گفت‌وگو با گوهر خیراندیش درباره فخیم زاده، فیلم جدیدش و لزوم حفظ ایمنی در سینمای ایران

خبرهای دروغ، بدتر از حادثه

گرچه بعد از اختراع خودرو و موتورسیکلت و انواع دیگر وسایل حمل و نقل، راحتی‌های محسوس و دلپذیری برای بشر فراهم کرد، اما تقریبا به همان اندازه هم جان انسان‌ها را در معرض خطر مرگ قرار داد و این ابزار نقلیه، در موارد فراوانی وسیله مرگ شدند. تصادف‌های خودرو و موتور ممکن است برای هر کسی پیش بیاید، اما وقتی این تصادف برای یک سلبریتی و چهره سینمایی و بویژه سرصحنه فیلمبرداری پیش بیاید، بیش از دیگر تصادف‌ها و حوادث این‌چنینی در رسانه‌ها و در جامعه برجسته می‌شود. به بهانه تصادف مهدی فخیم‌زاده، بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون سر صحنه فیلم جدیدش، مشت آخر (با نام قبلی مشت در وقت اضافه) که خوشبختانه بخیر گذشت و این هنرمند رو به بهبود است، بعضی از تصادف‌های سرصحنه سینماگران ایران و جهان را مرور کرده‌ایم که متاسفانه بعضی از آنها منجر به فوت هم شده است.
کد خبر: ۱۱۵۰۹۷۷

تصادفها و حوادث این مدلی، هر بار بر لزوم حفظ ایمنی و تامین جانی گروه فیلمسازی تاکید میکند. هرچند این اتفاقات فقط مختص به ایران نیست و حتی در سینمای حرفهای جهان هم رخ میدهد، اما به دلیل رعایت نکردن برخی موارد اولیه و بدیهی سرصحنه و فاصلهای که در تولید با استانداردهای جهانی داریم، متاسفانه این حوادث در سینمای ایران بیشتر است که انتظار میرود، مسئولان سینمایی و صاحبان فیلم، بیش از اینها نسبت به حفظ سلامت و امنیت جانی گروه سازنده کوشا باشند و خطرهای احتمالی را به حداقل و در حالتی ایدهآل به صفر برسانند.

باران کوثری 17 مهرماه 94 سرصحنه فیلم هفت ماهگی در یک تصادف اتومبیل بشدت آسیب دید و فردای آن روز هم تحت عمل جراحی قرار گرفت، با این حال گروه تولید منتظر بهبود او ماند و فیلم را با حضور دوباره کوثری از سر گرفت.

عباس امیری، بازیگر آثاری چون عروس، کوچک جنگلی و بیپولی، 7 اسفند 89 و هنگامی که مشغول بازی در یک تلهفیلم بود، در یک تصادف اتوموبیل در جاده رشت - فومن درگذشت.

منوچهر حامدی را تماشاگران نسلهای قدیمیتر بخوبی به یاد دارند. این بازیگر که بازیهایش را در فیلمهایی چون اجارهنشینها، ردپای گرگ و زرد قناری دیده بودیم، 2 دی 74 و هنگامی که بازیاش در فیلم نخل محبت در عباسآباد تنکابن به پایان رسیده بود، هنگام عبور از عرض جاده بر اثر برخورد با یک اتومبیل درگذشت.

هنگامی که مینیبوس گروه فیلمبرداری سفر به چزابه به کارگردانی رسول ملاقلیپور، پیمان سنندجیزاده، بازیگر جوان و 22 ساله را سر صحنه میبرد، تصادف میکند که ابتدا منجر به بستری شدن و سپس فوت این بازیگر میشود.

اصغر شاهوردی، صدابردار باسابقه سینمای ایران که فیلمهایی چون دو فیلم با یک بلیت، لیلا و پارک وی را در کارنامه دارد، آبان ماه سال 86 زمانی که از سر صحنه فیلم چراغی در مه و از شمال به تهران برمیگشت، دچار سانحه اتومبیل شد و آسیب مغزی دید. او به همین دلیل سالهاست خانهنشین شده و امکان فعالیت ندارد.

بجز تصادفهای سینمایی، برخی سینماگران هم سر صحنه دچار حوادث و اتفاقات تلخ دیگری شدند که برخی از آنها متاسفانه منجر به فوت شد و بعضی دیگر هم جان سالم به در بردند. پیمان ابدی، بدلکار مشهور و جهانی سینمای ایران سر صحنه تلهفیلمی به نام چشمهای نامحسوس، دچار سانحه شد و درگذشت.

علی سجادیحسینی، کارگردان سینما هنگام ساخت فیلم جنگی خط آتش، براثر اصابت یک گلوله درگذشت. شاهرخ غیاثی، بازیگر فیلمهایی چون بلندیهای صفر و ماه مهربان، سر صحنه فیلم فصل پنجم ساخته رفیع پیتز بر اثر رم کردن اسب و سقوط از درشکه درگذشت.

درگذشت چهار نفر از عوامل فیلم معراجیها براثر انفجار مواد منفجره، آسیبدیدگی شدید پولاد کیمیایی سر صحنه فیلم متروپل، آسیبدیدگی شدید پگاه آهنگرانی سر صحنه فیلم آتش سبز و... برخی دیگر از سوانح سرصحنه سینمای ایران هستند.

در سینمای جهان هم، تصادف و حادثه کم نبوده و برخی سینماگران بر اثر این اتفاقات جان خود را از دست دادهاند، از براندون لی، پسر بروس لی که سر صحنه فیلم کلاغ به طرز مشکوکی براثر شلیک یک گلوله کشته میشود تا دومینیگوس مونتانیه، بازیگر برزیلی که سر فیلمبرداری بر اثر غرق شدن در رودخانه درگذشت.

مرگ غول جوان

جیمز دین، بازیگر جوان سینما که با بازی در سه فیلم شرق بهشت، شورش بیدلیل و غول به شهرتی عالمگیر دست پیدا کرد، از جمله کسانی است که بر اثر تصادف کشته شد. هرچند تاریخ تصادف او همزمان با فیلمبرداری و سرصحنه نبوده، اما او پس از اینکه دستمزدش را برای فیلم غول دریافت کرد، بلافاصله اقدام به خرید یک پورشه اسپایدر میکند و بر اثر سرعت زیاد در جاده، خودش را به کشتن میدهد.

ابدیت و یک روز

چند سال قبل از اینکه سعید روستایی فیلمی به نام ابد و یک روز بسازد، کارگردان مشهور یونانی فیلمی به نام ابدیت و یک روز ساخته بود. اما نه تئوآنجلو پولوس و نه دوستدارانش در سراسر جهان نمیدانستند چه سرنوشتی در انتظار این فیلمساز است. کارگردان فیلمهای گام معلق لک لک و چشماندازی در مه وقتی کنار یک جاده مشغول ساخت فیلم جدیدش بود، براثر تصادف با یک موتورسیلکلت پلیس درگذشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها