برادلی کوپر و جیک جیلنهال و یک پروژه مشترک

سازی که دو بار کوک می‌شود

لئونارد برنستاین آهنگساز و رهبر ارکستر کلاسیک سینمای آمریکا که سال‌ها قبل درگذشت، بین برادلی کوپر و جیک جیلنهال دعوا به راه انداخت! این دعوا البته به دست به یقه شدن و کتک کاری نکشید، اما برنده‌اش برادلی کوپر بود. این بازیگر اسکار گرفته سینما موفق شد امتیاز بهره‌گیری از موسیقی‌های برنستاین را در فیلم تازه‌اش «برنستاین» به دست آورد.
کد خبر: ۱۱۴۸۰۴۱

این فیلم را او با همکاری استیون اسپیلبرگ و کمپانی پارامونت تهیه و کارگردانی میکند. کوپر و همکاران تهیهکنندهاش توانستند اجازه استفاده از آهنگهای برنستاین را از وراث او بگیرند. این بازیگر در حالی در تدارک بازی و کارگردانی برنستاین است، که جیک جیلنهال هم قصد دارد در فیلم تازهاش «آمریکایی» داستان زندگی این آهنگساز را تعریف کند.

اما رای وراث برنستاین به نفع برادلی کوپر و فیلم او صادر شد. به این ترتیب، کوپر امکان استفاده از موسیقی و ترانههای دو فیلم معروف «داستان وست ساید» و «دربارانداز» را دارد. با وجود آنکه فیلم جیلنهال نمیتواند از ساختههای برنستاین استفاده کند، اما کمپانی برادران وارنر اعلام کرده فیلم خود را تولید خواهد کرد. این درام شرح حال گونه را کری فوکوناگا کارگردانی خواهد کرد. پائیز پیش رو هم به عنوان زمان شروع کار فیلمبرداری این فیلم تعیین شده است. با این حساب، تماشاگران سینما در دو فیلم متفاوت کوپر و جیلنهال را در نقش برنستاین خواهند دید. هنوز معلوم نیست کدام فیلم زودتر به روی پرده سینماها میرود، اما کاملا مشخص است که این دو فیلم در فاصله کمی از هم، رنگ پرده را خواهند دید.

رسانههای گروهی ار بدشانسی جیلنهال صحبت میکنند و میگویند او قبل از آن که موفق شود ارکستری فراهم کرده و سازهایشان را کوک کند، کوپر و اسپیلبرگ کل کار را از چنگ او درآوردند! البته همین رسانهها به این نکته اشاره میکنند که کوپر حدود یک ماه زودتر از جیلنهال خبر ساخت فیلم شرح حال گونه اش را داده بود. در این میان، موضع گیری فرزندان برنستاین کفه ترازو را به نفع کوپر سنگینتر کرد. سه فرزند این آهنگساز به شدت از خاطرات و آثار پدرشان مراقبت میکنند و در بیانیهای که منتشر کردهاند، میگویند: «در سالی که پدر ما و کارهایش مورد قدردانی و یادآوری قرار میگیرند، بسیار خوشحال و خرسندیم که با کمپانی پارامونت و هنرمندان خلاقی همچون اسپیلبرگ و کوپر همکاری میکنیم. آنها درک و شناخت خوبی از پدرمان دارند و مطمئن هستیم فیلم شرح حال گونه خوبی تهیه خواهند کرد.»

کوپر گفته در داستان فیلم او کار برنستاین بر روی فیلمهای دربارانداز و داستان وست ساید اهمیت زیادی دارد. بنابراین، موسیقی جذاب و خاطرهانگیز این فیلم ها، سهم و نقش مهمی در داستان فیلم کوپر دارند. این امتیاز بزرگی است که فیلم جیلنهال فاقد آن است. با آن که فیلمنامه فیلم کوپر قبلا نوشته شده و به تائید مدیران کمپانی پارامونت رسیده، اما فیلمساز آن را دوباره نویسی خواهد کرد. این فیلمنامه را فرد برنر نوشته است. در حالی که فیلم کوپر حال و هوای تجاری خود را حفظ خواهد کرد، فیلم جیلنهال بیشتر حال و هوایی مستقل و غیرمتعارف خواهد داشت. به این ترتیب، تماشاگران با دو فیلم کاملا متفاوت روبرو خواهند شد.

برای جیلنهال، آمریکایی یک پروژه محبوب است. او از مدتها قبل به دنبال آن بود که این فیلم را تهیه و بازی کند. به گفته او: «من هم مثل خیلیهای دیگر، همیشه جذب داستان زندگی برنستاین بودهام. شبیه بسیاری از مردم عادی، برنستاین با موسیقی داستان وست ساید وارد قلب و ذهنم شد. بچه بودم که این موسیقی را شنیدم و همیشه با خودم میگفتم هنرمندی بزرگ و ستودنی آن را خلق کرده است. بزرگتر که شدم بیشتر با هنر او آشنا شدم. بهعنوان یک انسان، برنستاین یکی از بهترین چهرههای مطرح قرن بیستم به حساب میآید. برایم افتخار بزرگی است که با هنرمند مستعدی همچون فوکوناگا، فیلم زندگی برنستاین را کار میکنم.»

پای اسکورسیزی در میان است

کمپانی پارامونت از سالها قبل به دنبال تولید فیلمی سینمایی درباره برنستاین بود. فرد برنر و ایمی دورنینگ طی یک دهه فیلمنامه این فیلم را نوشتند و بخشی از بهترین سالهای عمرشان را صرف این کار کردند. پنج سال قبل، کمپانی پارامونت از مارتین اسکورسیزی دعوت کرد این فیلم را بسازد.

اسکورسیزی با خواندن فیلمنامه هیجان شده و آمادگی اش برای کارگردانی آنرا اعلام کرد. اما عزم او برای ساخت درام گنگستری «مرد ایرلندی»، باعث انصراف از کارگردانی برنستاین شد. با وجود کنارهگیری از این پروژه، او هنوز مرد ایرلندی را هم نساخته است!

برگ برندهای به نام اسپیلبرگ

برادلی کوپر که اصلا اطلاعی از فیلم نامه برنستاین نداشت، نسخه راف کات «ستارهای متولد میشود» خود را به اسپیلبرگ نشان داد. اسپیلبرگ آن چنان از دیدن اولین ساخته سینمایی کوپر هیجان زده میشود، که بلافاصله به او میگوید برنستاین را نیز کارگردانی کند. آشنایی او با بازماندگان برنستاین، به کمک این دو میآید تا کار تولید فیلم را شروع کنند. یادتان باشد که اسپیلبرگ بهدنبال ساخت نسخه تازهای از داستان وست ساید است!

کیکاوس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها