گزارشی از نحوه تخصیص سهم مناطق نفتخیز از درآمد نفت

سهم 3درصد ی خوزستان چه شد؟

در روزهای اخیر که بحث مشکلات آب در خرمشهر و برخی شهرهای جنوبی پیش‌آمده برخی مسئولان و کارشناسان عنوان می‌کنند که برای جلوگیری از بروز این مشکلات، باید اقدامات و طرح‌هایی از مدت‌ها قبل کلید می‌خورد و کارهای فعلی به عنوان یک مُسکن می‌تواند ثمر بخش باشد.
کد خبر: ۱۱۵۱۲۴۴

بد نیست در شرایط فعلی که خرمشهر در بی‌آبی می‌سوزد و جنوبی‌ها هوایی برای تنفس ندارند نگاهی به بودجه این استان از نفتی که کشور را آباد می‌کند بیندازیم. در تبصره یک ماده واحده قانون بودجه سال‌های اخیر تاکید شده که 3 درصد درآمد صادرات نفت و گاز به مناطق نفتخیز و محروم اختصاص یابد.

بنابراین سهم مناطق نفتخیز و محروم، 3درصد از کل درآمدهای نفتی کشور است که در سال گذشته باید 4800 میلیارد تومان به این استان‌ها از این محل پرداخت می‌شد. پیگیری خبرنگار ما از نمایندگان مردم در این استان‌ها نشان داد خبری از پرداخت کامل این بودجه نیست. سهم مناطق نفتخیز از بودجه امسال نیز 5 هزار میلیارد تومان تعیین شده است که در سال جاری به گفته برخی نمایندگان، ‌هنوز پرداختی صورت نگرفته است. در این باره محمدحسینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس چندی پیش گفت: در سال گذشته تنها 2100میلیارد تومان از این ۳ درصد به این مناطق و استان‌ها اختصاص یافته و مابقی صرف هزینه‌های جاری شده است.

وی افزود: یکی از چالش‌های فعلی ما نحوه هزینه کرد 3 درصد درآمدهای نفتی است که طبق قانون، دولت باید آن را در اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای مناطق نفتخیز و استان‌های محروم هزینه کند که این رقم در بودجه سال 96 بالغ بر 4800 میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده بود که 4600میلیارد تومان آن وصول شد، اما از این میزان تنها 2100میلیارد تومان آن به این مناطق و استان‌ها تخصیص یافته که تخلف محسوب می‌شود.

حسینی در ادامه افزود: 2500 میلیارد تومان باقی مانده از این مبلغ در هزینه‌های جاری مانند پرداخت حقوق و مزایا و پاداش پایان خدمت کارمندان دولت و حقوق بازنشسته‌ها استفاده شده است.وی در عین حال تاکید کرد: البته طبق قانون بودجه تا 10 درصد این اعتبار قابلیت جابجایی داشته ولی جابجایی بیش از 10درصد اتفاق افتاده است که این موضوع مورد ایراد کمیسیون برنامه و بودجه مجلس است و باید دولت در این زمینه پاسخگو باشد و اگر ایرادی وجود داشته باشد، به دیوان محاسبات ارجاع داده می‌شود تا موضوع طبق قانون، روال خود را طی کند. عدم پرداخت بودجه مناطق نفتخیز در حالی رخ داده که محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه بارها اعلام کرده که دولت کسری بودجه ندارد.

مناطق نفتخیز محروم مانده‌اند

همایون یوسفی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی درباره پرداخت نکردن سهم مناطق نفتخیز توسط دولت به خبرنگار ما توضیح داد: طبق قانون بودجه باید 3 درصد از کل درآمدهای نفتی کشور به مناطق نفتخیز می‌رسید که متاسفانه در سال گذشته به طور کامل محقق نشد و مسئولان در این زمینه توضیحی ندادند.

وی با بیان این‌که مبنای محاسبه و پرداخت سازمان برنامه و بودجه منطق مناسبی ندارد تاکید کرد: اگر این پول بموقع به استان‌های نفتخیز می‌رسید و در این بخش سرمایه‌گذاری‌های لازم می‌شد اکنون استان خوزستان بحران آب و هوا نداشت اما متاسفانه کوتاهی در پرداخت پول و نبود سرمایه‌گذاری در این بخش موجب بروز آسیب‌هایی شده که جبران آن چند سال به طول می‌انجامد.

یوسفی با تاکید بر اینکه کمیسیون برنامه و بودجه و سازمان برنامه و بودجه قطعاً در این زمینه جلساتی خواهند داشت تا به این موضوعات رسیدگی شود افزود: اگر حق و حقوق هر استان نفتخیز از نفت پرداخت شود نیاز به سرمایه‌گذاری نخواهیم داشت و بخشی از مشکلات حل خواهد شد.

پاسخ روشن نمی‌دهند

عباس پاپی زاده، نماینده مردم دزفول نیز با تأیید پرداخت نشدن سهم استان‌های نفتخیز از فروش نفت به جام جم گفت: کوتاهی‌های زیادی در پرداخت 3 درصد از فروش نفت به استان‌های نفتخیز را شاهد هستیم و هیچ مسئول دولتی در این زمینه پاسخ نمی‌دهد.

وی تاکید کرد: سازمان برنامه و بودجه نسبت به این موضوع باید توضیحی ارائه دهد که با هر بار پیگیری نمایندگان با پاسخ روشنی مواجه نشده است.

هدایت‌ا... خادمی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس هم با اشاره به اینکه در سال گذشته سهم مناطق نفتخیز به طور کامل پرداخت نشده تصریح کرد: من به عنوان نماینده ایذه و باغملک که بزرگ‌ترین شهر استان خوزستان است می‌گویم سال گذشته و امسال هیچ پرداختی صورت نگرفته است اما از شهرهای دیگر اطلاعی ندارم.

نماینده مردم ایذه و باغملک افزود: برخی نمایندگان با پیگیری‌های فراوان نسبت به دریافت امکانات برای احداث مدرسه و اماکن تفریحی اقداماتی را انجام می‌دهند اما مشخص نیست که این کمک‌ها در ازای همان بودجه 3 درصد از فروش نفت محاسبه خواهد شد یا از بودجه دولت باید هزینه شود.

خادمی تاکید کرد: زمانی که سهم مناطق نفتخیز از فروش نفت 2 درصد بود تخصیص و پرداخت به راحتی انجام می‌شد اما مدتی است که دچار سکته در پرداخت‌ها هستیم.

تخلف از قانون بودجه

سید کمال‌الدین شهریاری نماینده مردم دشتی و تنگستان بوشهر هم به خبرنگار ما گفت: در تبصره یک قانون بودجه همه ساله به محض وصول درآمدهای نفتی 14.5 درصد به حساب وزارت نفت برای طرح‌های توسعه‌ای، 30 درصد سهم صندوق توسعه ملی و 2 درصد سهم مناطق نفتخیز بود که بر اساس قانون برنامه ششم توسعه و مصوب نمایندگان مجلس سهم 2 درصدی به 3 درصد افزایش یافت و بر اساس قانون برنامه قرار شد هر سال 2 درصد به سهم صندوق توسعه ملی افزوده شود.

شهریاری با اشاره به اینکه در سال‌های قبل سهم مناطق نفتخیز 2 درصد بود که به صورت 100 درصدی پرداخت می‌شد و ماهانه این پول واریز می‌شد و پایان سال تسویه می‌شد افزود: در سال 96 سازمان برنامه و بودجه یک تخلف محرز از قانون بودجه کرده و حدود 300 میلیارد تومان سهم استان بوشهر از این 3 درصد را پرداخت نکرد.

وی تاکید کرد: قطعاً این موضوع قابل پیگیری است و نمایندگان استان‌های نفتخیز بزودی این موضــــــــــــــوع را از رئیس‌جمهور و سازمان برنامه و بودجه خواستار خواهند شد.

محمدحسین علیاکبری/ اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها