jamejamnashriyat
کد خبر: ۱۱۵۰۰۳۶   ۰۷ تير ۱۳۹۷  |  ۰۸:۰۰

چگونه در گرمای تابستان زنده بمانیم

زندگی در 451 درجه فارنهایت!

درست است که تابستان گرم است، درست است که در خیلی از روزها این گرما عذاب‌آور می‌شود، درست است که عرق کردن برای خیلی‌ها ممکن است مشکل‌ساز باشد، اما هیچ‌کدام از این دلایل باعث نمی‌شود تابستان در خانه بمانید و به خاطر گرما پایتان را بیرون نگذارید و از کار و زندگی‌تان بیفتید.

تابستان زیباییهایی دارد که گرما هم میتواند یکی از آنها باشد به شرط این که خودتان را به گرما و شرایط سختش وفق دهید.

وقتی گرما «تهدید» میشود

یکی از بیماریهای شایع تابستان و گرمایش، گرمازدگی است. برای شما که حساس هستید و کمتر هم آب میخورید، احتمال گرمازده شدن بیشتر است. اگر بدنتان بیش از اندازه گرم شود، براساس مکانیزمی، بدنتان دما را پایین میآورد؛ اما اگر بدنتان بیش از اندازه گرم شود یا مکانیزم خنککننده آن از کار بیفتد، گرمازده میشوید. گرفتگی عضلانی، ضعف، بی حالی، بیهوشی و در موارد شدید تشنج و ایست قلبی از علائم گرمازدگی هستند. در کودکان، زنان باردار و سالمندان که آسیبپذیرتر هستند، احتمال گرمازدگی هم بیشتر است. برای این که احتمال گرمازدگی را به صفر برسانید، باید کارهایی انجام دهید.

آب بخورید: عموما زمانی که آب بدنتان کم میشود، دمای بدنتان هم بالا میرود. پس منظم و در فواصل کوتاه آب بنوشید تا آبی را که بهخاطر گرما و عرق کردن از دست میدهید، سریع جبران کنید. به مدت طولانی زیر نور آفتاب نایستید و بعد از هر ورزش حسابی آب بنوشید.

در خانه بمانید: در ساعاتی از روز که هوا گرمتر است و نور خورشید هم بهطور مستقیم روی سرتان میتابد از خانه خارج نشوید. نزدیک ظهر و بعدازظهرها اگر کار ضروری ندارید، در خانه و زیر کولر بمانید. صبح زود و نزدیک غروب آفتاب بهترین زمان برای از خانه بیرون آمدن است.

سبک بخورید: کمتر غذا بخورید. سعی کنید در وعدههای غذاییتان غذاهای سبک بخورید. خوردن نان و ماست، نان و هندوانه که هم سبک بوده و هم مناسب فصل تابستان است، توصیه میشود.

فعالیت نکنید: در هوای گرم فعالیت شدید بدنی انجام ندهید. با عرق کردن و آب از دست دادن، احتمال گرمازدگیتان را بیشتر میکنید. اگر اهل ورزش هستید، انجام ورزش را به صبح زود یا به شب که هوا خنکتر است، موکول کنید. هر نیم ساعت یک بار، به مدت پنج تا ده دقیقه در سایه استراحت کنید و اگر احساس خستگی کردید، سرعت ورزش خود را کاهش دهید.

صرفهجویی در مصرف برق

• اوج مصرف در ساعات اولیه شب است. هر لامپ کممصرف میتواند پنج برابر لامپ رشتهای معمولی (با همان مصرف) روشنایی تولید کند. با استفاده از لامپ کم مصرف و مهتابی میتوانید بار زیادی از ساعات اوج مصرف را کم کنید. سعی کنید در طول روز لامپ کمتری روشن کنید،
روشن کردن چراغ هم گرما تولید میکند. برای روشن شدن اتاق و خانه فقط کافی است پرده را کنار بزنید تا زندگیتان نورانی شود.

• غذای گرم را در داخل یخچال نگذارید. یخچال شوکه میشود و برای سرد کردن آن باید بیشتر انرژی صرف کند. اول غذا را در بیرون یخچال خنک کنید و بعد در یخچال قرار دهید.

• دیوار اتاقتان را به رنگ روشن رنگآمیزی کرده و حباب لامپها را تمیز کنید. این کار باعث میشود حداقل تا 50 درصد از هزینههایتان کم شود. رنگ روشن براساس همان اصل فیزیکی، آفتاب ظهر را به خود جذب نمیکند.

• از باز گذاشتن در حمام خودداری کنیم. گرمای حمام و کولر روشن کردن با هم باعث میشود هم خانه گرم شود و هم شما مجبور شوید کولر را روی دور تند تنظیم کنید.

• کولر گازیتان را در مسیر باد قرار دهید تا منزل را بیشتر خنک کند.

• حتی کولرها هم طاقت گرمای آفتاب داغ تابستان را ندارند، کولرها رادر محل سایه قرار دهید یا زیر سایبان بگذارید.

• در همه ساعتهای روز که هوا گرم نیست. به کولر استراحت دهید و صبحها و شبها پنجره را باز کنید تا باد درون خانه بوزد.

لباسهای رنگیرنگی

برای این که گرمای تابستان شما را کلافه نکند و دراین هوای داغ بتوانید فعالیت کنید، باید لباس مناسب بپوشید.

لباسی که هم برازندهتان باشد و هم این که در برابر اشعههای داغ خورشید محفوظتان کند.

نخی بپوشید: بهترین جنس لباس در فصل گرما، لباسهای الیافی است. لباسهای نخی، کتانی و پنبهای هم که خنکتر بوده و مناسب فصل تابستان است.

لباسی را انتخاب کنید که یقههای ساده گرد یا هفتی داشته باشد. یقه داشتن بلوز یا تیشرتتان، ممکن است باعث عرق کردن شما شود.

بهتر است از لباسهای آستین بلند و گشاد استفاده کنید تا آفتاب دستهایتان را نسوزاند و آنها را دورنگ نکند. لباسهای چیندار نپوشید، با لباسهای چیندار بیشتر گرمتان میشود.

شاد استفاده کنید: یک اصل فیزیکی میگوید رنگهای روشن، نور خورشید را کمتر جذب میکند.

رنگهای روشن و شاد در واقع نور خورشید را بیشتر منعکس میکند. برای اینکه لباستان جاذب نور مستقیم نباشد، از لباسهایی با رنگ شاد استفاده کنید.

گشاد بپوشید: لباسهای تنگ را کنار بگذارید. با پوشیدن لباسهایی که به بدنتان میچسبد، تعرقتان هم بیشتر میشود. هوا در لباسهای گشاد بیشتر در جریان است.

اگر در فصل تابستان لباس تنگ بپوشید، در معرض انواع بیماریهای میکروبی و قارچی قرار میگیرید.

استفاده از وسایل اضافه: از کلاه، عینک آفتابی و چتر استفاده کنید. اگر مجبورید مدت زمان زیادی را زیر آفتاب باشید، از کلاه لبهدار یا حصیری استفاده کنید.

کلاه حصیری شما را در برابر تابش آفتاب حفظ میکند و هوا هم از شیارهای بافت حصیری عبور میکند و همین باعث میشود خنک شوید. عینک آفتابی را فراموش نکنید. در برابر نور خورشید باید از چشمانتان هم محافظت کنید.

لیلا شوقی

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
نباید دوباره معطل غرب شویم

نباید دوباره معطل غرب شویم

تحولاتی که در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران در روزهای اخیر در اروپا و با حمایت آمریکا در حال رخ دادن است عمدتا به‌دلیل موضع قاطع ایران در اجرای حرف قطعی است که مقام معظم رهبری اعلام کردند مبنی بر این‌که تا وقتی لغو تحریم‌ها به صورت کامل صورت نگیرد ما نیز به تعهدات برجامی خودمان باز نخواهیم گشت و فقط وقتی آمریکا به‌صورت عملی، تحریم‌ها را بردارد و این مساله راستی‌آزمایی شود آن زمان ایران هم حاضر است بار دیگر تعهدات برجامی خود را به‌صورت کامل اجرا کند.

چراغ سبز به کرونا و سفر

چراغ سبز به کرونا و سفر

براساس آخرین اطلاعات می‌توان گفت وضعیت کرونا در کشور بسیار شکننده است، چراکه وضعیت ‌ ۱۱ شهرستان ‌قرمز، ۳۲شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان نیز آبی گزارش شده است.

گفتگو

بیشتر
ورزش، رمز سلامت در سالمندی

در گفت‌وگو با دکتر ایرج عبداللهی، عضو هیأت‌مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران با بهترین فعالیت‌ های ورزشی برای سالمندان آشنا می‌شویم

ورزش، رمز سلامت در سالمندی

زمزمه‌های ناامیدکننده

گفت‌وگو با محمد مرندی درباره اخبار ضد و نقیض رسانه‌های خارجی مبنی بر «گفت‌وگو‌های امیدوار کننده ایران و غرب»

زمزمه‌های ناامیدکننده

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
حراجی جراحی!

درآمد بالا و ریسک کم عمل جراحی زیبایی سبب شده برخی پزشکان برخلاف تخصص‌شان به این بازار رو بیاورند

حراجی جراحی!

پیشخوان

بیشتر