رهبر انقلاب در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه تاکید کردند

کسب و کار مردم را امن کنید

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه با اشاره به مسئولیت‌های سنگین و حاکمیتی دستگاه قضا تأکید کردند: قوه قضائیه باید «مظهر عدالت» و «ملجأ مورد اطمینان و پناهگاه آرامش بخش مردم» برای احقاق حقوق فردی و عمومی باشد و اعتماد افکار عمومی را با تبلیغ درست یعنی انعکاس هنرمندانه و مؤثر واقعیات و عملکرد دستگاه قضایی و نیز حرکت و تحول مستمر درونی به‌دست آورد.
کد خبر: ۱۱۵۰۳۰۶

به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود، ضمن تبریک روز و هفته قوه قضائیه و همچنین تشکر از گزارش جامع و کامل آیتا... آملی لاریجانی در خصوص عملکرد این قوه، نامگذاری هفتهای به نام دستگاه قضایی را در سالروز شهادت آیتا... بهشتی همانند بسیاری از مناسبتهای تقویمی نظام اسلامی، شهادتبنیان و بر پایه فداکاری در راه خدا خواندند و گفتند: این موضوع، وظایف و انتظارات از قوه قضائیه را از یک مجموعه اداری صرف فراتر میبرد و جهاد همهجانبه و ایثار و از خود گذشتگی برای رسیدن به اهداف عالی را سرلوحه این دستگاه قرار میدهد.

حضرت آیتا... خامنهای با قدردانی از رئیس، مسئولان و بدنه قوه قضائیه، وظیفه این قوه را حاکمیتی و بسیار حساس دانستند و افزودند: اگر دستگاه قضایی در ادای وظایف خود یعنی «قضاوت، پایان دادن به اختلافها و نزاعها و مجازات متخلفان از قانون» بخوبی عمل کند، مردم از حاکمیت، خرسند و راضی خواهند بود و اگر وظایف، ناقص و بد انجام شوند، مردم از حاکمیت، ناخرسند خواهند شد.

ایشان اجرای صحیح و قاطعانه وظایف دستگاه قضایی را در زندگی مردم دارای تأثیرات فراوان برشمردند و خاطرنشان کردند: همانگونه که بارها تأکید شده، قوه قضائیه باید مظهر عدالت و پناهگاه ملت باشد و مردم اطمینان خاطر داشته باشند که هر جا با مظلمه یا تخلفی از قانون مواجه شدند، با مراجعه به دستگاه قضایی میتوانند حق خود را با آسودگی خاطر بگیرند.

رهبر انقلاب اسلامی، ورود دستگاه قضایی در موضوعات مرتبط با حقوق عامه و مسائل زندگی روزمره مردم را از وظایف مهم این دستگاه دانستند و گفتند: باید در مردم این اطمینان بهوجود آید که در موارد مربوط به حقوق عامه، اگر به مراجع قضایی مراجعه کنند، حقوق آنها احیا خواهد شد.

تحول در دستگاه قضا سریع باشد

حضرت آیتا... خامنهای همچنین لازمه تحول در دستگاه قضایی را تعیین شاخصهای دقیق و زمانبندی دانستند و تأکید کردند: تحول، بهصورت تدریجی امکانپذیر نیست و باید، سریع و با شتاب مناسب باشد تا خود را نشان دهد.

ایشان با اشاره به موضوع مهم افکار عمومی و لزوم جلب اعتماد مردم و ضعف قوه قضائیه در این بخش، افزودند: ما باید در مقابل دشمن و بدخواه و توطئهگر و تهمتزن با قاطعیت عمل کنیم اما در مقابلِ مردم باید با تواضع و دلسوزی و محبت وارد شد و با آنان تفاهم کرد تا بتوان اعتماد افکار عمومی را جلب کرد.

رهبر انقلاب اسلامی، جلب افکار عمومی و اعتمادسازی را از کارهای اساسی همه دستگاهها بهویژه دستگاه قضایی و ضابطان آن دانستند و گفتند: اعتمادسازی نیازمند دو رکن اصلی است، یکی کار عملی و دیگری تبلیغات.

حضرت آیتا... خامنهای در خصوص ضرورت تبلیغات صحیح افزودند: امروز قوه قضائیه از جانب دشمنان خارجی و غافلین داخلی، آماج شدیدترین فشارهای تبلیغی و رسانهای است بهگونهای که در این تبلیغات، یک قاتل بیرحم که چند جوان حافظ امنیت را به قتل رسانده و در یک فرآیند قانونی و منصفانه چند ماهه به جرم وی رسیدگی و محکوم شده است، مظلوم جلوه داده میشود و قوه قضائیه دلسوز و پیگیر حقوق مظلومین، ظالم و متجاوز معرفی میشود.

ایشان تأکید کردند: کار تبلیغی مؤثر در دستگاه قضایی و مقابله با چنین عملیات رسانهای سنگین، نیازمند یک تیم قوی رسانهای و هنرمند است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه تبلیغات و کار رسانهای باید بهگونهای باشد که به دل مخاطب بنشیند و نه آنکه فقط به گوش وی رسانده شود، افزودند: باید با شیوههای حرفهای و هنری و به صورت مستمر، طراحیهای مختلف انجام گیرد و حقایق و واقعیات باورپذیر و محسوس به افکار عمومی ارائه شود.

حضرت آیتا... خامنهای خاطرنشان کردند: امروز در دنیا با پروپاگاندا و شیوههای پیچیده تبلیغاتی، سیاه را سفید و باطلِ مطلق را حق جلوه میدهند اما متأسفانه بسیاری از دستگاههای ما کارهای رسانهای دقیق و هنرمندانه و موضوع جلب اعتماد عمومی را دستکم گرفتهاند.

ایشان در ادامه به لزوم استفاده از شیوههای مختلف و مناسب جهت رسیدگی به شکایات مردم در دادسراها و مراجع قضایی اشاره کردند و گفتند: در قوه قضائیه باید قضات کوشا، صادق و قانع، به مردم معرفی شوند تا این سبک کار ترویج شود و از طرف دیگر باید افراد متخلف و خیانتکار اعم از قاضی و یا دیگر عوامل نیز به مردم معرفی شوند.

استمرار اصلاح درونی دستگاه قضایی

رهبر انقلاب اسلامی بر لزوم استمرار اصلاح درونی دستگاه قضایی تأکید کردند و افزودند: هر پرونده مهمی که در قوه قضائیه، به حکم عادلانه منجر میشود، در واقع یک صدقه جاریه و یک عمل خیر است و باید به صورت صحیح به اطلاع مردم برسد.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان نقش دستگاه قضا را در مبارزه با مفاسد اقتصادی مهم خواندند و خاطرنشان کردند: در مدیریت مساله اساسی کشور یعنی اقتصاد، قوه مجریه نقش اول را دارد اما قوای مقننه و قضائیه نیز مؤثر و نقش‌آفرینند.

ایشان ایجاد امنیت در فضای اقتصادی را از جمله وظایف دستگاه قضا برشمردند و افزودند: فضای کسب و کار و زندگی و معیشت مردم باید امن باشد و دستگاه قضا باید با مختل‌کنندگان امنیت اقتصادی برخورد کند.

مبارزه قاطع و صریح با مفسدان اقتصادی

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای مبارزه قاطع و صریح با مفاسد و مفسدان اقتصادی را از دیگر وظایف مهم قوه قضائیه خواندند و افزودند: باید واضح و مؤثر در این مقوله ورود کنید و فعال باشید.

ایشان با انتقاد از سخنانی که مستقیم یا غیرمستقیم تصور فساد فراگیر در همه دستگاه‌ها را به افکار عمومی القا می‌کنند، افزودند: در برخی «دستگاه‌های حاکمیتی، مردمی و محیط کسب و کار»، فساد وجود دارد اما «فساد عمومی» واقعیت نیست و نباید این تلقی غلط را در اذهان عمومی به وجود آورد.

رهبر انقلاب اسلامی، اقناع افکار عمومی را در برخورد دستگاه قضا با مصادیق فساد اقتصادی ضروری خواندند و تأکید کردند: وقتی مفسدی را محاکمه و مجازات کردید، روشن و مستدل و هنرمندانه برای مردم تبیین کنید تا مردم صحت عملکرد شما را احساس کنند و تهدیدات به فرصت تبدیل
شود.

همکاری با دولت در حل مشکلات اقتصادی

همکاری با دولت در حل مشکلات اقتصادی دیگر توصیه ایشان به مسئولان دستگاه قضا بود.

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای همچنین با ابراز خرسندی از فعالیت‌های قوه قضائیه برای احقاق حقوق ملت ایران در مقابل زورگویی‌های دشمنان و نیز مقابله با مدعیان حقوق بشر گفتند: در مقوله حقوق بشر جمهوری اسلامی در مقابل مدعیان جنایتکار غربی، طلبکار و مطالبه‌گر است.

ایشان با اشاره به فجایع حقوق بشری آمریکا در مناطق مختلف جهان و نیز جنایات فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها در قاره آفریقا و شبه‌قاره هند در دهه‌های گذشته خاطرنشان کردند: در همین سال‌ها نیز عملکرد غربی‌ها در حمایت از داعش و در سوریه، میانمار و مناطق دیگر نشان‌دهنده دروغ‌های مکرر مدعیان وقیح حمایت از حقوق بشر است.

تعلیق و سلب صلاحیت ۱۶۷ قاضی متخلف

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، آیتا... آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه گزارشی از خدمات و فعالیتهای این قوه در محورهای رسیدگیهای قضایی، خدمات عمومی، منابع انسانی، تشدید نظارتها، حقوق عامه، پیشگیری از جرم، آموزش عمومی و ترویج اخلاق در میان محیط زندان، اصلاح و تنقیح قوانین، مسائل قضایی بینالمللی، توسعه کارهای پژوهشی و فناوری اطلاعات، و اطلاعرسانی و تحول در دستگاه قضایی بیان کرد.

آیتا... آملی لاریجانی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۱۶ میلیون پرونده در مراجع قضائی رسیدگی شده است، گفت: قوه قضائیه حرکت جدیدی برای استیفای حقوق عامه آغاز کرده و با ورود به برخی مسائل مهم همچون خلع ید از تصرف منابع طبیعی، مشکلات جادهها و تأخیر پروازها از حقوق مردم دفاع کرده است.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به تشدید نظارت بر قضات و کارکنان این قوه، افزود: در روند برخورد با فساد در درون دستگاه قضایی، در سال گذشته ۱۶۷ نفر از قضات تعلیق یا سلب صلاحیت شدند و همچنین در ۴۶۵ مورد نیز برخورد صورت گرفته است.

آیتا... آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: هم در سطح سران قوا و هم در سطح مسئولان قضایی، تعاملات فراقوهای بیشتری در سال ۹۶ برای حل مشکلات مردم انجام شد.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به هجمهها علیه قوه قضائیه، تاکید کرد: با وجود تخریبها و تهمتها، قضات شریف، کارکنان پرتلاش و مدیران متعهد دستگاه قضائی با همه توان به وظایف خود در خدمت به مردم عمل میکنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها