پیشنهادهای پیمان طالبی، شاعر جوان آیینی برای یک آخر هفته خوب و مفرح

از علی حاتمی تا آلفرد هیچکاک!

پیمان طالبی از ان دسته جوانانی است که متعلق به دهه 70 بوده و با ورودش به عرصه شعر و خصوصا شعر آیینی توجه صاحبان قلم را به خود جلب کرده است.
کد خبر: ۱۱۵۰۰۳۷

طالبی که این روزها عنوان مجری و کارشناس دوره جدید حلقه ادبی مجاز را برعهده دارد ، معتقد است کتابخوانی میتواند بزرگترین تفریح برای مردم باشد. او در این باره میگوید: «سرگرمی من بیشتر با خانواده و همسرم است، منتهی از آنجایی که همسر بنده نیز شاعر هستند و در این حوزه فعالیت میکنند، کمی جنس تفریح و سرگرمی ما با مردم فرق دارد و سرگرمی اصلی ما خواندن کتاب، حافظخوانی و ... است.»

طالبی معتقد است خواندن یک غزل یا حکایت در دورهمیها و جمعهای خانوادگی خیلی دلنشینتر از دیدن تلویزیون است، به بار آموزشی این کار اشاره میکند و از برگزاری ترم تابستانه حلقه ادبی مجاز خبر میدهد و میگوید: «فراخوان دوره جدید حلقه ادبی مجاز به مناسبت ترم سوم که تابستانه است اعلام شده. این دوره به همت سازمان فضای مجازی سراج در دو سطح مبتدی و پیشرفته برگزار میشود و از هفته دوم تیر آغاز و تا پایان شهریور ادامه دارد.»

سریال

سریالی که چند وقت اخیر درگیر آن بودم و هر وقت فرصت میکردم به تماشای آن می نشستم سریال هزار دستان، ساخته زندهیاد حاتمی است که میتوان آن را در زمره آثار درخشان سریال و سینمای ایران محسوب کرد. این فیلم که وقایع سیاسی، اجتماعی ایران در دوره قاجار و عصر پهلوی را به تصویر میکشد، میتواند برای مخاطبان جذاب باشد. دوستانی که مرا میشناسند، میدانند که آدم پرسشگری در حوزه تاریخ، چه تاریخ شیعه و چه تاریخ کشور عزیزمان هستم. دوست دارم نقاط مغفول مانده و نقاط تاریک تاریخ برایم روشن شود، بنابراین علاقهمند به دیدن این نوع سریالهای تاریخی هستم.

توضیح تکمیلی

هزاردستان اثری از علی حاتمی است که در سال 1358 به صورت مجموعه تلویزیونی برای تلویزیون ایران ساخته شد. پروژه هزاردستان بعد از هشت سال تمام شد. این سریال مهم و تاریخی به بررسی شرایط ایران در دوران معاصر می پردازد و با گرته برداری از چند شخصیت و رویداد تاریخی که واقعیت داشته اند، داستان خودش را پیش می برد.

موسیقی

تقریبا میتوانم بگویم همه نوع موسیقی از سنتی تا پاپ، تلفیقی و... را گوش کرده و در کنار آن فضای روز موسیقی را دنبال میکنم. البته باید اضافه کنم که بیش از آن که موسیقی داخلی را گوش کنم، موسیقی خارج از کشور را دنبال میکنم. چون معتقد هستم گروههایی وجود دارند، خوانندههایی هستند که دغدغههایی که در موسیقی شان دارند، دغدغههای ارجمندی است. متن شعرها را دنبال و بررسی میکنم؛ در حوزه پاپ هم برای آقای مهدی یراحی و محمد معتمدی ارزش زیادی قائل هستم. ما شاعرها موسیقی را از دید شعر نگاه میکنیم و خوانندهای را میستاییم که کلام حرف اصلی را در موسیقی او بزند. از نظر من این دو بزرگوار نگاه جدی به شعر دارند و طبیعتا این امر برای یک شاعر جذاب و ارزشمند است.

توضیح تکمیلی

مهدی یراحی، خواننده  جوان و اهوازی است که از سن کودکی همزمان با قرائت قرآن، فعالیتش را در حوزه موسیقی آغاز کرد. او در جوانی به تهران آمد و پس از انتشار چند آلبوم غیررسمی توانست به عنوان یک خواننده جوان و محبوب مطرح شود و بالاخره مجوزش را از وزارت ارشاد بگیرد.

کتاب

مطالعه من زیاد و در همه حوزههاست. من به صورت تخصصی در حوزه شعر و ادبیات، مبانی اعتقادی، معرفتی ورود دارم و از انجایی هم که در حوزه شعر آیینی هم دستی بر آتش دارم، مطالعه تاریخ و مقاتل را هم خیلی زیاد و جدی دنبال میکنم. کتابهای استاد یوسفعلی میرشکاک را پیشنهاد میکنم. استاد میرشکاک جامع الابعاد هستند و هم در حوزه شعر و هم در حوزه بحث اندیشه فعایت دارند. «غفلت و رسانههای فراگیر»و «نیست انگاری در شعر معاصر» دو کتابی است که در حوزه شعر به قلم ایشان به چاپ رسیده و در حوزه شعر هم «از زبان یک یاغی» را به دوستاران حوزه شعر پیشنهاد میکنم.

توضیح تکمیلی

این اثر مجموعه 61 قطعه شعر سپید و آزاد، با مضامین اجتماعی و مذهبی است که در فاصله سالهای 1362 تا 1369 سروده شده است. در محتوای اکثر شعرهای این کتاب طنز تلخی دیده میشود. در ابتدای کتاب مقدمهای با عنوان «جماعت سلام» ارائه شده که دربردارنده انگیزه شاعر از چاپ این کتاب است. شاعر قطعاتی از شعرهای خود را در ستایش حضرت علی(ع) و به یاد شهدای انقلاب و جنگ همچون شهید محمد نژادغفار، شهید حسین شاهچراغی و در سوگ سلمان هراتی سروده است.

فیلم سینمایی

در حوزه فیلم سینمایی، سینمای کلاسیک دنیا را میپسندم. سعی میکنم همانطور که استادم آقای میرشکاک اعتقاد دارند سینما را از منظر تاویل ببینم و هر چیزی در سینما برای من نماد دارد. به همین دلیل از این نظر سینمای غرب برای من جذابتر است چون آنها به بحث نماد و تاویلپذیری فیلم جدیتر از سینماگران ما نگاه میکنند. از این منظر اگر بخواهم بگویم فیلمهای تارکوفسکی، تورناتوره و بعضی از آثار وودی آلن را خیلی میپسندم. علاوه بر اینها فیلمهای هیچکاک را هم میبینم و بعد از دیدنش نقدهای شهید آوینی را در رابطه با آن فیلم بررسی میکنم.

توضیح تکمیلی

سر آلفرد جوزف هیچکاک کارگردانی بریتانیایی که فعالیت عمدهاش در ایالات متحده آمریکا بود. هیچکاک بیشتر در زمینه فیلمهای معمایی و دلهرهآور فعالیت داشت. وی طی شش دهه، در ساخت بیش از 50 فیلم شرکت داشت (از فیلمهای صامت تا فیلمهای تکنیکالر) و تا به امروز بهعنوان سرشناسترین و محبوبترین کارگردان فیلمهای سینمایی شناخته میشود. از فیلمهای معروف او میتوان به سرگیجه، پنجره پشتی، شمال تا شمال غربی، روانی، بدنام، ربهکا و پرندگان اشاره کرد.

جعفر برزگر - خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها