق چوب و سفال که چشمها را خیره میکند. قالی و گلیم، شیشهگری سنتی، سنگهای جالب و قدیمی از جمله سوغاتیهای بومی این منطقه به شمار میرود .

هنگام بازدید از خانههای روستاییان میتوانید صنایعدستی را هم خریداری کنید. البته متاسفانه بسیاری از این صنایعدستی خاص منطقه نبوده و از دیگر شهرها به کندوان آورده میشوند، اما محصولات گیاهی و عسل این منطقه بینظیر است و طعمی به یاد ماندنی دارد.

زینب مرتضایی فرد - خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها