گزارش جام‌جم از عملکرد خانه سینما در رسیدگی به مشکلات درمانی اهالی صنوف

مُرد، از بس که جان ندارد؟!

این درست که حافظه جمعی تمام انسان‌ها پر از تصاویر گذراست و پرده سینما خیلی زود آدم‌هایش را به دست فراموشی می‌سپارد. شاید بتوان گفت امروز دیگر برای ما عادی شده که هر از گاهی مسئولان سینمایی به داد یک بازیگر یا خانواده‌اش که از بیماری یا مشکلات مالی در رنج هستند، برسند و تمام، تا هنرمند دیگری که کارد به استخوانش برسد و صدایش درآید.
کد خبر: ۱۱۵۱۲۲۹

مسئول بیکاری سینماگران چه نهادی است؟ اگر سینماگری بیمار شود، هزینههای سنگین معالجه بیمارستانی و جراحی او تحت پوشش کجاست؟ چرا رسانهها سکوت کردهاند؟ آیا با سکوت، مشکلات عدیده هنرمندان و سینماگران ما حل میشود؟

اعتراض نسبت به عدم توزیع عادلانه امکانات، نداشتن امکانات درمانی بخصوص برای آن دسته از سینماگرانی که دچار بیماریهای سخت شدهاند و... از عمده مطالباتی است که سینماگران سالهاست در پی آنند. همچنین براساس پژوهشهای انجام شده 60 تا 75 درصد از کسانی که در حرفههای مختلف سینمایی مشغول به کارند عضو صنوف مربوط نیستند و بیکاری بزرگترین مشکل است.

عملکرد مدیران خانه سینما در دو،سه سال اخیر بهقدری با انتقاد روبهرو بود و با دوران پرالتهاب بسته شدن خانه توسط مدیران سینمایی دولت دهم مقایسه میشد که همایون اسعدیان، رئیس هیات مدیره خانه سینما در فروردین ماه امسال در گفتوگویی درباره مهمترین دغدغه اعضای خانه سینما بیان کرد: طبیعتا مهمترین دغدغه همیشگی مسائل معیشتی است. البته در این بین نکتهای است که وقتی مطرح میشود به برخی از دوستان برمیخورد، آن هم اینکه یک درک غلط صنفی وجود دارد و کسانی که بیکار هستند، میگویند صنف برای ما چه کرده است. این درک از صنف درست نیست که آن را به عنوان بنگاه کاریابی نگاه میکنند، چرا که خانه سینما بنگاه کاریابی نیست و مهمترین دغدغه برای این نهاد معیشت، بیمه و رسیدگی به کسانی است که ازکارافتاده هستند.

اسعدیان همان زمان درخصوص وضعیت بیمه سینماگران گفت: یکی از مواردی که خانه سینما پیگیری میکند حقوق بازنشستگی و بیمه تأمین اجتماعی است و تلاش کردیم کد بیمه را تغییر
دهیم.

خوب است جوانانی که الان وارد کار میشوند به فکر آینده خود هم باشند و اگرچه این حرف ممکن است برای عده زیادی از آنها ناخوشایند بیاید، اما در این عرصه افراد بسیاری سالها کار کردند و وقتی به پیشکسوتی رسیدند دچار اتفاقی شدند که حسرت روزهای گذشته خود را میخورند، بنابراین بهتر است از جوانی بیشتر به فکر معیشت خود باشند.

به هر حال رسیدگی به وضعیت سینماگران و حمایت از آنها از مطالبات جامعه فرهنگی است و از آنجا که خانه سینما از دل صنوف میآید و کارکردی صنفی دارد باید به فکر تامین همهجانبه نیازهای اعضای زیرمجموعه خود باشد.

اتفاقی که چند روز گذشته برای مهدی فخیم زاده، بازیگر خوب کشورمان رخ داد بهانهای شد تا جامجم در گزارشی به عملکرد خانه سینما در رسیدگی به مشکلات صنفی اهالی اش بپردازد.

هزینه بیمه دیر به دست مان میرسد

سیامک اطلسی، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در مجموع از وضعیت کنونی سینماگران ابراز نارضایتی کرد. او در گفتوگو با جامجم تصریح کرد: در کشور ما سینما هنوز به عنوان یک حرفه مشخص تعریف نشده است و به همین دلیل هیچ مسئول و سازمانی آنطور که باید و شاید به فکر مصائب و شرایط بحرانی و دشوار سینماگران نیست! در حال حاضر خیلی از کسانیکه در سینما مشغول فعالیت هستند سبقه و دانش کافی نسبت به این حوزه ندارند و به شکلی کاملا اتفاقی وارد این وادی شدهاند. به نظرم خانه سینما باید قوانینی بگذارد تا تنها افرادی که در خانه سینما عضویت دارند بتوانند در پروژههای سینمایی فعالیت کنند.

بازیگر فیلمهایی چون «ملک سلیمان»، «شاید وقتی دیگر» و «بیبی چلچله» افزود: البته خانه سینما در سالهای اخیر رسیدگی و حمایت به مراتب بهتری نسبت به سالهای پیشیناش دارد و هر یک از اعضا که خودش خواست را بیمه تکمیلی کرد، اما نمیدانم مشکل از کجاست هزینهای که بیمه باید بابت درمان به ما پرداخت کند آنقدر دیر به دستمان میرسد! قطعا خانه سینما بهعنوان یک نهاد صنفی که داعیه دار انجام کار درست برای سینماگران است باید از حقوق آنها پاسداری کند و از اعضایش حمایتهای لازم را بهعمل آورد که البته تا حدودی هم این کار را انجام میدهد.

احتمال تقبل هزینههای درمانی فخیمزاده

طی پیگیریهای ظهر دیروز خبرنگار جامجم از علی قائممقامی سخنگوی هیات مدیره خانه سینما قرار بود هیات مدیره خانه سینما بزودی درخصوص تامین هزینههای بیمارستانی مهدی فخیمزاده تصمیم بگیرد.

علی قائممقامی در گفتوگویی که در مورد این موضوع با جامجم داشت از احتمال تقبل این هزینهها خبر داد و یادآور شد تقبل هزینههای درمان این هنرمند از وظایف خانه سینماست. تا لحظه تنظیم این گزارش اما هنوز خبر دقیقی از تصمیمگیری در مورد این مساله مخابره نشده است. جامجم در روزهای آینده این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

باران حیدری

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها