تغییر رنگ ادرار را جدی بگیرید

زنگ خطر سرطان مثانه!

رئیس انجمن ارولوژی ایران با اشاره به این‌که سرطان مثانه چهارمین سرطان شایع در مردان و نهمین سرطان شایع در زنان بوده که تهاجمی به شمار می‌رود و پیشرفت آن بسیار سریع است، گفت: مشاهده خون در ادرار را جدی بگیرید.
کد خبر: ۱۱۴۷۱۴۵

به گزارش جام جم و به نقل از عباس بصیری در ارتباط با سرطانهای شایع دستگاه ادراری اظهار کرد: سرطان پروستات و همچنین مثانه از شایعترین سرطانهای دستگاه ادراری است که سرطان پروستات نسبت به مثانه سیر کندتری دارد و خیلی خطرناک نیست البته در برخی مواقع پیشرفت این سرطان لجام گسیخته میشود.

وی افزود: سرطان مثانه نسبت به سرطان پروستات مهلکتر بوده و بیمار را بشدت مورد آسیب قرار میدهد چرا که پیشرفت آن بسیار سریع بوده و درمانهای پیچیده و پرهزینهای را به همراه دارد.

این متخصص تاکید کرد: در سرطان مثانه اولین علامت ادرار خونی است که ممکن است با هیچ علامت دیگری همراه نباشد. متأسفانه برخی مردم یکبار با مشاهده خون در ادرار آن را جدی نمیگیرند، در حالی که حتی یک بار دیدن این مسأله بسیار حائز اهمیت است و باید دلیل آن توسط پزشک متخصص بررسی شود.

حتی اگر مشاهده خون در ادرار با نشانههای دیگری مانند احساس سوزش و درد همراه نباشد نباید نسبت به آن بی تفاوت بود.

رئیس انجمن ارولوژی ایران با اشاره به این که آمار این سرطان در مردان 5/2 تا سه برابر زنان است و استعمال سیگار از عوامل اصلی بروز سرطان مثانه و پروستات بهشمار میرود، اظهار کرد: افراد سیگاری که سرطان پروستات در آنها تشخیص داده میشود پس از درمان، بیشتر در معرض خطر برگشتپذیری سرطان یا حتی مرگ ناشی از این بیماری هستند در حالی که این خطر در افراد غیرسیگاری به مراتب کمتر است.

این پزشک متخصص بیان کرد: درافراد سیگاری در مقایسه با غیرسیگاریها خطر بازگشت بیوشیمی سرطان پروستات، مرگ ناشی از این سرطان و یا حتی مشکلات و بیماریهای دیگر افزایش پیدا میکند و هر چه میزان مصرف سیگار در طول سال بیشتر باشد این خطر نیز تشدید میشود.

وی ادامه داد: سنگ دستگاه ادراری نیز یکی از شایعترین بیماریها در کشور است و میتوان گفت سنگ دستگاه ادراری و سرطان مثانه حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد از بیماریهای دستگاه ادراری را تشکیل میدهد.

این مشکل در ایران بهدلیل وضعیت آب و هوایی و ژنتیک بسیار گزارش میشود.با توجه به اهمیت این نوع سرطان، تشخیص بموقع آن در بیماران بسیار ضروری و کمککننده است و جدی گرفتن علائم موجود از سوی مردم و پزشکان میتواند از پیشرفت بیماری و بروز عوارض جبرانناپذیر پیشگیری کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها